لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۰

همزمان با افزایش اعتراضات، پزشک اصلی بازداشتگاه نائورو اخراج شد


یکی از معترضان به وضعیت پناهجویان. سیدنی استرالیا
یکی از معترضان به وضعیت پناهجویان. سیدنی استرالیا

در شرایطی که انتقادها به رفتار استرالیا با پناهجویان بازداشتی شدت بیشتری گرفته، روز چهارشنبه اعلام شد پزشک ارشد حاضر در بازداشتگاه پناهجویان در جزیره نائورو به خاطر عکس گرفتن از یک کودک بیمار اخراج شده است.

جزیره نائورو در اقیانوس آرام از اماکنی است که دولت استرالیا پناهجویانی را که غیرقانونی با قایق وارد آب‌های این کشور می‌شوند در آن در حالت بازداشت نگه می‌دارد.

تعداد پناهجویان حاضر در بازداشتگاه نائورو حدود ۲۲۰ نفر گزارش می‌شود. بنابر گزارش‌ها ملیت بیشتر این پناهجویان ایرانی است.

به گزارش کانال خبری «ای‌بی‌سی» استرالیا، دولت نائورو برای جلوگیری از درز اطلاعات و تصاویر وضعیت پناهجویان به بیرون و رسیدن آنها به‌ دست وکلای پناهجویان، عکس گرفتن از بیماران را ممنوع کرده است.

پزشکی که هم‌اینک به اتهام نقض این قانون از جزیره اخراج شده «نیکول مونتانا» نام دارد و سرپزشک گروه خصوصی درمانی است که با دولت استرالیا برای ارائه خدمات پزشکی در بازداشتگاه نائورو قرارداد دارد.

استرالیا از سیاست سختگیرانه خود در قبال پناهجویان دفاع می‌کند و می‌گوید که این سیاست در جلوگیری از به‌ راه افتادن جریان عظیمی از سفرهای خطرناک و غیرقانونی با قایق به سوی آب‌های این کشور موفق بوده است.

استرالیا پیش از این سعی کرده بود با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت پناهجویان ایرانی که درخواست پناهندگی‌شان رد شده به توافق برسد، اما وکلای پناهجویان می‌گویند ایران از قبول پناهجویان رد شده که برخلاف میل‌شان از دیگر کشورها اخراج می‌شوند سر باز می‌زند.

در همین حال، همواره گزارش‌های بیشتری از وخامت وضعیت درمانی و روانی پناهجویان در نائورو و دیگر بازداشتگاه‌ها مخابره می‌شود و بر شدت انتقاد سازمان‌های حقوق بشری از این سیاست نیز افزوده شده است.

پس از گزارش اخیر سازمان پزشکان بدون مرز، مهم‌ترین نهاد پزشکان استرالیا نیز به این اعتراض‌ها پیوست و سازمان ملل نیز خواستار تعطیلی بازداشتگاه‌های نائورو و پاپوآ گینه نو شده است.

روز سه‌شنبه خبر رسید که صدها نفر از شهروندان استرالیا، از ۳۰ گروه مختلف از کنشگران مدنی، در این روز به راهپیمایی اعتراضی در مقابل پارلمان استرالیا دست زدند و خواستار اجازه ورود پناهجویان بازداشتی به خاک استرالیا شدند.

نیوزیلند از مدت‌ها پیش از آمادگی خود برای پذیرش ۱۵۰ پناهجو از بازداشتگاه‌های جزایر اقیانوس آرام خبر داده است، امری که هنوز به سرانجام نرسیده است.

از آنجا که شهروندان نیوزیلند قانوناً مجازند برای هر مدت دلخواه در استرالیا اقامت گزیده و کار کنند، دولت استرالیا می‌گوید که پناهندگان «ممکن است از طریق نیوزیلند یک راه فرعی برای رسیدن به استرالیا پیدا کنند».

با این حال، اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، روز چهارشنبه گفت که اگر نیوزیلند با تغییر قانون خود، ضمانت کند که این افراد هیچ‌ وقت اجازه ورود به خاک استرالیا را نخواهند داشت دولت متبوعش این گزینه را بررسی خواهد کرد.

منابع: ای‌بی‌سی، خبرگزاری فرانسه و الجزیره و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG