لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

ناوالنی منتقد سرسخت پوتین به سه سال‌ و نیم حبس محکوم شد


الکسی ناوالنی، منتقد ولادیمیر پوتین، در جلسه دادرسی روز سه‌شنبه
الکسی ناوالنی، منتقد ولادیمیر پوتین، در جلسه دادرسی روز سه‌شنبه

دادگاهی در مسکو روز سه‌شنبه ۱۴ بهمن الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت ولادیمیر پوتین و از چهره‌های اصلی اپوزیسیون روسیه، را به «سه سال و نیم حبس» محکوم کرد.

بر اساس رای دادگاه، از آن‌جا که آقای ناوالنی پیش از این مدتی را در حصر خانگی به سر برده بود، حکم حبس او به «دو سال و هشت ماه» کاهش می‌یابد.

متحدان ناوالنی در اعتراض به حکم دادگاه، بلافاصله هواداران‌شان را به تجمع در مرکز مسکو فرا خواندند.

وکیل الکسی ناوالنی به خبرنگاران گفت که سیاستمداران اپوزیسیون روسیه به حکم صادره اعتراض خواهند کرد.

همزمان، وزیر خارجه آمریکا با ابراز «نگرانی عمیق» در مورد قطعی شدن حکم حبس آقای ناوالنی، بار دیگر خواستار آزادی فوری او شد.

آنتونی بلینکن روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای تاکید کرد ایالات متحده اگرچه در راستای «پیشبرد منافع» خود به همکاری با روسیه ادامه می‌دهد اما به اتفاق شرکا و متحدانش، حکومت روسیه را در نقض حقوق شهروندانش مسئول می‌داند.

آقای ناوالنی پیشتر در همین روز در جلسه دادرسی دادگاه حاضر شد و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را به «بزدلی» و «کینه‌توزی» متهم کرد.

او ضمن تمسخر رئیس‌جمهوری روسیه گفت که آیندگان از پوتین به بدنامی یاد خواهند کرد و به عنوان «ولادیمیر مسموم‌کننده» در تاریخ ثبت خواهد شد.

آقای ناوالنی افزود که احتمال دارد حکم حبس تعلیقی او در پرونده مناقشه‌برانگیز اختلاس که به سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد، به حبس واقعی تبدیل شود.

منتقد ۴۴ ساله پوتین بارها اتهامات مطرح‌شده در این پرونده را رد کرده است و آن‌ را ناشی از انگیزه‌های سیاسی حکومت روسیه برای سرکوب مخالفانش عنوان کرده است.

الکسی ناوالنی همچنین در بخش دیگری از جلسه دادرسی روز سه‌شنبه خطاب به قاضی پرونده گفت به «قتل» رساندن مخالفان تنها راهی است که ولادیمیر پوتین برای مبارزه سیاسی بلد است.

او تاکید کرد همه به این باور رسیده‌اند که پوتین صرفا یک «بروکرات» بود که به‌طور تصادفی به منصب فعلی‌اش دست یافت.

الکسی ناوالنی روز ۲۸ دی امسال پس از درمان مسمومیت ناشی از ماده مخرب اعصاب «نوویچوک» از آلمان به روسیه بازگشت.

ماموران امنیتی حکومت روسیه او را در فرودگاه مسکو بازداشت کردند و روز بعد، حکم بازداشت ناوالنی در جریان یک دادرسی شتاب‌زده، به مدت ۳۰ روز دیگر تمدید شد.

دلیل بازداشت موقت او نقض مقررات مربوط به حبس تعلیقی‌اش عنوان شده بود و اکنون نیز از بابت همین اتهام در دادگاه محکوم اعلام شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های خارجی و رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG