لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

موج واکنش به ماجرای سرآشپزی که پس از آموزش «کتلت» بازداشت شد


نواب ابراهیمی، آشپزِ بازداشت‌شده
نواب ابراهیمی، آشپزِ بازداشت‌شده

انتشار خبر بازداشت نواب ابراهیمی، آشپز سرشناس در فضای مجازی، به دلیل انتشار پست‌هایی درباره آموزش چند غذای ایرانی از جمله «کتلت» با واکنش گسترده در شبکه‌های اجتماعی همراه شد.

آقای ابراهیمی که ۲.۷ میلیون نفر در اینستاگرام حساب کاربری او را دنبال می‌کنند، پس از انتشار پست‌هایی درباره آموزش «کتلت»، «میرزاقاسمی» و چند غذای دیگر در شامگاه ۱۳ دی، همزمان با سالمرگ قاسم سلیمانی، بازداشت، کافه‌اش پلمب و حساب کاربری‌اش در اینستاگرام از دسترس خارج شد.

مراجع حکومتی تاکنون درباره علت بازداشت آقای ابراهیمی توضیحی نداده‌اند، اما به نظر می‌رسد که آموزش این غذاها در سالروز کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، در عراق دلیل این بازداشت بوده است.

در این دوره از اعتراضات سفره رنگارنگ ایرانی و انواع و اقسام غذاهای آن به طور ویژه به ابزاری برای شعار دادن علیه حکومت تبدیل شده است، از سبزی پلو با ماهی تا باقالی پلو با گردن.

در این میان اما کتلت به دلیل سابقه‌ مرتبط شدنش به مرگ فرمانده سابق سپاه قدس معنایی ویژه یافته است. در سال‌های گذشته پس از آن که قاسم سلیمانی با موشک‌های آمریکا در عراق کشته شد، کاربران شبکه‌های اجتماعی با نگاهی طنز در اشاره به نحوه کشته شدن او از غذای کتلت نام برده‌اند.

به همین دلیل اکنون بازداشت نواب ابراهیمی به واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی از طرف شخصیت‌ها و دیگر کاربران و حتی رسانه‌ها دامن زده است.

علی کریمی، فوتبالیست سرشناس ایرانی و از حامیان اعتراضات، روز پنج‌شنبه، ۱۵ دی‌ماه، در توئیتی نوشت: «حداقل لیست جدید غذاهایی که برای نظامتون خطرناک نیست رو اعلام کنید که کسی پا رو خط قرمزتون نذاره.»

مهرداد پولادی، عضو سابق تیم ملی فوتبال ایران، نیز در توئیتی، علی خامنه‌ای را «دیکتاتور مفلوک» خواند و گفت: «درمانده کارش به جایی رسیده که از آموزش پخت کتلت هم می‌ترسه، ولی ادعای قدرت برتر دنیا بودن داره.»

حسن شماعی‌زاده، خواننده، نیز در توئیتر از «هموطنان» خواست که در صورت ماندن رژیم تا عید نوروز «سبزی پلو با ماهی» درست نکنند، چون ممکن است به زندان بیفتند.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با نگاهی طنز فهرست غذاهایی را که معترضان در ماه‌های گذشته در شعارهای خود از آن‌ها استفاده کرده‌اند آورده و درباره پختن و خوردن آن‌ها هشدار داده‌اند.

در این میان علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، در توئیتی از بدعت تازه دستگاه قضا برای جرم‌انگاری بر مبنای «نیت احتمالی گوینده» انتقاد کرد.

واکنش‌ها به بازداشت نواب ابراهیمی به رسانه‌های خارجی هم کشیده شد و روزنامه گاردین در گزارشی به این موضوع پرداخته است.

در مقابل برخی از کاربران حامی حکومت آموزش غذای کتلت توسط این آشپز را «توهین» به قاسم سلیمانی عنوان و از بازداشت آقای ابراهیمی دفاع کرده‌اند.

حواشی ایجادشده درباره یک پست آشپزی که به نظر می‌رسد از سوی حاکمیت به‌عنوان اهانت به فرمانده سابق نیروی قدس سپاه تلقی می‌شود، در حالی است که همزمان با اعتراضات سراسری در نزدیک به چهار ماه گذشته، معترضان از آتش زدن بنرها و تخریب مجسمه‌های قاسم سلیمانی به عنوان یکی از مهم‌ترین حرکت‌های اعتراضی استفاده کرده‌اند.

با این حال رهبر جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه، ۱۱ دی، در دیدار با خانواده و اعضای «ستاد بزرگداشت» قاسم سلیمانی تاکید کرد که امسال در زمینه «قدرشناسی ملت» از این فرمانده کشته‌شده سپاه «هیچ مشکل و کمبودی وجود ندارد».

با وجود تلاش مقامات جمهوری اسلامی برای «قهرمان‌» جلوه دادن قاسم سلیمانی و طرح ادعاهایی مبنی بر محبوبیت فراوان او در میان مردم، به نظر می‌رسد عده چشمگیری از مردم با این تعاریف موافق نیستند و شمار زیادی از شخصیت‌های سیاسی در جهان و کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی از او با عنوان «تروریست» نام می‌برند.

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، روز ۱۳ دی ۱۳۹۸، هنگام خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد به حکم دونالد ترامپ با پهپادهای ارتش آمریکا هدف قرار گرفت و کشته شد.

XS
SM
MD
LG