لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

نازنین زاغری در تماس با وزیر خارجه بریتانیا «خواستار پرداخت بدهی آن کشور به ایران شد»


فرزند نازنین زاغری در لندن
فرزند نازنین زاغری در لندن

همسر نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی زندانی در ایران، روز جمعه به رادیو فردا گفته است، خانم زاغری در گفت‌وگو تلفنی با وزیر خارجه بریتانیا، خواستار پرداخت بدهی آن کشور به ایران شده است.

ریچارد رتکلیف در این‌باره به رادیو فردا گفت :«او با لیز تراس، وزیر خارجه جدید صحبت کرد و خیلی واضح به او گفت که شما باید این بدهی را تسویه کنید و از او پرسید که چرا این بدهی پرداخت نشده و ما پنج سال از زندگی مان را به این خاطر از دست داده ‌ایم.»

به گفته آقای رتکلیف، نازنین زاغری، تباه شدن پنج سال از زندگی خانوادگی‌اش را از عواقب عدم تسویه حساب میان بریتانیا و ایران دانسته است.

همسر نازنین زاغری در ادامه گفته است، جدایی از فرزند برای همسرش عذاب آور است و خانم زاغری می‌خواهد در کنار دختر کوچکش زندگی کند.

نازنین زاغری،‌ زندانی دوتابعیتی، در فروردین ۹۵ در پایان سفرش به ایران که برای دیدار با خانواده رفته بود، در فرودگاه تهران به اتهام «جاسوسی» بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شد. حال از چند ماه پیش،‌ با وجود پایان یافتن دوران محکومیت خانم زاغری، حکومت ایران پرونده‌ تازه‌ای علیه او گشوده است.

ریچارد رتکلیف جمهوری اسلامی را متهم می‌کند که برای دریافت ۴۰۰ میلیون پوند بدهی بریتانیا به ایران، همسرش را به گروگان گرفته است.

آقای رتکلیف گفته است، مقام‌های ایران به صراحت گفته‌اند که نازنین تا زمانی که مسئله بدهی حل و فصل نشود، آزاد نخواهد شد. من به وزیر خارجه جدید بریتانیا گفتم تا این مساله حل نشود، او همچنان (در ایران نگهداشته) خواهد شد. این موضوعی است که من به وزرای قبلی خارجه بریتانیا هم گفتم.

دولت بریتانیا به دلیل تحویل ندادن تانک‌های مدل چیفتن که قرارداد آن بیش از چهار دهه پیش میان حکومت پهلوی و دولت وقت بریتانیا امضا شده بود، حدود چهارصد میلیون پوند به ایران بدهکار است

ریچارد رتکلیف همچنین گفته است به همین دلیل از وزارت خارجه بریتانیا درخواست کرده تا علیه ۱۰ ایرانی که مستقیماً در گروگان‌گیری‌های دولتی جمهوری اسلامی و به‌ویژه در پرونده خانم زاغری دست داشته‌اند، تحریم‌هایی وضع کند.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا روز گذشته در توییتر خود نوشته بود٬ امروز دو هزارمین روز جدایی بی‌رحمانه نازنین زاغری رتکلیف از خانواده‌اش است. او مصیبت وحشتناکی را می‌گذراند. ما به طور خستگی‌ناپذیر تلاش می‌کنیم تا او را به خانه خود و نزد خانواده‌اش بازگردانیم. من دیروز در این خصوص ایران را تحت فشار گذاشتم و تا بازگشت او به خانه به این کار ادامه خواهم داد.

این توییت وزیر خارجه بریتانیا واکنش سخنگوی وزارت خارجه ایران را به دنبال داشت.

هم اینک نازنین زاغری در پرونده دیگری به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. او این اتهام را نیز رد کرده است.

نازنین زاغری رتکلیف در حال حاضر در انتظار رای دادگاه تجدیدنظر تحت نظر در خانه والدینش در تهران است.

موضوع آزادی یا تبادل زندانیان دوتابعیتی در ایران در ماه‌های گذشته بارها مطرح شده است. اما در مردادماه سال جاری وب‌سایت نور نیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، خبر داد که مذاکراتی درباره تبادل نازنین زاغری «در قبال پرداخت بدهی‌های ایران در پرونده خریدهای تسلیحاتی» در جریان بوده، ولی تبادل زندانی با بریتانیا متوقف شده است.

در همین حال، روز پنج‌شنبه، اول مهرماه، همزمان بود با دو هزارمین روز از بازداشت و حبس خانم زاغری در ایران، و به همین مناسبت در کنار کارزار همسر و فرزند او، ریچارد و گابریلا رتکلیف، چند مقام بریتانیایی و آمریکایی هم خواستار آزادی او و دیگر زندانیان دوتابعیتی شدند.

XS
SM
MD
LG