لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۲

نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار ایرانی، برای چهارمین بار ظرف کمتر از یک سال بازداشت شد


بر اساس گزارش‌های دریافتی رادیو فردا، خانم معروفیان در خانه‌اش و با ضرب‌وشتم مأموران امنیتی بازداشت شده است
بر اساس گزارش‌های دریافتی رادیو فردا، خانم معروفیان در خانه‌اش و با ضرب‌وشتم مأموران امنیتی بازداشت شده است

نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار ایرانی، که دو هفته پیش از زندان آزاد شده بود، روز چهارشنبه هشتم شهریور بار دیگر بازداشت شد.

بر اساس گزارش‌های دریافتی رادیو فردا، خانم معروفیان در خانه‌اش و با ضرب‌وشتم مأموران امنیتی بازداشت شده است.

این چهارمین بار ظرف یک سال اخیر است که این روزنامه‌نگار منتقد بازداشت می‌شود.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، در این زمینه خبر داده که خانم معروفیان با حکم دادسرای ارشاد و به اتهام «ترویج اباحه‌گری» دستگیر شده است.

تسنیم افزوده است: «حضور با پوشش نامناسب در فضای عمومی و انتشار این تصاویر در فضای مجازی از جمله دلایل حکم دادسرای ارشاد برای بازداشت وی اعلام شده است».

خانم معروفیان روز سه‌شنبه در یک پست توئیتری به خبر بازداشت مهدی یراحی، خوانندۀ معترض، که او نیز این هفته دستگیر شد، واکنش نشان داده و از او حمایت کرده بود.

این روزنامه‌نگار نخستین بار هشتم آبان پارسال به‌دلیل انتشار و بازتاب مصاحبه با امجد امینی، پدر مهسا امینی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین زیر نظر وزارت اطلاعات منتقل شد. او ۲۲ دی‌ماه به طور موقت از زندان آزاد شد.

امجد امینی در آن مصاحبه خبر داده بود که معاون پزشکی قانونی صراحتاً به او گفته بود که در مورد جان‌باختن دخترش «هر چه را که به صلاح مملکت باشد» می‌نویسد.

خانم معروفیان بهمن پارسال خبر داد که به‌دلیل انتشار این مصاحبه، دادگاه انقلاب او را به «دو سال حبس، ۱۵ میلیون تومان جریمه و پنج سال ممنوع‌الخروجی از کشور» محکوم کرده است.

این خبرنگار اهل سقز همچنین اعلام کرد که صدور این حکم «بدون تشکیل دادگاه و دفاعیات» او صورت گرفته و حکم دو سال زندان به مدت پنج سال معلق خواهد بود.

خانم معروفیان ۲۵ خرداد امسال خبر داد که از محل کار جدیدش «اخراج» شده است.

او در شبکه اجتماعی توئیتر سابق نوشته بود که بعد از انتشار روایتی از برخورد توهین‌آمیز نیروی «یگان ویژه» با خود در تئاتر شهر، «خیلی محترمانه از تحریریه جدید اخراج شدم».

این روزنامه‌نگار پیشتر با انتشار عکسی بدون حجاب اجباری نوشته بود که «یگان ویژه تو تئاترشهر به من گفت این چه سر و وضعیه؟ البته چون جنده‌ای اینطوری لباس میپوشی».

خانم معروفیان روز ۱۷ تیر بار دیگر پس از مراجعه به دادسرا بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. خانه او پیش از این تاریخ توسط مأموران امنیتی مورد هجوم قرار گرفته بود و وسایل الکترونیکی‌اش ضبط شده بود.

او سپس روز ۲۲ مرداد از زندان آزاد شد ولی پس از انتشار عکسی بدون حجاب اجباری از خود، بلافاصله دوباره بازداشت شد. خانم معروفیان روز ۲۵ مرداد بار دیگر آزاد شد و در توئیتی با تاکید بر مواضع خود نوشت: «آیا از عکسی که موقع آزادی گذاشتی، پشیمونی؟ قبول داری اشتباه کردی؟، خیر من هیچ اشتباهی نکردم».

او از آن زمان تا روز چهارشنبه به قید وثیقه آزاد بود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران ۱۷ مرداد امسال در گزارشی اعلام کرد که پس از آغاز اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» در ایران، بیش از یک صد خبرنگار و روزنامه‌نگار دستگیر شده‌اند.

او تأکید کرد که «دوران سیاه روزنامه‌نگاری» همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش رادیو فردا، تسنیم و شبکه‌های اجتماعی/ک.ر/آ.ت
XS
SM
MD
LG