لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۲

سازمان جهانی بهداشت در حال بازبینی نامه پژوهشگران در مورد انتقال کرونا از طریق هوا است


ذرات و قطرک‌های تنفسی -در عطسه، سرفه یا زمان گفت‌وگو- به‌مراتب بزرگ‌تر از ذرات هواپخش -ذرات معلق در هوا- هستند
ذرات و قطرک‌های تنفسی -در عطسه، سرفه یا زمان گفت‌وگو- به‌مراتب بزرگ‌تر از ذرات هواپخش -ذرات معلق در هوا- هستند

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت تائید کرده که این نهاد از نامه ۲۳۹ پژوهشگر در مورد مدارک دال بر هواپخش و هوازی بودن ویروس کرونای جدید باخبر و در حال بازبینی آن است.

مسئله انتقال ویروس کرونای سارس-۲ (کرونا) از طریق هوا و احتمالات و گمانه‌زنی‌ها در مورد آن، بار نخست نیست که مطرح می‌شود و معمولا هم بازتاب گسترده‌ای پیدا می‌کند.

نظر سازمان جهانی بهداشت و برخی دیگر نهادهای بین‌المللی و ملی این است که ویروس به‌طور مشخص از طریق ذرات و قطره‌های بسیار ریز تنفسی‌ انتقال می‌یابد، که البته می‌توانند در هوا از فرد بیمار به فرد سالم انتقال پیدا کنند.

اما این ذرات و قطرک‌های تنفسی -در عطسه، سرفه یا زمان گفت‌وگو- به‌مراتب بزرگ‌تر از ذرات هواپخش -ذرات معلق در هوا- هستند. به همین دلیل در مجموع توصیه بر استفاده از ماسک است و اعتقاد عموم بر این‌که ماسک به‌شکل محسوسی جلوی ورود این قطرک‌ها به دهان و بینی را می‌گیرد.

ذرات و قطرک‌های تنفسی -در عطسه، سرفه یا زمان گفت‌وگو- به‌مراتب بزرگ‌تر از ذرات هواپخش -مثل ذرات ریز معلق در هوا- هستند.

با این حال اخیرا ۲۳۹ پژوهشگر از ۳۲ کشور جهان در نامه‌ای سرگشاده که در ژورنال بیماری‌های عفونی دانشگاه آکسفورد (Clinical Infectious Diseases) منتشر شده، گفته‌اند شواهد و مدارک حاکی‌ست ویروس از طریق هوا، یعنی با تنفس قابل انتقال است.

از آن‌جایی که ذرات بسیار ریز می‌توانند در هوا شناور بمانند، پژوهشگران خواستار به‌روزرسانی راهنما و توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت هستند.

طارق یاسروویچ، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در ایمیلی به خبرگزاری رویترز گفته این نهاد نامه را دیده و در حال بازبینی و بررسی آن است.

این‌که انتشار ویروس کرونا از طریق ذرات بسیار بسیار ریز هواپخش قابل انتشار است، آن‌هم در مقایسه با ذرات و قطرک‌های بزرگ‌تر تنفسی که سریع‌تر سقوط می‌کنند، هنوز مشخص نیست.

شماری از پژوهشگران در مورد بازتاب عمومی نامه سرگشاده ۲۳۹ پژوهشگر در رسانه‌های غیرعلمی، انتقادهایی را مطرح کرده‌اند.

از جمله دکتر ساسیکا پوپچو، همه‌گیرشناس بیماری‌های عفونی، در حساب کاربری خود در توئیتر گفته بازتاب غیرعلمی نامه دمیدن بر احساسات عمومی‌ست و به ایجاد ترس و واهمه در بین مردم می‌انجامد.

دکتر آنجلا راسموسن، ویروس‌شناس دانشگاه کلمبیا، در توئیتر خود تاکید کرده مسئله هواپخش بودن ویروس کرونا و معانی این موضوع همین الان هم مبهم و گیج‌کننده است و بحث‌های عمومی، بدون آن‌که توصیه مشخصی در اختیار عموم بگذارد، فقط به فضای ترس دامن می‌زند.

دکتر بابک جاوید از دانگشاه کمبریچ نیز به رویترز گفته این‌که ویروس از طریق هوا قابل پخش باشد (از طریق ذرات هواپخش) محتمل است، اما مشخص نیست تا چه مدت این ویروس در هوا باقی می‌ماند.

XS
SM
MD
LG