لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۷

۱۴ میلیون تن در آمریکا نخستین روز تحقیقات علنی استیضاح را تماشا کردند


در نخستین روز آقایان ویلیام تایلور (سمت راست)، و جرج کنت، دیپلمات‌های ارشد دولت شهادت داده‌اند.
در نخستین روز آقایان ویلیام تایلور (سمت راست)، و جرج کنت، دیپلمات‌های ارشد دولت شهادت داده‌اند.

شماری بالغ بر ۱۳.۸ میلیون نفر در آمریکا برای تماشای نخستین روز تحقیقات علنی استیضاح رئیس‌جمهوری ایالات متحده توسط مجلس نمایندگان که اکثریت در آن با دمکرات‌هاست، پای تلویزیون‌ها نشستند.

شرکت نیلسن، که کارش ارزیابی داده‌ها و جمع‌آوری اطلاعات آماری‌ست، روز ۱۴ نوامبر/۲۳ آبان اعلام کرد ۱۰ شبکه مختلف روند علنی تحقیقات را به‌صورت زنده یا ضبط‌شده نشان داده‌اند.

در نخستین روز آقایان ویلیام تایلور، و جرج کنت، دیپلمات‌های ارشد دولت شهادت داده‌اند.

با این حال شمار کسانی که روند تحقیقات استیضاح را در نخستین روز تماشا کرده‌اند کم‌تر از کسانی بود که مهر ماه سال پیش اظهارات برت کاوانا، نامزد معرفی‌شده از سوی ترامپ برای دیوان عالی، را تماشا کردند.

کمیته قضائی سنای ایالات متحده، نامزد ترامپ برای دیوان عالی آن کشور، و زنی که او را متهم به آزار جنسی کرده بود، را برای شنیدن اظهاراتشان به یک جلسه عمومی دعوت کرده بود. در مجموع بیش از ۲۰ میلیون نفر اظهارات آقای کاوانا را شنیدند. او در نهایت به‌عنوان قاضی دیوان عالی انتخاب شد.

اظهارات جیمز کومی، رئیس پیشین پلیس فدرال آمریکا با ۱۹.۵ میلیون نفر و سخنان مایکل کوهن، وکیل پیشین دونالد ترامپ با ۱۳.۸ میلیون نفر از دیگر رخدادهای مهمی بود که شهروندان را پای تلویزیون‌ها کشاند.

اظهارات رابرت مالر، مستشار ویژه پرونده دخالت‌های روسیه در انتخابات آمریکا نیز در حدود ۱۳ میلیون تماشاگر داشت.

به گفته شرکت نیلسن شماری در حدود ۲.۹ میلیون نفر جریان تحقیقات را از طریق شبکه خبر فاکس تماشا کرده‌اند که بیشترین شمار تماشاگران را در بر می‌گیرد. بسیاری از تحلیل‌گران و میهمانان شبکه فاکس، از چهره‌های نزدیک به آقای ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، به‌شمار می‌روند. دونالد ترامپ روند تحقیقات استیضاح را «قلابی» توصیف کرده‌است.

دومین روز تحقیقات علنی استیضاح ۱۵ نوامبر/۲۴ آبان ماه برگزار می‌شود. ماری یووانوویچ، سفیر پیشین آمریکا در کی‌یف در این روز شهادت خواهد داد.

رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی
XS
SM
MD
LG