لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۵

نامزد دیوان عالی آمریکا و زنی که او را متهم به آزار جنسی کرده به سنا می‌روند


برت کاوانا
برت کاوانا

کمیته قضائی سنای ایالات متحده، نامزد ترامپ برای دیوان عالی آن کشور، و زنی که او را متهم به آزار جنسی کرده، را برای شنیدن اظهاراتشان به یک جلسه عمومی دعوت کرده‌است.

کمیته قضائی سنا باید به نامزد معرفی‌شده از سوی دونالد ترامپ برای دیوان عالی رای بدهد.

دیوان عالی ایالات متحده، نهاد عالی قضائی و مرجع تفسیر قانون اساسی آن کشور است. این دیوان از ۹ قاضی تشکیل می‌شود و با بازنشستگی قاصی آنتونی کندی، یکی از کرسی‌های آن خالی مانده بود. دونالد ترامپ در تیر ماه برت کاوانا، قاضی فدرال فعلی در دادگاه استیناف حوزه ناحیه کلمبیا، را برای این کرسی خالی معرفی کرد.

جلسه رای‌گیری به نامزد آقای ترامپ قرار بود روز پنجشنبه برگزار شود اما حال این کمیته برای شنیدن اظهارات خانم کریستین بلیس فورد و آقای برت کاوانا، نشستی را در تاریخ ۲۴ سپتامبر اعلام کرده‌است.

کاوانا دومین نامزدی‌ست که ترامپ برای دیوان عالی معرفی می‌کند. انتخاب او می‌تواند بیش از گذشته بر وزن محافظه‌کاران در این نهاد مرجع قضائی بیافزاید. کرسی قضاوت در دیوان عالی مادام‌العمر است.

حزب دمکرات که در سنای آمریکا در اقلیت قرار دارد، در تلاش بود تا جلوی انتخاب قاضی کاونا را بگیرد اما با در نظر گرفتن این مسئله که اکثریت در اختیار جمهوری‌خواهان است، این تلاش‌ها چندان موفقیت‌آمیز جلوه نمی‌کرد.

با این حال در روزهای آخر هفته میلادی خانم کریستین بلیس فورد، استاد ۵۱ ساله‌ی دانشگاه کالیفرنیا، در انظار ظاهر شد و آقای کاوانا را به آزار جنسی در اوایل دهه ۱۹۸۰، یعنی زمانی که هر دو به دبیرستان می‌رفتند، متهم کرد.

خانم فورد گفته وقتی او و آقای کاوانا در اطراف واشینگتن دانش‌آموز دبیرستان بودند، برت کاونا تلاش کرده به او حمله کند و لباس‌هایش را دربیاورد. وکیل کریستین بلیس فورد گفته «از نظر موکلم رفتار آقای کاوانا اقدام به تجاوز بوده و اگر او به شدت مست نبود حتما به خانم فورد تجاوز می‌کرد».

از سوی دیگر برت کاوانا در بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرده، گفته‌است: «این ادعا کاملا دروغ است، من هیچ‌گاه کاری را که مدعی ادعا می‌کند با او و یا فرد دیگری انجام نداده‌ام». قاضی کاونا در بیانیه خود افزوده «من به هر شکلی که کمیته امور قضایی مجلس سنا ترجیح می‌دهد حاضرم با این کمیته صحبت کنم و این ادعاهای بی‌اساس مربوط به ۳۶ سال پیش را تکذیب کرده و از درستکاری خود دفاع کنم».

در هر صورت اتهام‌های مطرح‌شده و واکنش‌های پیرامون آن توجهات را در واشینگتن به خود جلب کرده‌است. این وقایع در عین حال در زمانی رخ می‌دهد که آمریکا به انتخابات میان‌دوره‌ای نزدیک می‌شود. انتخابات میان‌دوره‌ای، نوامبر سال جاری برگزار می‌شود و ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا به رای گذاشته می‌شود.

اروپای آزاد، رادیو فردا|ت|خ
XS
SM
MD
LG