لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۸

ترامپ نامزد پیشنهادی خود را برای دیوان عالی معرفی کرد‎


مراسم معرفی قاضی کونا؛ از راست: ترامپ و برت کونا
مراسم معرفی قاضی کونا؛ از راست: ترامپ و برت کونا

رئیس‌جمهوری ایالات متحده اعلام کرد برت کَـوِنا را برای کرسی خالی در عالی‌ترین نهاد قضائی کشورش، نامزد می‌کند. قاضی کونا از چهره‌های محافظه‌کار به‌شمار می‌رود و برای نشستن بر کرسی قضات در دیوان عالی آمریکا، باید به تائید سنا برسد.

دونالد ترامپ ۱۸ تیر ماه در جریان یک سخنرانی تلویزیونی، نامزدی قاضی برت کَـوِنا، قاضی فدرال فعلی در دادگاه استیناف حوزه ناحیه کلمبیا، را برای دیوان عالی اعلام کرد.

دیوان عالی ایالات متحده، عالی‌ترین نهاد قضائی در آن کشور و مرجع تفسیر قانون اساسی آمریکا است. این دیوان از ۹ قاضی تشکیل می‌شود و با بازنشستگی قاصی آنتونی کندی، یکی از کرسی‌های آن خالی مانده بود.

آقای ترامپ در جریان سخنرانی روز دوشنبه خود گفته: هیچ کسی در آمریکا سزاوارتر و شایسته‌تر [از برت کَـوِنا] برای این مقام نیست.

قاضی کونا باید برای انتخاب نهایی به تائید سنای آمریکا برسد. در حال حاضر اکثریت در سنا با جمهوری‌خواهان است، حزبی که آقای ترامپ از طریق آن نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد. تائید نهایی برت کونا برای کرسی خالی‌مانده در دیوان عالی، به‌معنی آن است که محافظه‌کاران در این نهاد عالی قضائی، اکثریت خواهند داشت.

قضاوت در دیوان عالی آمریکا، مقامی مادام‌العمر است و در صورت درگذشت یا کناره‌گیری قاضی‌ست که رئیس‌جمهوری می‌تواند نامزد تازه‌ای را معرفی کند. این دیوان نقش مهمی در تفسیر قانون اساسی و در نتیجه خط سیر اجتماعی ایالات متحده بازی می‌کند. با در نظر گرفتن سن کم قاضی کونا، او احتمالا ده‌ها سال کرسی خود را حفظ خواهد کرد.

قاضی کونا -در صورت تائید توسط سنا- نقش تعیین‌کننده‌ای در تصمیم‌گیری برای مسائل مهمی مانند مالکیت سلاح، حکم اعدام، حقوق همجنس‌گرایان، سقط جنین یا حق رای خواهد داشت. او همچنین می‌تواند وارد مسائل احتمالی در پیوند با تحقیقات جاری در پرونده انتخابات آمریکا توسط رابرت مولر، شود.

قاضی کونا از سال ۲۰۰۶ به این سو، قاضی دادگاه استیناف حوزه ناحیه کلمبیای ایالات متحده است. جرج بوش، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا او را برای این مقام انتخاب کرده بود.

سال پیش دونالد ترامپ، قاضی نیل گورساچ، را برای یکی دیگر از کرسی‌های خالی‌مانده در دیوان عالی آمریکا معرفی کرده بود. آقای گورساچ، که خود چهره‌ای محافظه‌کار است، ۱۴ ماه پس از درگذشت قاضی آنتونین اوسکالیا، یکی از مهم‌ترین قضات محافظه‌کار در دیوان عالی آمریکا، جایگزین او شود.

قاضی کونا برای تائید نهایی باید دست‌کم تمام آرای جمهوری‌خواهان را به دست بیاورد. در حال حاضر ۵۱ کرسی سنا در اختیار جمهوری‌خواهان و ۴۹ کرسی در اختیار دمکرات‌ها است. اما سناتور جمهوری‌خواه جان مک‌کین، در بستر بیماری‌ست و ممکن است جمهوری‌خواهان تنها ۵۰ رای را در اختیار داشته باشند. اگر هیچ یک از نامزدهای دمکرات به برت کونا رای مثبت ندهد، انتخاب او ممکن است با پیچیدگی روبه‌رو شود.

با استفاده از گزارش اروپای آزاد|ت.ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG