لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۶

آمریکا: نگران عدم ارائه اطلاعات لازم از سوی ایران به آژانس اتمی هستیم


ند پرایس
ند پرایس

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۱۹ خرداد از عدم پاسخگویی ایران به سوالات آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره مواد هسته‌ای اعلام‌نشده، ابراز نگرانی کرد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در شورای حکام این نهاد بین المللی گفت که ایران به «هیچ یک از سوالات» در خصوص پیدا شدن «ذرات اورانیوم با منشا انسانی» در سه مکان، وجود «ذرات تغییر یافته ایزوتوپی» در یک مکان اعلام نشده٬ پاسخ نداده است.

در همین زمینه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی در خصوص درخواست رافائل گروسی گفت، ما از این که ایران هنوز اطلاعات مورد نیاز آژانس را جهت رفع سوالاتش درباره مواد اتمی اعلام‌نشده ارائه نکرده است، عمیقا نگران هستیم.

ند پرایس اضافه کرده است، این پرسش‌ها مربوط به تعهدات اساسی ایران در چارچوب توافق جامع پادمانی با آژانس بین المللی انرژی اتمی است، که توسط ان‌پی‌تی نیز به آن ملزم شده و این از تعهدات ایران ذیل توافق برجام جدا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرده است، ما از پیگیری مدیر گروسی و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای کسب اطلاعات لازم از ایران به طور کامل پشتیبانی می‌کنیم.

ند پرایس تصریح کرد، ایران می‌بایست به طور کامل و اساسی با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و این کار را باید بدون تاخیر بیشتر انجام دهد.

وی اضافه کرد، می‌دانیم که ایران و آژانس ممکن است در روزهای آینده دیدار کرده و در خصوص این مسائل گفت‌وگو کنند و ما از نزدیک آن را زیر نظر خواهیم داشت.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه گفته بود که عدم پیشرفت در مذاکرات این سازمان و ایران می‌تواند «به صورت جدی» درباره توان این آژانس برای اطمینان یافتن از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران تاثیر بگذارد ولی گفت تصمیم‌گیری درباره صدور قطعنامه در این زمینه بر عهده شورای حکام این سازمان است.

خبرگزاری‌های بین‌المللی، از جمله رویترز، با اشاره به این که برخی گزارش‌های آژانس را دیده‌اند می‌گویند، دو تا از محل‌های مشکوک مربوط به سایت‌هایی در حومه تهران از جمله تورقوزآباد که توسط بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل فاش شد و شهر اصفهان هستند و در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ احتمالا با هدف از بین بردن رد اورانیوم تخریب شده‌اند.

انتخابات و برجام

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه و در پاسخ به پرسشی در خصوص تاثیر انتخابات ریاست جمهوری ایران بر مذاکرات احیای برجام گفت، ما اذعان داریم که این ( برجام) چالشی است که می‌بایست آن را حل کنیم و البته خیلی فوری تاکنون در این مورد عمل کرده‌ایم و اینکه هیچ تقویم انتخاباتی چیزی در این مورد دیکته نمی‌کند.

ند پرایس اضافه کرد، هر چه ایران از نظام راستی آزمایی و نظارتی سختگیرانه‌ای که تاکنون مورد مذاکره قرار گرفته است، آزاد و رها باشد، برنامه هسته‌ای این کشور به طور بالقوه خطرناک تر می‌شود.

در همین زمینه، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه گفته بود که انتخابات ریاست جمهوری ایران می‌تواند مذاکرات برجام را پیچیده کند.

خانم شرمن انتخابات ریاست جمهوری ایران را «عاملی مایه پیچیدگی» مذاکرات توصیف کرده، اما توضیحی درباره پیچیدگی این موضوع و تاثیر آن بر توافق هسته‌ای نداده است.

انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است روز ۲۸ خرداد یعنی ۸ روز دیگر برگزار شود.

با استفاده از وب سایت وزارت خارجه آمریکا و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG