لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۵

ند پرایس: امیدواریم ایران با حسن‌نیت به مذاکرات احیای برجام در وین بازگردد


ند پرایس
ند پرایس

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۱۲ آبان در واکنش به اظهارات معاون وزیر امور خارجه ایران در خصوص از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در هفته‌های آینده، ابراز امیدواری کرد که تهران با «حسن نیت» به این مذاکرات بازگردد و آماده رایزنی باشد.

علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران، پیشتر در صفحه توییتر خود نوشته بود که پس از گفت‌و‌گوی تلفنی با انریکه مورا، معاون هماهنگ‌کننده ارشد سیاست خارجه اتحادیه اروپا، بر سر تاریخ دقیق آغاز مذاکرات در وین به توافق رسیده است و قرار است این مذاکرات هشتم آذر در وین، پایتخت اتریش از سرگرفته شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود در واشینگتن تاکید کرد، دور هفتم (مذاکرات احیای برجام) در روز دوشنبه ۲۹ نوامبر از سر گرفته خواهد شد و (رابرت ) مالی، نماینده ویژه (آمریکا در امور ایران) ریاست هیات آمریکایی را در این مذاکرات به عهده خواهد داشت.

آمریکا در این مذاکرات به صورت غیر مستقیم حضور خواهد داشت.

ند پرایس اظهار داشت، ما کاملاً واضح گفته‌ایم که مذاکرات – اگر قرار است به نتیجه برسد، اگر می‌خواهیم مسایل باقیمانده مورد اختلاف را ببندیم، این مذاکرات باید دقیقاً از جایی شروع شود که دور ششم مذاکرات متوقف شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد،‌ایالات متحده همچنان بر این باور است که چنانچه ایرانی‌ها جدی باشند،‌ می‌توان در مورد بازگشت و پایبندی دو طرف به مفاد برجام به سرعت به تفاهم دست یافت و آن را عملی کرد.

در همین زمینه، اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، مذاکرات احیای برجام روز ۲۹ نوامبر (هشتم آذر ماه) در وین از سر گرفته می‌شود.

سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در این بیانیه تصریح کرده است که این مذاکرات در چارچوب کمیسیون مشترک «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) و به صورت رودررو برگزار خواهد شد.

طبق این بیانیه این مذاکرات در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت‌های امور خارجه‌ ایران و و کشورهای روسیه، بریتانیا، فرانسه و چین (گروه چهار به علاوه یک)، برگزار خواهد شد.

این بیانیه اضافه کرده است که ریاست این نشست بر عهده انریکه مورا خواهد بود.

اتحادیه اروپا تصریح کرده است:شرکت کنندگان به گفت‌وگوها در مورد چشم انداز بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و چگونگی تضمین اجرای کامل و مؤثر این توافق از سوی همه طرف‌ها ادامه خواهند داد.

گفت‌وگوها برای احیای برجام که از آوریل امسال آغاز شده بود که پس از شش دور از این مذاکرات و به دنبال پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران در اواخر خردادماه سال جاری به در خواست ایران متوقف شد.

پیش از این مقام‌های امریکایی از تعلل ایران در بازگشت به این مذاکرات شدیدا انتقاد کرده بودند.

علی باقری کنی هفته گذشته به بروکسل رفت و پس از دیدار با معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد که طرفین درباره آغاز مذاکرات در هفته دوم آذر توافق کرده‌اند.

بر اساس توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی یعنی آمریکا٬ روسیه٬ چین٬ فرانسه به همراه آلمان در سال ۱۳۹۴، ایران پذیرفت بسیاری از فعالیت‌های اتمی خود را متوقف کند و در مقابل، تحریم‌های بین‌المللی علیه آن لغو یا تعلیق شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، در اردیبهشت ۱۳۹۷ با خروج از برجام، خواستار توافق گسترده‌تری با ایران بود که بتواند علاوه بر اصلاح این توافق، فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران را نیز در بر بگیرد.

در همین راستا، دولت دونالد ترامپ برای آوردن ایران به پای میز مذاکره از سال ۲۰۱۷ با سیاست«فشار حداکثری» تحریم‌های گسترده‌ای را علیه تهران اعمال کرده است.

در مقابل، حکومت ایران نیز با عدول از توافق برجام، برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG