لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۷

پرایس: ما صدای رهبران ایرانیان خارج را می‌شنویم؛ تأکید بر ادامه حمایت از معترضان


ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

در پی نشست تعدادی از مخالفان برجسته جمهوری اسلامی در واشینگتن دی‌سی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این نشست گفت که دولت جو بایدن «صدای رهبران ایرانیان خارج از کشور را به طور دقیق می‌شنود».

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، همچنین تأکید کرد که دولت جو بایدن به شنیدن «افکار و عقاید و دیدگاه‌های» این رهبران در خارج از ایران تمایل وافر دارد.

هشت چهره سرشناس مخالف جمهوری اسلامی روز جمعه، ۲۱ بهمن، در نشست «آینده جنبش دموکراسی ایران» در دانشگاه جورج تاون در پایتخت آمریکا بر همبستگی و هم‌صدایی همه مخالفان حکومت در ایران برای عبور از این حکومت و پذیرش تکثر نیروهای مخالف تأکید کردند.

این نشست در آستانه سالگرد انقلاب ۱۳۵۷ با حضور شاهزاده رضا پهلوی، حامد اسماعیلیون، مسیح علی‌نژاد و نازنین بنیادی برگزار شد و شیرین عبادی، عبدالله مهتدی، گلشیفته فراهانی و علی کریمی نیز با پیام ویدئویی به آن پیوستند.

چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی در این نشست خبر دادند که «منشوری» مشترک برای «همبستگی و سازماندهی برای ایران» بر پایه اصول مشترک و بر مبنای حقوق بشر و برابری انسان‌ها تدوین و احتمالا تا پایان ماه جاری میلادی، دو هفته دیگر، منتشر خواهد شد.

اظهار نظر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در روز دوشنبه، ۲۴ بهمن‌ماه، در جلسه پرسش و پاسخ خود با خبرنگاران واکنشی بود به همین نشست.

ند پرایس ضمن اعلام حمایت دوباره از معترضان در ایران تأکید کرد که دولت آمریکا «نمی‌تواند ادعا کند که به نمایندگی از مردم داخل» ایران حرف می‌زند.

او گفت: «هیچ کس، از جمله دولت آمریکا، نمی‌تواند ادعا کند که به نمایندگی از مردم ایران حرف می‌زند، فقط خود مردم می‌توانند حرف‌شان را بزنند. کار ما صدالبته فقط گوش دادن به آنها [مردم ایران] و حمایت از آنها به هر طریق مناسب است.»

ند پرایس در ادامه افزود: «ما می‌خواهیم مجموعه وسیعی از صداها [از ایران] را بشنویم تا بتوانیم به بهترین وجه از خواسته‌های مردم ایران حمایت و پشتیبانی کنیم.»

اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» که با مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در تهران آغاز شد، بیش از پنج ماه است که با قوت در داخل و خارج از ایران ادامه دارد و به گواهی خودِ مقامات جمهوری اسلامی به اجماعی بی‌سابقه، دست‌کم در جهان غرب، علیه این حکومت انجامیده است.

تاکید بر مقابله با رابطه امنیتی و نظامی ایران و روسیه

ند پرایس روز دوشنبه همچنین در پاسخ به سوالی درباره گزارش تازه روزنامه گاردین از ارسال تسلیحات جدید از ایران به روسیه تاکید کرد که دولت بایدن رابطه نظامی تهران با مسکو را «خیابانی دوطرفه» می‌بیند و برای مقابله با آن دست به اقدام خواهد زد.

روزنامه بریتانیایی گاردین روز یک‌شنبه، ۲۳ بهمن، در گزارشی به نقل از برخی منابع مطلع از داخل ایران نوشت که جمهوری اسلامی با استفاده از کشتی و خطوط هوایی دولتی انواع جدید و پیشرفته پهپادهای نظامی دوربرد خود را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه قاچاق کرده است.

آقای پرایس گزارش این روزنامه را رد یا تأیید نکرد، اما آن را جزئی از «روندی» دانست که آمریکا «نزدیک به یک سال است» درباره آن هشدار داده است.

او در ادامه با تأکید بر «دوطرفه» بودن رابطه امنیتی و نظامی مسکو و تهران گفت: «ما هر کاری از دست‌مان بربیاید برای مقابله با این رابطه و انتقال تکنولوژی خواهیم کرد.»

مقامات ایالات متحده تابستان امسال گفته بودند که ایران در ماه ژوئن ۲۰۲۲ پهپادهای شاهد ۱۹۱ و ۱۲۹ را به روسیه معرفی کرده و انتظار می‌رود که آنها را به مسکو بفروشد. نیروهای اوکراینی تاکنون چندین فروند پهپاد مهاجر ۶ را سرنگون کرده‌اند و سپتامبر گذشته نیز یکی از این پهپادها را به گاردین نشان دادند.

روسیه که در ادامه تهاجم نظامی خود به اوکراین و بمباران شهرهای این کشور با کمبود تسلیحات مواجه شده به ایران و کره شمالی روی آورده است.

ایران مدت‌ها ارسال پهپاد نظامی به روسیه را انکار می‌کرد تا چندی پیش که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، به آن اذعان داشت، اما مدعی شد که تعداد این پهپادها محدود بوده و همه آنها قبل از جنگ اوکراین به روسیه تحویل داده شده‌اند.

در کنار اعتراضات سراسری اخیر در ایران، کشیده شدن پای جمهوری اسلامی به جنگ در اوکراین نیز از جمله عواملی است که بیش از پیش به انزوای تهران در سطح بین‌المللی دامن زده است.

XS
SM
MD
LG