لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

آمریکا: چالش‌ها در مذاکرات وین همچنان پابرجا هستند


ند پرایس می‌گوید، درباره ششمین دور مذاکرات برجام در وین چارچوب زمانی نداریم
ند پرایس می‌گوید، درباره ششمین دور مذاکرات برجام در وین چارچوب زمانی نداریم

ند پرایس٬ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۷ خرداد گفته است٬ پیشرفت‌هایی در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین٬ پایتخت اتریش به دست آمده، اما همچنان چالش‌هایی باقی مانده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرده است که کشورش چارچوب زمانی برای پایان ششمین دور مذاکرات احیای برجام ندارد.

ند پرایس در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران و نماینده روسیه در خصوص حصول پیشرفت در مذاکرات احیای برجام در وین٬ گفته است، مطمئنا این درست است که ما از دور اول تا دور ششم مذاکرات پیشرفت‌هایی داشته‌ایم.

وی اضافه کرد، اما چالش‌ها همچنان پابرجاست، به همین دلیل هیئت مذاکره کننده ما در راستای تلاش برای دستیابی به پیشرفت اکنون در وین است. با توجه به فاصله گرفتن ایران از توافق (برجام) و پیشرفت در برنامه هسته‌ایش٬ ما اکنون داریم با فوریت عمل می‌کنیم.

به گفته ند پرایس، هیئت آمریکایی تا زمانی که احساس کند این مذاکرات «سازنده» است به حضور خود در این مذاکرات ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین خصوص چارچوب زمانی برای دور ششم مذاکرات در وین گفت، ما چارچوب زمانی برای دور ششم (مذاکرات) برجام نداریم.

عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین هم در همین روز گفت، تهران و واشینگتن در مذاکرات غیر مستقیم خود بیش از همیشه به یک توافق نزدیک شده‌اند اما همچنان برخی مسائل کلیدی باقی مانده که باید درباره آن‌ها گفت‌وگو شود.

مذاکره‌کننده ارشد ایران در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی الجزیره با اشاره به حصول «پیشرفت خوب و ملموسی» درباره مسائل مختلف٬ اظهار داشت، بیش از همیشه به یک توافق نزدیک شده‌ایم اما مذاکره درباره برخی مسائل اصلی همچنان ادامه دارد.

عباس عراقچی در این مصاحبه با اشاره به اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده، در اردیبهشت ۹۷ برای خروج از برجام و اعمال تحریم‌های سنگین علیه تهران گفت، ایران از اقدام آمریکا برای خروج از برجام لطمه خورد. ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که آن‌چه که با خروج ترامپ از توافق روی داد، با هیچ رئیس‌جمهوری دیگری در آمریکا در آینده تکرار نخواهد شد.

در همین زمینه، میخائیل اولیانوف، مذاکره کننده ارشد روسیه گفته است، مذاکرات وین در حال پیشرفت است. در جریان دو روز اخیر ما به دیدگاه‌های روشنی در خصوص اصلی ترین مسئله بحث‌ برانگیز یعنی برنامه اجرا (اینکه چه کسی باید چه کاری را در چه زمانی انجام دهد) دست یافتیم.

میخائیل اولیانوف نیز گفته است، اما برخی از موضوعات دشوار و زمان‌بر همچنان حل نشده باقی مانده‌اند.

دور ششم مذاکرات احیای توافق برجام با حضور اعضای باقی مانده در این توافق یعنی ایران، روسیه، چین ، فرانسه ، بریتانیا و آلمان به همراه اتحادیه اروپا روز شنبه گذشته در زیرزمین یک هتل لوکس در وین آغاز شد.

هیئت آمریکایی در این مذاکرات به دلیل امتناع ایران از دیدارهای حضوری، در هتلی دیگر در همین خیابان مستقر است و به طور غیر مستقیم در این مذاکرات مشارکت دارد.

این مذاکرات با هدف دستیابی به توافقی برای بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات خود در چارچوب برجام برگزاری می‌شوند.

با استفاده از رویترز، وب سایت وزارت خارجه آمریکا و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG