لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

ند پرایس وزیر خارجه جمهوری اسلامی را به دروغگویی درباره مذاکرات برجام متهم کرد


ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

پس از آن که وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه در مصاحبه‌ای گفت که همتای عراقی او پیامی از طرف آمریکایی‌ها مبنی بر پیگیری مذاکرات اتمی و آمادگی ایالات متحده برای توافق بر سر برجام آورده، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این اظهارات را «دروغ» توصیف کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه، هشتم اسفند، در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران در واکنش به این اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، گفت: «فقط مقامات ایرانی می‌توانند توضیح دهند که چرا به این دروغ‌ها ادامه می‌دهند.»

او تأکید کرد: «مقام‌های ایرانی می‌توانند این حرف‌ها را هرچقدر می‌خواهند تکرار کنند، اما این امر، تغییری در واقعیت‌های اساسی نمی‌دهد.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران که در روزهای اخیر به بغداد سفر کرده بود، در یک مصاحبه با شبکه العالم، شبکه عرب‌زبان صداوسیمای جمهوری اسلامی، عنوان کرد که فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق پس از بازگشت از سفر واشینگتن «حامل پیامی از آمریکا» بوده است.

این مقام دولت ایران اشاره‌ای به محتوای «پیام» آمریکایی‌ها نکرد، فقط گفت که «تصور می‌کنم اگر طرف آمریکایی در چارچوب پیامی که ارسال کرده واقع‌بینانه برخورد کند و اظهارات رسانه‌ای ریاکارانه قبلی را تکرار نکند، ما فاصله زیادی با توافق نخواهیم داشت.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه در پاسخ به این سؤال که «چرا هر از گاهی از طرف‌های ایرانی می‌شنویم که ادعا می‌کنند آمریکا علاقه‌مند [احیای برجام] است و به ما پیام می‌دهد؟»، گفت که نمی‌تواند در مورد علت این‌که مقام‌های ایران «در تلاش‌اند بقیه جهان را فریب بدهند» گمانه‌زنی کند و افزود که «بهتر است از خود آنها بپرسید».

آقای پرایس تأکید کرد که «احیای برجام ماه‌هاست که در دستور کار قرار نگرفته است و ما هیچ پیامی بر خلاف این موضوع نفرستاده‌ایم.»

هفته گذشته نیز رسانه‌های جمهوری اسلامی مدعی سفر سلطان طارق بن‌ هیثم، حاکم عمان، به ایران شده و هدف از این دیدار را «ازسرگیری مذاکرات احیای برجام» عنوان کرده بودند، خبری که باز هم تاکید آمریکایی‌ها بر در اولویت نبودن برجام را به دنبال داشت.

آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های باقی‌مانده در برجام، با هدف بازگشت آمریکا به این توافق، در تابستان امسال، اوت ۲۰۲۲، در وین برگزار شد و بی‌حاصل پایان یافت. پس از آغاز اعتراضات نیز مقام‌های الایات متحده بارها عنوان کرده‌اند که مذاکرات دیگر در اولویت دولت بایدن قرار ندارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری پیشین خود در روز سوم اسفند هم گفته بود پیام دولت بایدن به جمهوری اسلامی این است که «شهروندان ما را آزاد کنید، تأمین پهپاد برای روسیه را متوقف کنید و از کشتن مردم خود دست بردارید.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه هشتم اسفند در روز نخست اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز سخنرانی داشت اما با آغاز سخنرانی او ده‌ها تن از نمایندگان و اعضای هیئت‌های سازمان‌های غیردولتی حاضر، سالن را به نشانه اعتراض ترک کردند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی‌اش با طرح یک رشته ادعا، ضمن دفاع از عملکرد حکومت، درصدد شانه خالی کردن کلیت نظام از بار هر نوع مسئولیت در کشتارهای اعتراضات اخیر برآمد.

XS
SM
MD
LG