لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۹

آتش‌سوزی در اوین؛ آمریکا می‌گوید مسئولیت جان زندانیان دوتابعیتی با ایران است


ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در توییتی با ابراز نگرانی در مورد آتش‌سوزی در زندان اوین، مسئولیت جان زندانیان دو تابعیتی آمریکایی را بر عهده حکومت ایران دانست.

آقای پرایس نوشته است که «ما گزارش ها از زندان اوین را با فوریت دنبال می‌کنیم.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا در ادامه افزوده است: «ما با دولت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در تماس هستیم. مسئولیت کامل امنیت شهروندان ما که به ناحق در بازداشت هستند، به عهده ایران است و باید فورا آزاد شوند.»

در واکنش به بروز آتش‌سوزی در زندان اوین، وزارت خارجه آمریکا می‌گوید در حال دنبال کردن وضعیت نگران‌کننده در این زندان و خطری که زندانیان را تهدید می‌کند، است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم به رادیوفردا گفت اولویت آمریکا شهروندان آمریکایی است که غیرقانونی در ایران زندانی هستند و امنیت و حقوق آن‌ها باید تامین شود.

این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد که واشینگتن در حال کار با متحدان خود، که آن‌ها نیز شهروندانی دارند که در زندان اوین هستند، تا مسئولیت ایران در زمینه شهروندانی که غیرقانونی زندانی هستند را یادآوری کند.

این در حالی است که جرد گنسر، وکیل خانواده نمازی، بامداد روز یکشنبه در توییتی اعلام کرد، سیامک نمازی، شهروند ایرانی-آمریکایی، از زندان اوین با خانواده‌اش تلفنی تماس گرفته است.

جرد گنسر نوشته است:«خوشحالم که اعلام کنم، سیامک نمازی اکنون با خانواده‌اش صحبت کرده است. او سالم است و به محل ایمنی در زندان اوین منتقل شده است. در حال حاضر جزئیات بیشتری (برای اطلاع رسانی) نداریم.».

مراد طاهباز، عماد شرقی و سیامک نمازی، زندانیان دو تابعیتی هستند که در زندان اوین نگهداری می‌شوند.

رویداد آتش‌سوزی در زندان اوین

شامگاه شنبه یک شاهد عینی در خیابان درکه، مشرف به زندان اوین تهران، به خبرنگار رادیو فردا گفت که ساکنان منطقه صدای پنج انفجار مهیب را شنیده‌اند.

به گفته وی، سوله‌ای که در تصاویر ویدیویی پیداست و آتش گرفته، احتمالاً اندرزگاه ۷ زندان اوین است و زمانی در حدود ۱۳–۱۴ دقیقه طول کشید تا ماشین‌های آتش‌نشانی وارد زندان بشوند.

این شاعد عینی در عین حال گفت، مردم در اطراف زندان اوین در حال سر دادن شعارهای ضدحکومتی بودند که نیروهای امنیتی موتورسوار به آنها حمله کردند. صدای اعتراض و شعار نیز از خانه‌های ساکنان محله‌های پیرامون زندان اوین نیز شنیده می‌شد.

شدت آتش‌سوزی در زندان اوین در حدی بود که شعله‌های آتش از صدها متر دورتر قابل مشاهده بود و صدای تیراندازی در محوطه زندان به گوش می‌رسید. به گفته ایرنا، این «حادثه هیچ فوتی نداشته» و آمار مصدومین «هشت نفر است.»

با زبانه کشیدن شعله‌های آتش در زندان اوین، خانواده‌های زندانیان به سوی این منطقه حرکت کردند به طوری که به گفته شاهدان عینی نیروهای ویژه، با پرتاب گاز اشک‌آور اقدام به متفرق کردن افراد در اطراف زندان اوین نمودند.

گزارش‌های دریافتی رادیو فردا حاکی از آن است که گارد ویژه از بیرون زندان وارد اوین شده و تمام مسیرهای منتهی به اوین نیز توسط نیروهای امنیتی مسدود شد.

طبق گزارش‌ها، نیروهای امنیتی بزرگراه «یادگار امام» و مسیرهای اوین را کاملا مسدود کردند و اجازه نزدیک شدن خانواده‌ها به زندان را ندادند. تلفن‌های زندان اوین هرشب ساعت ۹ به وقت ایران قطع می‌شود ‌و از ساعت ۹ شب شنبه ارتباط زندانیان با بیرون زندان کاملا قطع شد.

در حالی که خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، علت آتش‌سوزی شامگاه شنبه ۲۳ مهرماه در زندان اوین را «درگیری بین تعدادی از زندانی‌های محکومیت مالی و سرقت یک کارگاه کارآفرینی» عنوان کرده، خبرگزاری دولتی ایرنا در روایتی متناقض مدعی شده، گروهی از زندانیان که مقامات قضایی آنها را «اراذل و اوباش» می‌نامند، آنجا را به آتش کشیده‌اند.

ایرنا نوشته است: «زندانیان بند محل نگهداری اراذل و اوباش انبار لباس زندان را به آتش کشیدند که منجر به آتش‌سوزی در زندان اوین شده است.»

طبق گزارش‌ها، شورش زندانیان در شامگاه شنبه از بند ۷ شروع شده و بعد به بند ۸ کشیده که زندانیان سیاسی و مالی در آن قرار دارند.

گزارش‌های رسیده به رادیو فردا حاکی است که در بند ۷ اوین عموما زندانیان مالی نگهداری می‌شوند و زندانیانی که مقامات قضایی ایران آنها را «اراذل و اوباش» می‌نامند، در این بند حضور ندارند.

بند ۷ که برپایه گزارش‌ها آتش‌سوزی از آنجا آغاز شده است، از سال ۱۳۸۸ محل نگهداری زندانیان سیاسی بود، اما بعدها به بند زندانیان مالی تبدیل شد. خبرنگار رادیو فردا اما اطلاع یافته است که از چند ماه پیش زندانیان سیاسی زندان تهران بزرگ را نیز به بندهای ۷ و ۸ اوین منتقل کرده‌اند.

خبرنگار رادیو فردا اطلاع یافته است که همراه زندانیان مالی، شماری از زندانیان سیاسی هم در بند ۷ هستند هر چند تعدادشان کمتر از زندانیان مالی است.

بند هفت در کنار بند ۲۴۰ قرار دارد. بند ۲۴۰ شامل چهار طبقه زندان انفرادی است و بازداشت شدگان اعتراضات اخیر در آن نگهداری می‌شوند.

یکی از طبقات بند ۲۴۰ نیز در اختیار حفاظت اطلاعات دستگاه قضایی است.

XS
SM
MD
LG