لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

آمریکا: انتظار داریم هفتمین دور مذاکرات وین در زمان مناسب برگزار شود


ند پرایس میگوید هیات آمریکایی آماده حضور در دور بعدی مذاکرات احیای برجام است.
ند پرایس میگوید هیات آمریکایی آماده حضور در دور بعدی مذاکرات احیای برجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۶ تیرماه گفته است، واشینگتن انتظار دارد که دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با موسوم به برجام در زمان مناسب برگزار شود. وی با این حال تاریخی برای برگزاری این مذاکرات مشخص نکرد.

ند پرایس در کنفرانس خبری خود و در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال برگزاری مذاکرات کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و کشورهای حاضر در این مذاکرات، گفت، من پیشنهاد می‌کنم این سوال را هم از مقام‌های ایرانی بپرسید که مشورت‌هایشان در (تهران) پایتخت به کجا رسیده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد، مطمئناً ، در دنیای دیپلماسی هیچ چیز قطعی نیست، اما ما انتظار داریم که هفتمین دوره مذاکرات در زمان مناسب برگزار شود و تیم ما منتظر آغاز دور بعدی مذاکرات و حضور و مشارکت در آن است.

ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات وین و با میانجیگری کشورهای باقی مانده در توافق برجام به طور غیر مستقیم در حال مذاکره هستند تا به توافقی برای بازگشت به تعهدات خود دست یابند. تاکنون شش دور از این مذاکرات در وین پایتخت اتریش برگزار شده است اما اختلافات بین تهران و واشینگتن همچنان پابرجاست و هنوز تاریخی برای دور بعدی مذاکرات اعلام نکرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا مشورت‌های هیات آمریکایی در واشینگتن به پایان رسیده، گفت، بله فکر می‌کنم.

ند پرایس همچنین در خصوص اقدامات فعلی هیات آمریکایی اضافه کرده است که این هیات به کار خود در واشینگتن ادامه خواهد داد، اما آماده خواهد بود که هر زمانی که دور هفتم مذاکرات احیای برجام آغاز شود، عازم وین شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در حالی این اظهارات را مطرح کرده است که روز گذشته گزارش آژانس بین المللی انری اتمی در خصوص تصمیم ایران برای تولید اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصد واکنش ایالات متحده و سه کشور اروپایی حاضر در برجام را درپی داشت.

آمریکا و سه کشور اروپایی هشدار دادند که اقدام ایران برای تولید اورانیوم فلزی مذاکرات احیای برجام را به مخاطره می‌اندازد.

ند پرایس روز گذشته گفته بود، این نگران کننده است که ایران ترجیح می‌دهد که عدم اجرای تعهدات برجامی منع تکثیر (تسلیحات هسته‌ای) را تشدید کند و به ویژه با آزمایش‌هایی که برای تحقیقات تولید سلاح‌های اتمی ارزش دارند.

او همچنین اضافه کرده بود، این یک گام تأسف بار دیگر رو به عقب از سوی ایران است، به ویژه هنگامی که ما به نوبه خود نیت و تمایل صادقانه خود را برای بازگشت به [ توافق برجام] نشان داده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین از ایران خواسته دست از ماجراجویی برداشته و برای مذاکرات «جدی» به وین بازگردد.

با استفاده از وب سایت وزارت خارجه آمریکا و رادیو فردا

XS
SM
MD
LG