لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

نعمت روان، خبرنگار و مجری پیشین افغانستان، در قندهار به ضرب گلوله کشته شد


نعمت روان، خبرنگار افغانستانی و مجری پیشین یکی از برنامه‌های گفت‌وگو-محور شبکه تلویزیونی طلوع‌نیوز، روز پنج‌شنبه ۱۶ اردیبهشت در قندهار به‌دست افراد مسلح ناشناس کشته شد.

به گفته مقامات ولایت قندهار، ضاربان بلافاصله از صحنه وقوع جرم گریخته‌اند و تلاش پلیس برای دستگیری عاملان قتل آقای روان ادامه دارد.

نعمت روان از حدود یک ماه پیش به عنوان سرپرست مطبوعاتی وزارت مالیه افغانستان آغاز به کار کرد. او علاوه‌ بر فعالیت حرفه‌ای در طلوع‌نیوز به عنوان یکی از رسانه‌های جریان‌ساز و تاثیرگذار افغانستان، سابقه همکاری با تلویزیون ملی و شبکه تلویزیونی الجزیره در ولایت قندهار را نیز در کارنامه دارد.

او پنجمین خبرنگار افغانستانی است که در سال جاری میلادی کشته می‌شود.

دواخان مینه پال، رئیس مرکز رسانه‌های افغانستان، با انتشار پیامی در صفحه فیس‌بوک خود، به قتل رسیدن نعمت روان را «کار دشمنان کشور» خواند.

در همین حال سازمان حمایت از رسانه‌های آزاد، نی، کشتن نعمت روان خبرنگار افغان را نکوهش کرد.

عبدالسمیع غیرتمل، مسئول حمایت از رسانه‌های آزاد در حوزه جنوب غرب افغانستان، به رادیو آزادی گفت که کشته شدن آقای روان تاثیرات منفی برجای خواهد گذاشت.

او افزود: «اگر فعالیت رسانه‌ها متاثر شود، فساد و خودسری‌ها به مراتب افزایش خواهد یافت. کشتن چنین جوانان سبب هرج و مرج بیشتر می‌شود».

هنوز هیچ گروهی مسئولیت قتل آقای روان را برعهده نگرفته است. با این حال، گروه طالبان روز چهارشنبه خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای در افغانستان را به پیشبرد اهداف تبلیغاتی دولت این کشور متهم و تهدید کرد که در صورت ادامه این روند، «با عواقب آن روبه‌رو خواهند شد».

به گزارش رادیو آزادی، دست‌کم ۱۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای از جمله الیاس داعی، خبرنگار پیشین رادیو آزادی، در سال ۱۳۹۹ در حملات «هدفمند» در افغانستان کشته شدند.

اسفندماه پارسال، در پی ادامه خشونت شبه‌نظامیان در افغانستان، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران اعلام کرد که بیش از ۳۰۰ زن روزنامه‌نگار در این کشور به دلیل «نگرانی‌های امنیتی» شغل خود را کنار گذاشته‌اند.

با استفاده از گزارش رادیو آزادی و سایت الجزیره/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG