لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

گفت‌وگوی مقام‌های اسرائیلی با دبیر شورای امنیت ملی روسیه در مورد ایران


نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه
نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و مئیر بن شبات دبیر شورای امنیت ملی این کشور در دیدار با نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه که به اورشلیم/بیت‌المقدس رفته‌است، «نگرانی» اسرائیل را از «حضور ایران در سوریه» و «تلاش‌های ایران برای تبدیل کردن لبنان به پایگاه موشکی علیه اسرائیل» مطرح کرده‌اند.

مذاکره مقام‌های ارشد اسرائیل با دبیر شورای امنیت ملی روسیه روز پنج‌شنبه دوازدهم بهمن با محوریت ایران، تنها سه روز بعد از سفر بنیامین نتانیاهو به روسیه و گفت‌وگوی او در ارتباط با ایران با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، انجام شده‌است.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل که دبیرخانه شورای امنیت ملی این کشور نیز بخشی از آن است، در بیانیه‌ای تأکید کرد که آقای نتانیاهو در این مذاکرات با تشریح «سناریوهای امنیتی احتمالی» در مورد منطقه، به «تقویت جای پای ایران در سوریه و لبنان» و «تجهیز حزب‌الله» به موشک از سوی ایران پرداخته‌است.

همچنین بر اساس این بیانیه، آقای نتانیاهو به آقای پاتروشف گفت از ولادیمیر پوتین که دوشنبه با او در جریان آیین روز هولوکاست در مسکو دیدار و گفت‌وگو کرد، قدردانی می‌کند.

اینترفاکس نیز گزارش داده‌است که تیم شورای امنیت ملی روسیه در ارتباط با مبارزه مشترک روسیه و اسرائیل با «ترور جهانی» نیز گفت‌وگو کرد.

در این زمینه مقرر شده‌است که اسرائیل در تأمین امنیت مسابقات جام جهانی فوتبال که به‌زودی در روسیه برگزار می‌شود، به آن کشور کمک کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، معاونان وزارتخانه‌های امور خارجه، امنیت داخلی و دادگستری همراه با شماری از ژنرال‌های ارشد و مهره‌های کلیدی دستگاه اطلاعاتی روسیه در تیم امنیتی اعزامی این کشور به اسرائیل بودند و همتایان اسرائیلی آنها نیز در نشست‌های بررسی «خطرات منطقه‌ای» حضور یافتند.

صفحه توئیتر نخست‌وزیر اسرائیل توضیح داده‌است که این مذاکرات ادامه گفتمان ستادهای امنیت ملی دو کشور است که هر سه ماه یکبار برگزار می‌شود. نخستین دور این مذاکرات سه ماه پیش در مسکو انجام شد.

از سال گذشته که حکومت بشار اسد در جنگ داخلی طولانی سوریه، با یاری روسیه، ایران و حزب‌الله، به موفقیت بیشتری در غلبه بر معارضین دست یافت، اسرائیل صدای خود را علیه «تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه» بلندتر کرد؛ امری که به موضوع اصلی مذاکرات آقای نتانیاهو در سفرهای متعدد اخیر او به مسکو مبدل شد.

به گزارش شبکه ده تلویزیون اسرائیل، آقای نتانیاهو این هفته نیز به آقای پوتین در مسکو گفت که در صورت عدم برخورد جامعه جهانی با تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه، اسرائیل تدابیر خودش را برای رفع خطر دارد.

اما در روزهای گذشته، اسرائیل از «خطر لبنان» نیز که ظاهراً آن را «فوری‌تر» می‌داند، بیشتر ابراز «نگرانی» می‌کند؛ آقای نتانیاهو در خاتمهٔ مذاکرات دوشنبه با آقای پوتین به خبرنگاران اسرائیلی گفت، اقدام ایران در برپایی کارخانه «سلاح‌های دقیق» در لبنان یک «تهدید وخیم» است، و در این زمینه به رهبر روسیه گفته‌است که اسرائیل «در صورت نیاز، در لبنان اقدام می‌کند».

هر چند نخست‌وزیر اسرائیل در مورد «اقدام» احتمالی کشورش علیه لبنان توضیح بیشتری نداد اما آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل چهارشنبه در همایش یک مرکز مطالعات امنیتی هرتسلیا، با تکرار اتهام مبدل کردن لبنان به «پایگاه بزرگ موشکی» از سوی ایران، گفت، به وقت خود «بهای لازم» را از لبنان خواهیم گرفت.

لیبرمن افزود، در اقدام بعدی در مورد لبنان، «تمام بیروت» به پناهگاه «همه ساکنان بیروت» مبدل خواهد شد.

نفتالی بنت وزیر دولت ائتلافی نتانیاهو و رهبر حزب «خانه یهود» نیز چهارشنبه در مصاحبه با پایگاه خبری وای.نت گفت، حمله اسرائیل به لبنان برای برخورد با حزب‌الله کافی نیست و «باید مستقیم علیه ایران اقدام کرد» زیرا بنا به توصیف او، «سر اختاپوس در ایران است».

سخنگوی ارتش اسرائیل نیز در روزهای گذشته در مقاله‌ای در رسانه‌های عربی منطقه نوشت که ۲۰۱۸، «سال امتحان» لبنان است. اما حزب‌الله در واکنش، آن را «تهدید بزدلانه» نامید و افزود «حزب‌الله برای هر احتمالی آماده‌تر از گذشته‌است».

سعد حریری نخست‌وزیر لبنان چند ماه پیش که اسرائیل برای نخستین بار اتهام برپایی کارخانه موشک نقطه‌زن از سوی ایران در لبنان را مطرح کرد، گفت اسرائیل به خوبی می‌داند چنین کارخانه‌ای وجود ندارد.

ایران حمایت از حزب‌الله را «افتخار» می‌داند و حزب‌الله نیز تأکید کرده‌است که «نان، آب، اسلحه، و همه چیز حزب‌الله از ایران می‌آید و تا ایران پول دارد، حزب‌الله نیز پول دارد».

ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی که این هفته به لبنان سفر کرده بود، بعد از دیدار با حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله، به مرز لبنان و اسرائیل رفت؛ ماه گذشته نیز دو فرمانده نیروهای شیعی عراقی حشد الشعبی که هم‌پیمان ایران هستند، از این نقاط مرزی لبنان و اسرائیل بازدید کردند.

بازدید ابراهیم رئیسی و فرماندهان حشد الشعبی از مرز جنوبی لبنان و اسرائیل در حالی که فرماندهان شاخه جنوبی حزب‌الله آنها را همراهی می‌کردند، در رسانه‌های اسرائیل بازتاب یافته بود.

XS
SM
MD
LG