لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

نتانیاهو: حزب‌الله یک انبار راکت در بیروت کنار تاسیسات گاز دارد


بنیامین نتانیاهو برای سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل که از پیش ضبط شده بود نقشه‌ای از محل ادعایی انبار راکتی حزب‌الله نشان داد.
بنیامین نتانیاهو برای سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل که از پیش ضبط شده بود نقشه‌ای از محل ادعایی انبار راکتی حزب‌الله نشان داد.

نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه هشتم مهر در مجمع عمومی سازمان ملل گروه حزب‌الله لبنان را متهم کرد که یک «انبار راکت در قلب منطقه‌ای مسکونی در بیروت دارد».

بنیامین نتانیاهو همچنین پیش‌بینی کرد که ایران نیز «تا چند ماه آینده اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت چندین بمب اتمی خواهد داشت».

او در این سخنرانی ادعا کرد که «انبار مخفی راکتی حزب‌الله دقیقا کنار تاسیسات گاز بیروت و احاطه‌شده در میان خانه‌های مسکونی است».

آقای نتانیاهو که در سخنرانی خود تصویری ماهواره‌ای از پایتخت لبنان را نشان می‌داد، روی نقطه‌ای در محله «جناح» بیروت انگشت گذاشت و گفت تصویر گویای آن است که انبار راکت حزب الله در این محله کنار تاسیسات گاز قرار گرفته است.

نخست‌وزیر اسرائیل سپس به ساکنان منطقه جناح بیروت توصیه کرد که «همین الان دست به اعتراض بزنند چون اگر انبار راکت منفجر شود، یک فاجعه دیگر مانند انفجار بیروت رخ می‌دهد».

انفجار ۲۷۵۰ تن ماده نیترات آمونیوم در لنگرگاه بیروت که روز ۱۴ مرداد امسال بوقوع پیوست، ۱۹۰ کشته، هزاران تن زخمی و ده‌ها هزار بی‌خانمان بر جای گذاشت و به نیمی از پایتخت لبنان به شدت آسیب رساند.

آقای نتانیاهو اظهار داشت کشورش «قصد بدی» درباره محله جناح بیروت ندارد؛ بلکه این «ایران است که شما را شدیدا به خطر می‌اندازد و ساکنان باید خطر را درک کرده و بخواهند که این انبارها برچیده شود».

وی گفت که حزب‌الله، کشور و مردم لبنان را به «گوشت دم توپ» مبدل کرده ولی باید این رویه را متوقف کند.

سخنان نخست‌وزیر اسرائیل در شرایطی بیان می‌شود که صحنه سیاسی لبنان بعد از انفجار تابستان هنوز به‌شدت ملتهب است و مصطفی ادیب نیز که به سمت نخست‌وزیر منصوب شده بود روز پنجم مهر از تشکیل دولت شانه خالی کرد.

سخنان آقای نتانیاهو را اما حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان به سرعت تکذیب کرد و آن را «تلاشی برای تحریک ملت لبنان علیه حزب‌الله» دانست.

آقای نصرالله همچنین گفت این امکان را فراهم می‌آورد تا نمایندگان رسانه‌ها از محلی که نخست‌وزیر اسرائیل آن را «انبار راکتی حزب‌الله» نامیده است، بازدید کنند تا «کذب ادعای او ثابت شود».

«تهران به دنبال سلاح هسته‌ای است»‎

نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه سخنرانی خود ابراز «اطمینان» کرد که تهران «به دنبال سلاح هسته‌ای است» و گفت اسرائیل به دوستان خود و اروپایی‌ها گفته که با این امر مقابله خواهد کرد اما شورای امنیت هیچ کاری نکرده است.

به گفته وی، «ایران تا چند ماه آینده اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید چندین بمب اتمی خواهد داشت و اکنون سعی می‌کند توان غنی‌سازی اورانیوم خود را دو برابر کند».

بنیامین نتانیاهو با تقدیر از آمریکا، از اعضای شورای امنیت خواست در کنار واشینگتن ایستاده و با برقراری دوباره تحریم‌ها علیه ایران موافقت کنند.

سخنرانی امسال بنیامین نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل به دلیل برگزاری هفتادوپنجمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، مانند نطق سایر رهبران جهانی، از پیش ضبط شده بود و در نشست مجازی این مجمع پخش شد.

نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه در نطق دیگری در گورستان نظامیان اسرائیلی در اورشلیم و در سالروز جنگ سال ۱۹۷۳ با کشورهای عربی، گفته بود که «حمله پیش‌دستانه» کشورش علیه ایران «هنوز روی میز است» زیرا اسرائیل از آن جنگ «درس عبرت» لازم را آموخته است.

این نخستین بار نیست که دولت اسرائیل از تریبون نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل برای آن‌چه که افشای «رازهای برنامه هسته‌ای ایران» و «برنامه‌های مخفی حزب‌الله» می‌نامد، استفاده کرده و خواهان اقدام سازمان ملل و شورای امنیت علیه آنها می‌شود.

حزب‌الله ضمن برخورداری از حمایت طبقاتی از سیاستمداران، دولتمردان و جامعه لبنان، این سازمان را بخشی از نیروی سیاسی لبنان و امکاناتش را برای دفاع از منافع ملی لبنان قلمداد می‌کند. اما شماری از کشورها و نهادهای بین‌المللی حزب‌الله را یک گروه تروریستی می‌دانند.

ایران نیز در طول سال‌ها، اتهام تلاش برای ساخت بمب اتمی را رد کرده و بر «حرام بودن» ساخت این نوع از سلاح کشتار همگانی، بر اساس فتوای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرده است.

مقامات ایران گفته‌اند که «رژیم اشغالگر صهیونیستی» با داشتن صدها کلاهک هسته‌ای، حق ندارد با طرح «اتهامات کذب»، از ایران طلبکار شود.

XS
SM
MD
LG