لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۵

«نگاه مثبت» نتانیاهو به همه‌پرسی استقلال کردهای عراق


نخست‌وزیر اسرائیل
نخست‌وزیر اسرائیل

یک نماینده مجلس اسرائیل می‌گوید «مقامات رسمی کردستان عراق در هفته‌های اخیر با دیدار از اسرائیل، از این کشور خواستند با پشتیبانی از استقلال کردستان، به آمریکا نیز پیام مشابهی بدهد» و همزمان، یک روزنامه اسرائیلی از «نگاه مثبت» نخست‌وزیر این کشور به استقلال کردهای عراق خبر داده‌است.

روزنامه جروزالم پست سه‌شنبه بیست و پنجم مرداد این خبر را به نقل از خانم کسنیا سِوِتلووا عضو «اردوگاه صهیونیستی» در کنست منتشر کرده‌است.

دولت اسرائیل یا اقلیم کردستان به خبر سفر هیئت کرد عراقی به اسرائیل با درخواست حمایت اسرائیل و آمریکا از همه‌پرسی استقلال کرستان عراق واکنشی نشان نداده و آن را تأیید یا رد نکرده‌اند.

اما اعلام این خبر از سوی یکی از نمایندگان مجلس اسرائیل در شرایطی است که اقلیم کردستان عراق در نظر دارد چهل روز دیگر همه‌پرسی استقلال را برگزار کند.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در روزهای گذشته در تماس تلفنی با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کرد خواستار تعویق در انجام همه‌پرسی شد. اما هوشیار زیباری یکی از چهره‌های با نفوذ کرد عراق و وزیر خارجه پیشین دولت بغداد در واکنش گفت که رفراندوم «بی هیچ تغییری» در موعد خود برگزار می‌شود.

اقلیم کردستان عراق تاریخ بیست و پنجم سپتامبر، سوم مهر، را برای این همه‌پرسی تعیین کرده‌است.

در این میان، به نوشته جروزالم پست، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل یکشنبه بیست و سوم مرداد در دیدار با هیئتی از کنگره آمریکا در بیت‌المقدس از «دید مثبت» خود به استقلال کردستان عراق سخن گفت و کردها را «مردمانی شجاع و طرفدار غرب که ارزش‌های مشترکی با ما دارند» توصیف کرد.

هیئت کنگره آمریکا که در سفر به اورشلیم با آقای نتانیاهو دیدار کرده‌اند، شامل ده‌ها تن از نمایندگان جمهوری‌خواه، حزب دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور، بوده‌اند.

جروزالم پست به نقل از یکی از حاضران در دیدار آقای نتانیاهو با هیئت کنگره آمریکا سخنان نخست‌وزیر اسرائیل در مورد همه‌پرسی کردستان عراق را منتشر کرده‌است.

این در حالی است که آقای نتانیاهو در سه سال گذشته به طور علنی از موضع‌گیری در این باره خودداری می‌کرد، زیرا هم آمریکا با حمایت از یکپارچگی عراق، مخالف استقلال کردستان عراق است و هم ترکیه را که با اسرائیل مناسبات رسمی دارد، ناخشنود می‌کند.

آخرین بار در سال ۲۰۱۴ آقای نتانیاهو به طور تلویحی از استقلال کردها حمایت کرده و گفته بود، کردها شایسته آن هستند.

بنیامین نتانیاهو سه سال پیش که داعش تازه در منطقه سر برآورده بود، گفت که کردهای عراق شایسته استقلال هستند و استقلال کردستان عراق راهی برای همکاری با نیروهای میانه‌رو در منطقه است.

به نوشته جروزالم پست، درخواست آمریکا برای تعویق همه‌پرسی به این دلیل است که از دید آمریکا این امر مبارزه با داعش را منحرف می‌کند و با روشن کردن آتش یک نزاع تازه با دولت بغداد، به بحران جدید منطقه‌ای مبدل می‌شود.

ترکیه، ایران و سوریه، سه کشور همسایه‌ای که هر یک جمعیت بزرگ کُرد دارند، با اندیشه برگزاری همه‌پرسی برای استقلال کردستان عراق مخالفت کرده و از اثرات آن بر کردهای خود نگران هستند.

خانم کسنیا سوتلووا نماینده مجلس اسرائیل و رئیس انجمن تقویت مناسبات اسرائیل با کردها از سوی «اردوگاه صهیونیستی» به جروزالم پست گفته‌است، مقامات رسمی کرد عراقی در سفر اخیر به اسرائیل خواهان یاری اورشلیم (دولت اسرائیل) برای حمایت آمریکا جهت روشن کردن موتور استقلال بودند.

خانم سوتلووا افزوده‌است، کردهای دیدارکننده می‌گفتند که کردها از یاری اسرائیل خشنود می‌شوند زیرا اسرائیل از یک لابی قوی (در آمریکا) و گوش (رئیس جمهوری دونالد) ترامپ (برای شنیدن حرف‌ها و مواضع اسرائیل) برخوردار است.

همچنین دکتر اوفرا بانجو یک کارشناس امور عراق در دانشگاه‌های اسرائیل به جروزالم پست گفته‌است، سخنان روز یکشنبه بنیامین نتانیاهو مشخصاً با قصد کردهای عراق برای همه‌پرسی ارتباط دارد و آنچه که بیان کرده، «دقیقاً همان چیزی است که کردها می‌خواهند».

دکتر مایکل اورن وزیر مشاور در دفتر نخست وزیری اسرائیل نیز به جروزالم پست گفته‌است که سخنان نتانیاهو به هیئت کنگره آمریکا در نتیجه وقوف اسرائیل به این امر است که جایگاه ایران در منطقه سریعاً تقویت می‌شود.

مایکل اورن، که یک دوره نیز سفیر اسرائیل در آمریکا بوده افزوده‌است، (از نظر اسرائیل) استقلال کردستان عراق یکی از راه‌های سد کردن راه ایران در منطقه است.

XS
SM
MD
LG