لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

نتانیاهو: تمرد خلبانان و نظامیان بنیان‌های وجودی اسرائیل را تهدید می‌کند


نخست‌وزیر اسرائیل در اولین واکنش علنی خود به هشدار هزاران تن از نظامیان این کشور درباره «تبدیل شدن حکومت به نظام دیکتاتوری» و تاکید آنها بر تمرد از دستورات حکومتی، این امر را «تهدید بنیان‌های حیاتی اسرائیل» نامید.

به نوشته یدیعوت آحرونوت، بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه ۱۵ اسفند گفت «بذرهایی که کاشته می‌شود، ممکن است ثمره‌ای تلخ داشته باشد».

او گفت پذیرش «بلای تمرد» در ارتش می‌تواند به سرعت به یک رویه در کل سیستم مبدل شود در حالی که تا پیش از این، نظامیان هرگز در دفاع از کشور خود تردید نداشته‌اند.

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، در پاسخ به بنیامین نتانیاهو اظهار داشت: تنها مسئول شکاف عمیق میان مردم و ارتش، دولت کنونی است که «ویرانگرترین کابینه تاریخ اسرائیل است».

اما ایتامار بن‌گویر، وزیر راستگرای افراطی امنیت ملی اسرائیل، روز دوشنبه به شبکه «کان» گفته بود نیروهای ذخیره که تهدید به تمرد می‌کنند، دیگر نباید جایگاهی در ارتش داشته باشند.

صدها تن از نظامیان، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در روزهای اخیر در نامه به فرماندهان خود نوشته بودند که اگر دولت کنونی با لایحه «اصلاحات قضایی»، دمکراسی را به نظام خودکامه تبدیل کند، آنها دیگر در ارتش و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی خدمت نخواهند کرد.

این هفته نیز ۳۷ تن از ۴۰ خلبان ذخیره دو اسکادران، که هنوز جزو خلبانان فعال این نیرو هستند، اعلام کردند در تمرینات برنامه‌ریزی‌شده با جنگنده اف-۳۵ شرکت نمی‌کنند. رسانه‌های اسرائیل این تمرینات را از جمله برای آمادگی جهت احتمال حمله به ایران دانسته‌اند.

ده تن از فرماندهان پیشین نیروی هوایی ارتش اسرائیل که زنده هستند، در نامه مشترک به بنیامین نتانیاهو، نوشته بودند که از فرمانده کنونی نیروی هوایی حمایت می‌کنند. فرمانده نیروی هوایی تلاش کرده بود درخواست خلبانان نگران از آینده دموکراسی کشورشان را به بنیامین نتانیاهو منتقل کند.

اما غیر از نیروی هوایی، خلبانان شرکت مسافربری ال‌عال نیز از پذیرش خلبانی پروازی که قرار است بنیامین نتانیاهو را روز ۱۸ اسفند به ایتالیا ببرد، خودداری کردند و تنها پس از مداخله مدیریت ال‌عال، خلبانی برای پرواز یادشده تعیین گردید.

صدها هزار اسرائیلی در دو ماه اخیر علیه لایحه اصلاحات قضایی اعتراض کرده‌اند. بزرگ‌ترین تظاهرات، شنبه‌شب گذشته با شرکت حدود ۲۵۰ هزار تن برگزار شد. اما بنیامین نتانیاهو تظاهرکنندگان را «هرج‌ومرج‌طلبان» و پسر او، مخالفان پدرش را «تروریست» نامیده است.

صدها هزار نیروی ذخیره ارتش و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی بکه خش مهمی از عملیات جاری این کشور هستند، در اعتراضات دوره اخیر شرکت کرده‌اند.

مذهبیون و راستگرایان افراطی که شریک دولت کنونی بنیامین نتانیاهو هستند، هرگز در ارتش خدمت نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG