لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

بالاگرفتن خشونت‌ها در غزه؛ نتانیاهو: آماده‌ایم در چندین جبهه با ایران بجنگیم


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

درحالی که خشونت‌ها بین نیروهای فلسطینی ساکن نوار غزه و سربازان اسرائیلی دوباره بالا گرفته، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت پس از آغاز عملیات موسوم به «سپر و پیکان» گفت، اسرائیل آماده است در صورت نیاز در چندین جبهه با ایران بجنگد.

او که در همایشی با یک گروه راستگرا از افسران ارشد سابق ارتش کشورش سخن می‌گفت، با اشاره به آنچه «تلاش ایران برای آغاز یک کارزار چندجبهه‌ای علیه اسرائیل» نامید، گفت: «۹۵ درصد مشکلات امنیتی اسرائیل از ایران ناشی می‌شود».

روز ۱۲ اردیبهشت، گروه‌های مسلح در نوار غزه به رهبری جهاد اسلامی ۱۰۴ فروند راکت به اسرائیل پرتاب کردند و ارتش اسرائیل در واکنش به این اقدام، از روز ۱۹ اردیبهشت عملیاتی موسوم به «سپر و پیکان» را آغاز کرده است.

اسرائیل گروه «جهاد اسلامی» فلسطین را با جمهوری اسلامی ایران مرتبط دانسته و از آن به عنوان بخشی از «اذناب» حکومت تهران یاد می‌کند. زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین و هیئت بلندپایه از این سازمان روز ۱۴ اردیبهشت در سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به سوریه، با او در دمشق دیدار کرده بود.

نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه در سخنانش تأکید کرد که به ارتش و نیروهای امنیتی دستور داده است تا «برای مقابله با تهدیدات چندجبهه‌ای ایران آماده باشند».

در مرحله اول عملیات«سپر و پیکان»، اسرائیل با انجام حملات هوایی در غزه شبه‌نظامیان ارشد گروه «جهاد اسلامی» را هدف گرفت که بر اثر آن ۱۵ تن، شامل سه رهبر ارشد گروه «جهاد اسلامی» و دیگر افراد شبه‌نظامی و همچنین چند کودک جان باختند.

در ادامه این عملیات، نظامیان اسرائیلی روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت نیز دو فلسطینی متهم به تیراندازی به سربازان اسرائیلی در جریان یکی از حملات سربازان اسرائیلی در کرانه باختری را کشتند.

وزارت بهداشت فلسطین دو مردی را که توسط نیروهای نظامی در شهر قباطیه در کرانه باختری کشته شدند، احمد جمال توفیق عساف ۱۹ ساله و رانی ولید احمد قطنات ۲۴ ساله شناسایی کرده است.

این وزارتخانه افزود که یک جوان ۱۷ ساله نیز پس از حمله اسرائیل به نزدیکی شهر جنین در شمال غزه در وضعیت «بسیار وخیم» قرار دارد. ارتش اسرائیل می‌گوید که سربازانش در جریان تهاجم خود یک نفر را نیز از یک خودرو به سمت آنها شلیک می‌کرد، بازداشت کرده‌اند.

گروه «جهاد اسلامی» از سوی اسرائیل و ایالات متحده سازمان‌های تروریستی محسوب می‌شود. واشینگتن روز سه‌شنبه از همه طرف‌ها خواست تا به تنش‌زدایی روی بیاورند.

با بالا گرفتن این تنش‌ها، ساکنان سراسر اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی برای خشونت‌های بیشتر آماده می‌شوند.

اسرائیل با این ارزیابی که عملیاتش با واکنش نیروهای مسلح فلسطینی روبه‌رو شود، وضعیت آماده‌باش در شهرهای جنوبی خود برقرار کرده و هم‌زمان نیروهای ذخیره ارتش را برای احتمال گسترش بحران فراخوانده است.

در همین حال خبر می‌رسد که گروه «جهاد اسلامی» قول «انتقام‌گیری» داده و گفته است که سوءقصد به کادر رهبری این گروه «مقاومت بزرگ‌تری را به همراه خواهد داشت.»

اسرائیل می‌گوید در کنار تهدید هسته‌ای از سوی ایران و تقویت گروه‌های فلسطینی علیه اسرائیل، جمهوری اسلامی می‌کوشد در سوریه نیز مستقر شده و «لبنان دیگری درست کند».

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، با محکوم کردن عملیات «سپر و پیکان» اسرائیل آن را «نشانه ضعف» دولت اسرائیل نامیده است.

با استفاده از گزارش‌های جروزالم‌پست و تایمز اسرائیل؛ .پ.پ / ب.ب
XS
SM
MD
LG