لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

مذاکره نخست‌وزیران اسرائیل و بریتانیا درباره ایران بدون اعلام نتیجه آن پایان یافت


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل (سمت راست) و ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل (سمت راست) و ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا

نخست‌وزیر اسرائیل روز جمعه چهارم فروردین برای گفت‎‌وگو درباره آن‌چه «تهدیدات ایران» نامیده است با همتای بریتانیایی خود در لندن دیدار کرد، اما نتیجه این مذاکرات اعلام نشد.

به گزارش شبکه اسرائیلی «کان»، در بیانیه دفتر نخست‌وزیر اسرائیل آمده است که او خواهان افزایش بازدارندگی و فشار قدرت‌های جهانی بر جمهوری اسلامی ایران شد و از ریشی سوناک برای «ایستادگی قاطع بریتانیا» علیه برنامه هسته‌ای ایران تقدیر کرد.

بر خلاف یک رویه معمول در بسیاری از دیدارهای سیاسی رهبران، دفتر ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا بخشی از برنامه ملاقات را که صدور بیانیه مشترک دو رهبر بود، لغو کرد و مذاکره ۵۰ دقیقه‌ای آن‌ها بدون بیان سخنانی در کنار هم در برابر دوربین‌ها پایان یافت.

دولت لندن تاکنون دلیل این کار را توضیح نداده است.

آقای نتانیاهو در روزهای گذشته گفته بود برای تقویت موضع کشورش در برابر خطرات ناشی از ایران با ریشی سوناک دیدار می‌کند. این نخستین سفر نخست وزیر اسرائیل به بریتانیا در چهار سال گذشته بود.

دیدگاه‌های دولت‌های لیز تراس، نخست‌وزیر پیشین و ریشی سوناک در ارتباط با ایران نزدیک به سیاست‌های بنیامین نتانیاهو است با این اختلاف که بریتانیا هنوز حاضر نشده است که نام سپاه پاسداران را در فهرست تروریستی قرار دهد.

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، که چند روز زودتر از بنیامین نتانیاهو در سفر به لندن با همتای بریتانیایی خود، جیمز کلورلی، درباره ایران گفت‌وگو کرده بود، روز سوم فروردین گفت دولت لندن حامی اسرائیل در مقابله با تهدیدات ناشی از ایران است.

به نوشته روزنامه یدیعوت آحرونوت، آقای کوهن بدون ارائه توضیح بیشتر گفت که بریتانیا «قول» داده است شریک اقدامات سریع در تقابل با ایران باشد.

دیدار بنیامین نتانیاهو با ریشی سوناک، بر اساس درخواست دولت اسرائیل انجام شد. رسانه‌های اسرائیل سه سفر پیشین نخست‌وزیر اسرائیل به غرب اروپا را نیز بر اساس درخواست او از فرانسه، ایتالیا و آلمان اعلام کرده بودند.

آقای نتانیاهو در حالی به بریتانیا رفته است که یک هزار نویسنده و استاد دانشگاه از ریشی سوناک خواسته بودند از ملاقات با او خودداری کند. آن‌ها مدعی شده بودند که دولت کنونی اسرائیل در حال «کودتای حکومتی» و تغییر ماهیت دموکراسی در این کشور است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، تظاهرات مخالفان در مرکز اسرائیل و اطراف فرودگاه بین‌المللی این کشور در روز سوم فروردین که مخالفان سیاسی نتانیاهو آن را «روز فلج ملی» نامیده بودند، سبب تأخیر در آغاز پرواز او به لندن شد.

در همین حال ده‌ها اسرائیلی ساکن بریتانیا برای بیان همبستگی با معترضان در اسرائیل علیه تغییرات قضایی مورد نظر دولت نتانیاهو در مقابل دفتر نخست‌وزیری این کشور در لندن تجمع کردند. آن‌ها علیه نخست‌وزیر کشورشان فریاد می‌زدند: «شرم‌، شرم.»

هفته گذشته در سفر آقای نتانیاهو به برلین نیز اسرائیلی‌های ساکن آلمان علیه او تظاهرات کردند.

XS
SM
MD
LG