لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

نتانیاهو: در صورت بستن تنگه باب‌المندب، ایران با ائتلاف بین‌المللی روبرو می‌شود


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه گفت اگر ایران تلاش کند تا تنگه باب‌المندب را مسدود کند، احتمالا با یک ائتلاف بین‌المللی روبرو خواهد شد و اسرائیل نیز به این ائتلاف می‌پیوندد. همزمان، به گفته آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، کشتی های این کشور نیز در آبراه دریای سرخ «تهدید» شده‌اند.

بنیامین نتانیاهو این اظهارات را در مراسم رژه افسران جدید نیروی دریایی اسرائیل در بندر حیفا ایراد کرد.

به گزارش خبرگزاری ها و رسانه های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو شامگاه چهارشنبه دهم مرداد به ایران هشدار داد که در صدد بستن آبراه باب المندب در دریای سرخ نباشد.

وی گفت «اگر ایران تنگه باب المندب را مسدود کند، خود را در برابر یک قوای بین المللی قاطع خواهد یافت که اسرائیل نیز با همه بازوانش، بخشی از این ائتلاف خواهد بود».

بنیامین نتانیاهو افزود، در روزهای گذشته «شاهد بودیم که عوامل و اذناب وابسته به ایران در تلاش برای لطمه زدن به امنیت کشتیرانی بین المللی در آبراه باب المندب در دریای سرخ، یک برخورد وحشتاک آفریدند».

بنیامین نتانیاهو گفت «دریا مساحت کوچک کشور اسرائیل را بزرگ می کند و امکان می دهد که شناورهای خود را در سطح دریا یا در زیر آبهای آن در مناطقی وسیع به کار گیرد؛ امری که به میزان چشمگیری توان اسرائیل را افزایش می دهد».

سخنان نتانیاهو در این مراسم نظامی در بندر حیفا، مقر اصلی پایگاه نیروی دریایی اسرائیل، بلافاصله نیز در شبکه های اجتماعی او، از جمله به زبان فارسی، منتشر شد.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، نیز در این آیین گفت «اخیرا تهدیدهایی را در خصوص لطمه زدن به کشتی های اسرائیلی در دریای سرخ شنیدیم؛ من به این نیروها که در این پایگاه دریایی هستند نگاه می کنم؛ حیف که دشمنان نمی توانند شما را ببیند تا درک کنند که ما کاملا آماده هستیم تا به هر تهدیدی، چه در دریای سرخ، چه در شمال و چه در جنوب پاسخ دهیم».

به گزارش وای.نت، لیبرمن افزوده و گفت «ارتش ما برای هر پاسخی، همزمان در هر دو جبهه شمالی و جنوبی و دریای سرخ آماده است اما تفاوتش این است که در مورد (دریای سرخ) کمتر وضع را سبک و سنگین کرده و لطمه به دشمنان مان آنجا خیلی سخت تر خواهد بود و من امیدوارم که آنها این امر را به حساب آورند».

بعد از حمله منتسب به انصارالله، شاخه نظامی حوثی های یمن، به دو نفتکش عربستان سعودی در بخش غربی بندر یمنی الحدیده در آبراه باب المندب در هفته گذشته، این نخستین بار است که رهبران ارشد اسرائیل به این رخداد واکنش علنی نشان می دهند.

باب المندب، پل پیوند خلیج عدن و اقیانوس هند، که در فاصله‌ای بسیار نزدیک از جنوب اسرائیل قرار دارد، برای این کشور همانند عربستان مهم است.

عربستان بعد از حمله به نفتکش دوم خود، عبور کشتی های حامل نفت خود را از این آبراه متوقف کرده تا از مسیرهای جایگزین نفت را بدست کشورهای خریدار برسانند.

به گزارش رسانه های اسرائیل، یکی از احتمالات این است که حوثی های همپیمان با ایران با قایق های سریع السیر بدون سرنشین و با شلیک راکت های ساحل به دریا از نوع سی-۸۰۲ این تعرض دریایی را انجام دادند.

رسانه های وابسته به حوثی های یمن و برخی از رسانه های وابسته به سپاه پاسداران ایران این حملات را با عنوان هدف قرار دادن «کشتی جنگی سعودی» مورد استقبال قرار داده بودند.

فارس، خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران، نوشته بود که «انقلابیون یمن از حمله موفق به دو کشتی جنگی و یک قایق نظامی متجاوز عربستان در آب های ساحلی یمن خبر داده اند».

انصارالله یمن در مظان این اتهام است که از سپاه پاسداران ایران تجهیزات نظامی می گیرد و نیروهایش توسط مستشاران ایران آموزش جنگی می بینند.

قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه برون مرزی قدس سپاه پاسداران ایران، هفته گذشته به طور ضمنی تهدید کرد که ایران در «جنگ غیر متقارن» دست بالا را در منطقه دارد؛ اظهارات او که خطاب به دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، بیان شد، در این خصوص که «ایران در نزدیکی های شما است»، تهدید تلویحی به حمله به منافع آمریکا و همپیمانانش از جمله در آبراههای منطقه تعبیر شد.

به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته ای شش قدرت جهانی با ایران و اعلام بازگرداندن تحریم های یکجانبه، مقامات وزارت خزانه داری آمریکا ماه گذشته تاکید کردند که صادرات نفت ایران در دوره جدید تحریم‌ها علیه این کشور، باید به «صفر» برسد.

اما به گفته حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران «اگر نفت ایران صادر نشود، هیچ کشور دیگری نیز نخواهد توانست».

سی ان ان آخر هفته گذشته گزارش داد که مقامات ارشد دولت آمریکا برای مقابله با احتمال بستن آبراههای منطقه، گزینه نظامی را بررسی کرده و ژنرال جوزف ووتل، فرمانده ارشد آمریکایی در منطقه، در این بررسی ها دخیل بوده است.

به گزارش سی ان ان، در این بررسی ها در وزارت دفاع آمریکا در روزهای گذشته، تشکیل یک ائتلاف نظامی مورد بحث بوده اما اجرای عملیات چنین ائتلافی با همپیمانان آمریکا در منطقه، از جمله عربستان، خواهد بود.

XS
SM
MD
LG