لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۳

واکنش نتانیاهو به حمله موشکی ایران: اسرائیل کنار آمریکا می‌ایستد


نخست وزیر اسرائیل در اولین واکنش پس از عملیات نظامی ایران علیه پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق، حمایت «کامل» کشورش از آمریکا را تکرار کرد و گفت که اسرائیل «در کنار آمریکا می‌ایستد».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو افزود: «ما قاطعانه و با قدرت ایستاده‌ایم. کسی که بخواهد به ما حمله کند، کوبنده‌ترین ضربه را خواهد خورد.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رسما مسئولیت حمله موشکی به پایگاه هوایی نیروهای آمریکایی عین‎الاسد در استان اربیل عراق را بر عهده گرفت.


ایران تاکید کرد که این حمله را در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران، که بامداد جمعه ۱۳ دی در حمله پهپادهای آمریکایی در جاده فرودگاه بغداد کشته شد، انجام داد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه حمله موشکی را «یک سیلی» نامید و تاکید کرد که «انتقام، بحث دیگری است».

اما بنیامین نتانیاهو نیز که چهارشنبه در همایش یادبود مناخم بگین در مرکزی به نام این نخست وزیر اسبق اسرائیل در اورشلیم سخن می‌گفت، قاسم سلیمانی را فردی توصیف کرد که «مسئول مرگ انسان‌های بی‌گناه و بی‌شمار زیادی بود و او کشورهای زیادی را نیز بی‌ثبات کرد و برای چند دهه، بذر هراس کاشت و در حال برنامه‌ریزی برای رویدادهایی بدتر بود».

نخست وزیر اسرائیل برای دومین بار در روزهای اخیر گفت که «باید از (دونالد) ترامپ برای اقدام علیه این تروریست، تقدیر شود».

رسانه‌های اسرائیل پیش‌تر به نقل از وزیرانی که نام‌شان برده نشد، گزارش دادند که نتانیاهو در نشست روز یکشنبه دولتش گفته بود که کشورش در ترور قاسم سلیمانی «نقش نداشته» و «نباید خود را در نزاع کنونی آمریکا و ایران درگیر کند» و ترور سلیمانی «یک اتفاق آمریکایی بوده است».

در حالی‌ که نتانیاهو به وزیرانش دستور داده بود که از مصاحبه در مورد کشتن شناخته‌شده‌ترین فرمانده ایرانی در منطقه و جهان، خودداری کنند، شمار زیادی از مقامات بازنشسته امنیتی اسرائیلی در روزهای گذشته به رسانه‌های کشورشان گفتند که احتمال حمله ایران به اسرائیل را «ضعیف» می‌دانند و ارزیابی می‌کنند که واکنش تهران در این مرحله متوجه آمریکا باشد.

شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل، جمعه و ساعاتی بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی، ارزیابی کرد که آمریکا نخست وزیر اسرائیل را پیشاپیش از ترور قاسم سلیمانی آگاه کرده بود.

این شبکه به گفت‌وگوهای تلفنی متعدد مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، با بنیامین نتانیاهو در روزهای پیش از کشته شدن قاسم سلیمانی اشاره کرده. دولت اسرائیل بحث آگاهی پیشاپیش از کشته شدن فرمانده ایرانی را تایید یا رد نکرد.

جروزالم پست چندی پیش نوشته بود که قاسم سلیمانی در «فهرست ترور» اسرائیل است. با وجود این، یوسی کوهن، رییس سازمان جاسوسی این کشور گفته بود، قاسم سلیمانی هنوز آن درصدی از خطا را نکرده که «مستحق» قرار گرفتن در فهرست ترور موساد باشد.

در همین حال، یوسی کوهن گفته بود که «ایران خود می‌داند که ترور سلیمانی غیرممکن نیست».

رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده بودند که قاسم سلیمانی از سال ۲۰۱۷ که در صدد برآمد دالان زمینی عراق و سوریه را با نیروهای حشدالشعبی و سایر نیروهای «مقاومت» تقویت کند و راه‌های رساندن تجهیزات برای نیروهای ضد اسرائیلی در منطقه را افزایش دهد، برای اسرائیل «خطرناک‌تر شد».

فرمانده شاخه قدس سپاه در ۲۲ سال حضور خود در صدر این نیرو، در تقویت «جبهه مقاومت» و تجهیز سازمان‌ها و گروه‌های متعدد ضد اسرائیلی سهم مهمی ایفا کرده بود.

علی خامنه‌ای در نخستین سخنانش بعد از ترور قاسم سلیمانی در روز چهارشنبه تایید کرد که «این مرد بزرگ، دست فلسطینی‌ها را پر کرد و به آنها جرات و توان مبارزه داد...و حزب‌الله نیز روز به روز قوی‌تر شد».

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران نیز سه‌شنبه در آیین خاکسپاری قاسم سلیمانی در شهر کرمان گفته بود، قاسم سلیمانی «نهضت فلسطین را احیا کرده و رژیم صهیونیستی (اسرائیل) را در باریکه‌ای در حصار آتش‌ قدرتمند فلسطینیان قرار داده است».

اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس و زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین برای شرکت در آیین تشییع جنازه قاسم سلیمانی به تهران رفتند؛ هنیه روز دوشنبه در آیین نماز میت قاسم سلیمانی، سخنرانی کرد؛ هنیه و نخاله سپس با اسماعیل قاآنی، فرمانده جدید شاخه قدس، دیدار کردند.

در حالی که اسرائیل تلاش دارد تا خود را از واقعه کشتن قاسم سلیمانی دور نگاه‌ دارد، فرمانده سپاه روز سه‌شنبه در اشاره‌ای تلویحی به اسرائیل، گفت ایران «انتقام می‌گیرد و اگر بعد از انتقام ما، آمریکا حرکت دیگری انجام دهد، آنجا را که دوست دارد و به آن عشق می‌ورزد، به آتش می‌کشیم؛ خود آنها می‌دانند آنجا کجاست».

سپاه پاسداران هم چهارشنبه در بند سوم از بیانیه خود در پی عملیات «انتقامی» علیه پایگاه عین‌الاسد در عراق ذکر کرده که «به هیچ وجه رژیم صهیونیستی را در این جنایات، جدای از رژیم جنایت‌کار آمریکا نمی‌دانیم».

عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه پاسداران، نیز چهارشنبه در گفت‌وگوی «اختصاصی» با خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه، اظهار داشت: «ما در حال بررسی دقیق‌تر میزان نقش رژیم اشغالگر قدس (اسرائیل) در ترور سردار سلیمانی هستیم و این رژیم باید بداند هیچ‌یک از فعالیت‌ها و مساعدت‌های این رژیم در راستای جنایتِ اتفاق افتاده از دید ما پنهان نمی‌ماند و در پاسخِ تجاوزهای بعدی، سهم شرکای متجاوزین، قطعا سهم ویژه‌ای است.»

XS
SM
MD
LG