لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

درخواست اپوزیسیون برای کناره‌گیری نتانیاهو؛ «از اتهام‌ها سربلند بیرون خواهم آمد»


نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید: «ائتلاف دولت با ثبات است و کسی قصد رفتن به سوی برگزاری انتخابات ندارد».
نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید: «ائتلاف دولت با ثبات است و کسی قصد رفتن به سوی برگزاری انتخابات ندارد».

یک روز پس از توصیه پلیس اسرائیل به دادستانی این کشور برای محاکمه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، به اتهام «رشوه‌خواری»، «فریبکاری» و «خیانت در امانت»، او ابراز اطمینان کرد که از این پرونده «سربلند» بیرون خواهد آمد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای نتانیاهو روز چهارشنبه ۲۵ بهمن در یک سخنرانی، همچنین نسبت به پیروزی در دور بعدی انتخابات ابراز اطمینان کرد و گفت که «سال‌های طولانی دیگر هم رهبری سیاسی اسرائیل را در دست خواهد داشت تا آرزوی رقیبان و مخالفان برای کنار زدن او از طریق بدنام کردن خود و خانواده‌اش، به دل آنها بماند».

به گفته نتانیاهو، گزارش ارائه شده از سوی پلیس، «افراطی» و «غرض‌آلود» و مانند «پنیر سوراخ‌دار سوییسی است» و چون «حقانیت ندارد» دروغ بودن آن ثابت خواهد شد.

وی افزود «ائتلاف دولت با ثبات است و کسی قصد رفتن به سوی برگزاری انتخابات ندارد».

نخست‌وزیر اسرائیل بار دیگر تاکید کرد افرادی که نام‌شان به عنوان کسانی مطرح شده که به او و خانواده‌اش هدیه داده‌اند، دوستان قدیمی خانوادگی هستند که آنها نیز از سوی خانواده او هدیه گرفته‌اند.

به گفته نتانیاهو، «مناسبات سیاستمداران با روزنامه‌نگاران نیز برای همه روشن است؛ من در صدد کاهش اعتبار روزنامه اسرائیل هیوم نبوده‌ام و اقداماتم زمانی که پست وزارت ارتباطات را داشتم، تلاش‌هایی بود که دهها نماینده دیگر مجلس نیز از آن حمایت کردند».

پلیس اسرائیل شامگاه سه‌شنبه نتایج بیش از یکسال تحقیقات دامنه‌دار خود در اسرائیل و چند کشور جهان را در مورد دو پرونده قضایی علیه آقای نتانیاهو اعلام کرد.

پلیس اعلام کرد آقای نتانیاهو در هر دو پرونده، موسوم به «یک هزار» و «دو هزار» «رشوه گرفته و با فریبکاری، مرتکب خیانت در امانت» شده است. گرفتن هدایا از دوستان میلیاردر و اعمال نفوذ در رسانه‌ها موضوع دو پرونده است.

رهبران احزاب هم‌پیمان با ائتلاف دولت نتانیاهو روز چهارشنبه در نشست‌های خبری و گفت‌وگو های مطبوعاتی خود تاکید کردند که فعلا از آقای نتانیاهو حمایت می‌کنند مگر این که دادستان توصیه پلیس به محاکمه او را بپذیرد.

نفتالی بنت، رهبر حزب «خانه یهود» که در ائتلاف دولت است، در همین حال گفت برای مردم غیر قابل پذیرش است که نخست‌وزیر کشور این همه هدایا، طبق اعتراف خود، گرفته باشد.

آویگدور لیبرمن وزیر دفاع و رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» که آن نیز در دولت ائتلافی نتانیاهو است، گفته که فعلا در ائتلاف دولت می‌ماند.

اما یائیر لاپید رهبر حزب «یش آتید» («آینده‌ای هست») که ظاهرا اصلی‌ترین رقیب آقای نتانیاهو در صورت برگزاری یک انتخابات به نظر می‌رسید، در چند گفت‌وگوی رسانه‌ای و نشست مطبوعاتی در شامگاه سه‌شنبه و چهارشنبه گفت نتانیاهو باید سریعا کناره‌گیری کند.

درخواست آقای لاپید از نخست‌وزیر برای کناره‌گیری با انتقادهای شدید آقای نتانیاهو و حامیانش روبرو شد زیرا پلیس برای نخستین بار فاش کرد که بر اساس اطلاعات دریافتی از آقای لاپید، در مورد روابط نخست‌وزیر با یکی از میلیاردرها به نام آرتور میلچن عزم خود را برای توصیه به دادستانی برای محاکمه آقای نتانیاهو جزم کرد.

پلیس همچنین فاش کرد که اگر کار پرونده‌ها به دادگاه بکشد، یائیر لاپید برای شهادت علیه نتانیاهو ابراز آمادگی کرده است؛ امری که صحنه سیاست اسرائیل را تکان داده است زیرا تا حال سابقه نداشته که سیاستمداری که در سودای نخست‌وزیری است، کار رقابت را حتی به آمادگی‌اش برای ادای شهادت در دادگاه علیه نخست‌وزیر متهم یا مظنون بکشاند.

بر اساس گفته‌های مفسران سیاسی در رسانه‌های اسرائیل، آقای لاپید با آمادگی پیشاپیش برای حضور در دادگاه احتمالی علیه آقای نتانیاهو به جایگاه خود در افکار عمومی ضربه زیادی زده است، اما درخواست برای کناره‌گیری سریع آقای نتانیاهو، از سوی سایر سیاستمداران اوپوزیسیون نیز مطرح شده است.

اهود باراک وزیر دفاع پیشین شامگاه سه‌شنبه در توییتر خود با حمله شدید به آقای نتانیاهو، از دادستانی خواست توصیه پلیس به محاکمه نخست‌وزیر را بپذیرد.

به گفته پلیس، بنیامین نتانیاهو در مجموع یک میلیون شِکِل، از دو دوست میلیاردر خود به نام‌های آرتور (آرنون) میلچن و دیوید پاکر هدایایی مانند سیگار برگ، شامپاین و جواهر دریافت کرده است؛ هفتصد وپنجاه هزار شکل از هدایا از میلچن و دویست و پنجاه هزار شکل از پاکر بوده است. گرفتن هدایا از سال ۲۰۰۷ آغاز و تا ۲۰۱۶ که رسانه‌های مخالف او این مطلب را افشا کردند، ادامه داشته است.

پلیس در گزارش مشروح خود تاکید کرد که آقای نتانیاهو در برابر هدایای میلچن، تلاش کرد از جمله با تمدید دوره زمانی یک قانون که بازگشت اسرائیلی‌های رفته از اسرائیل با اموال‌شان را امکان‌پذیر می‌کند، و نیز اعمال نفوذ در دولت آمریکا، ویزای اقامت و کار میلچن در آمریکا را تمدید کند و نیز به سود منافع میلچن در شبکه ده تلویزیون اسرائیل و موسسه رسانه‌ای «رِشِت- کِشت» که برنامه‌هایش را به شبکه دو تلویزیون می‌فروخت، کار کند.

به گفته پلیس، آقای نتانیاهو در تبانی با آرنون موزس صاحب یدیعوت آخرونوت، نیز به او قول داد اگر این روزنامه مطالب طرفداری از او را افزایش دهد، وی برای کاهش جایگاه روزنامه رایگان اسرائیل هیوم که با سرمایه میلیاردر حامی‌اش شلدون ادلسون منتشر می‌شود، تلاش خواهد کرد.

افزون بر آقای نتانیاهو، پلیس به دادستانی توصیه کرد که آرتور میلچن میلیاردر تهیه کننده هالیوود و آرنون موزس صاحب موسسه یدیعوت آخرونوت، به اتهام «دادن رشوه» به نخست‌وزیر محاکمه شوند.

آویخای مندلبیت، دادستان اسرائیل، هنوز سخنی در خصوص پذیرش توصیه‌های پلیس بیان نکرده و به نظر می‌رسد که این روند دستکم چند هفته دیگر طول بکشد.

XS
SM
MD
LG