لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۷

نتانیاهو: خامنه‌ای توضیح داد چگونه می‌خواهد اسرائیل را نابود کند


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در تور اروپایی خود
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در تور اروپایی خود

نخست‌وزیر اسرائیل، دستور روز دوشنبه رهبر جمهوری اسلامی به سازمان انرژی اتمی ایران برای ازسرگیری غنی‌سازی اورانیوم را «راهکار ایران برای نابودی اسرائیل» دانست.

به گزارش رویترز، بنیامین نتانیاهو سه‌شنبه پانزدهم خرداد گفت «آیت‌الله خامنه‌ای، حاکم ایران، دو روز پیش نیت خود برای نابودی اسرائیل را اعلام کرد و دیروز نیز توضیح داد چگونه می‌خواهد این کار را بکند؛ با غنی‌سازی نامحدود برای تولید زرادخانه‌ای از بمب‌های اتمی».

آقای نتانیاهو افزوده و گفت «این برای ما تعجب‌آور نیست؛ ما اجازه نمی‌دهیم ایران بمب اتم داشته باشد».

اشاره نخست‌وزیر اسرائیل به دستورهایی است که علی خامنه‌ای دوشنبه در بیست و نهمین سال‌روز درگذشت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی به سازمان انرژی اتمی داد و از جمله خواهان آماده کردن مقدمات رسیدن به غنی‌سازی اورانیوم تا ۱۹۰ هزار سو «فعلاً در چارچوب برجام» شد.

رئیس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران سه‌شنبه آغاز اقدامات لازم برای اجرای دستورهای رهبر نظام را اعلام کردند؛ ایران همزمان اعلام کرد، در نامه رسمی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ضمن تأکید بر حفظ تعهداتش بر اساس برجام و ادامه رعایت پایبندی به پادمان‌های آژانس، اقدامات تازه خود را به‌طور رسمی به این نهاد بین‌المللی دیدبان هسته‌ای آگاهی می‌دهد اما تأکید کرد که ایران «قصد تولید بمب اتمی ندارد».

اما به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع این کشور سه‌شنبه گفت دستور رهبر ایران «نشان از عمق هراس رژیم ایران دارد»؛ لیبرمن افزود، «بیرون رفتن آمریکا از برجام، در یک ماه اخیر بزرگ‌ترین تظاهرات کارگری و اعتراض‌هایی را که در ۴۰ سال گذشته در ایران سابقه نداشته، در پی آورده‌است».

ییسرائل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، نیز سه‌شنبه گفت «اگر ایرانی‌ها الان تسلیم نشوند» و سعی کنند به غنی‌سازی بدون نظارت اورانیوم بازگردند «باید رئیس‌جمهوری ایالات متحده و همه ائتلاف غربی پیام روشنی به آنها بفرستند»، که «عرب‌ها و اسرائیل هم مطمئناً به این حرکت خواهند پیوست.»

تشدید بحران اسرائیل و ایران در حالی است که بنیامین نتانیاهو با هدف جلب حمایت سران سه قدرت اروپایی از دیدگاه‌های اسرائیل و آمریکا علیه ایران، به اروپا رفته‌است.

نخست‌وزیر اسرائیل یک روز بعد از دیدار و گفت‌وگویش با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بامداد سه‌شنبه در دومین ایستگاه از تور اروپایی‌اش به پاریس رسید، و این نظر را که ایران می‌خواهد اسرائیل را نابود کند، اندکی پیش از دیدارش با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در جمع صدها تن از فعالان و سران جامعه ۶۰۰ هزار نفری یهودیان فرانسه بیان کرد.

اشاره نتانیاهو به «اعلام نیت نابودی اسرائیل» از سوی آیت‌الله خامنه‌ای نیز توئیت انتشاریافته در حساب کاربری منتسب به رهبر ایران در روز یکشنبه این هفته بود.

توییت منتشره در حساب کاربری Khamenei.ir در واقع بازنشر گفته رهبر جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۱ بود؛ اما بنظر می‌رسد در آستانه «روز قدس» در آخرین جمعه ماه رمضان، برای تأکید بر تدوام سیاست ایران علیه اسرائیل و در ادامه حمایت ایران از فلسطینیان، در کنار هشتگ «راهپیمایی بازگشت بزرگ» فلسطینیان، بازنشر شد.

«راهپیمایی بازگشت بزرگ» اقدامات اعتراضی دو ماه اخیر فلسطینیان در امتداد مرزهای غزه با اسرائیل است که در هفتادمین سال تأسیس اسرائیل و درحالی که فلسطینیان هنوز رؤیای دور تشکیل کشور خود را دارند، انجام شد.

حساب کاربری یادشده برای نخستین بار شش سال پیش گفتهٔ رهبر جمهوری اسلامی ایران را منتشر کرد: «اسرائیل غده سرطانی در غرب آسیا است که باید ریشه‌کن شود؛ این کار ممکن است و خواهد شد». این سخنان علی خامنه‌ای در همین حال، تکرار سخن آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار نظام ایران است که سرلوحه سیاست جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال اخیر بوده‌است.

اما بازنشر این گفته در حساب توئیتری منتسب به رهبر ایران در حالی بود که نخست‌وزیر اسرائیل در آستانه آغاز تور اروپایی‌اش علیه ایران بود و او روزهای دوشنبه و سه شنبه، در برلین و پاریس، به این توئیت اشاره کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل دوشنبه در نشست خبری مشترک با همتای آلمانی اش در برلین با اشاره این توئیت گفت که ایران می‌خواهد «شش میلیون یهودی دیگر را بکشد» و «می‌خواهد با رسیدن به سلاح هسته‌ای این کار را بکند»؛ او از اینکه خانم مرکل نیز این توئیت را محکوم کرد، خشنود شد.

خانم مرکل خواهان حذف این توئیت و نیز تشدید فشار بر ایران برای بیرون بردن نیروهایش از سوریه شد و گفت نگرانی امنیتی اسرائیل در مورد گسترش نفوذ ایران در منطقه قابل درک است.

رهبر آلمان در همین حال تأکید کرد که کشورش با اسرائیل و آمریکا در مورد حفظ برجام اختلاف دارد هر چند که جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ‌افزار اتمی «هدف مشترک آلمان و اسرائیل، دو دوست و هم‌پیمان است».

XS
SM
MD
LG