لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

نتانیاهو: اظهارات گروسی درباره «غیرقانونی» بودن حمله به تاسیسات هسته‌ای «نابجا» است


نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس گفت: معلوم است که ما حق داریم از خود دفاع کنیم، معلوم است که ما این کار را می‌کنیم
نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس گفت: معلوم است که ما حق داریم از خود دفاع کنیم، معلوم است که ما این کار را می‌کنیم

یک روز پس از سخنان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری تهران، مبنی بر این‌که حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای کشورها «غیرقانونی» است، نخست‌وزیر اسرائیل این سخنان را «نابجا» دانست.

به گزارش خبرگزاری رویترز و بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، بنیامین نتانیاهو در جلسه هیئت دولت خود در روز یکشنبه ۱۴ اسفند گفت رافائل گروسی یک فرد شایسته است اما اظهاراتی «ناشایست» بیان کرده است.

آقای نتانیاهو پرسید: اشاره او «کدام قانون است؟ آیا ایران، که آشکارا خواهان نابودی ماست، حق دارد ابزاری برای سلاخی کردن ما داشته باشد؟ آیا برای ما ممنوع است که از خود دفاع کنیم؟»

منظور نخست‌وزیر اسرائیل از «ابزار سلاخی کردن اسرائیل در دست ایران»، بمب هسته‌ای بود.

رافائل گروسی که در آستانه نشست این هفته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در سفری دو روزه به تهران رفته بود، روز ۱۳ اسفند در نشست خبری در کنار رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، از سوی خبرنگاران رسانه‌های حکومت جمهوری اسلامی در خصوص «نفوذ آمریکا و اسرائیل» بر عملکرد و گزارش‌های آژانس در ارتباط با ایران و تهدیدات مقامات اسرائیلی در مورد حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران مورد سؤال قرار گرفت.

آقای گروسی به طور اصولی و با اشاره به حملات دوره اخیر علیه نیروگاه اتمی اوکراین در جریان یورش روسیه، گفت: «هرگونه اقدام نظامی علیه نیروگاه‌های اتمی کاملا محکوم و غیرقانونی و خارج از موازین بین‌المللی است».

نخست‌وزیر اسرائیل اما در واکنش به این گفته رافائل گروسی، افزود: «معلوم است که ما حق داریم از خود دفاع کنیم، معلوم است که ما این کار را می‌کنیم».

به گفته او، اسرائیل «این کار را با برگزاری نشست‌ها و اقداماتی در ۲۴ ساعت شبانه‌روز، که این‌جا مکان مناسبی برای بیان آن نیست» انجام می‌دهد.

آقای نتانیاهو در سخنان روز یکشنبه خود با اشاره به تقارن این روزها با «عید پوریم» یهودیان که به افسانه‌های باستانی یهودیان در امپراتوری ایران مربوط می‌شود، گفت: «۲۵۰۰ سال پیش یک شرور در ایران برخاست که می‌خواست یهودیان را نابود کند؛ آن زمان موفق نشدند، امروز هم موفق نخواهند شد».

بنیامین نتانیاهو برنامه هسته‌ای ایران را «بزرگ‌ترین تهدید حیاتی» برای موجودیت اسرائیل دانست و مقابله با آن را «بزرگ‌ترین ماموریت زندگی خود» خواند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اواخر بهار امسال در سفر به اورشلیم، با نفتالی بنت، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، دیدار کرده بود.

آقای بنت به رافائل گروسی گفته بود که «اسرائیل در دفاع از خود مقابل ایران، ممکن است به تنهایی نیز اقدام کند».
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل در گزارشی که دولت و ارتش این کشور آن را تکذیب نکردند، خبر داده که بنیامین نتانیاهو در روزهای اخیر پنج جلسه جدید و پیاپی در سطح فرماندهان ارتش، موساد و سازمان‌های امنیتی کشورش، در خصوص بررسی راه‌های مقابله با برنامه هسته‌ای ایران برگزار کرده است.

همچنین رسانه‌های اسرائیل روز ۱۲ اسفند گزارش دادند که وزیر دفاع، رئیس ستاد ارتش اسرائیل و رئیس موساد در جریان دیدار با ژنرال مارک میلی، رئیس نیروهای مسلح آمریکا، که در سفری چند ساعته به تل‌آویو رفته بود، با او در باره هماهنگی در مقابله با ایران، مذاکره کردند.

XS
SM
MD
LG