لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

بنیامین نتانیاهو برای نخستین دیدار رسمی از امارات به ابوظبی می‌رود


 اولین سفر رسمی بنیامین نتانیاهو به امارات بسیار کوتاه خواهد بود و احتمالا تنها سه ساعت طول خواهد کشید.
اولین سفر رسمی بنیامین نتانیاهو به امارات بسیار کوتاه خواهد بود و احتمالا تنها سه ساعت طول خواهد کشید.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه ۲۱ اسفند برای نخستین دیدار رسمی از امارات متحده عربی به ابوظبی سفر خواهد کرد.

این اولین بار پس از عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل در چارچوب «پیمان‌های ابراهیم» در شش ماه پیش است که امارات میزبان رسمی نخست‌وزیر اسرائیل خواهد بود.

آقای نتانیاهو در ماه‌های گذشته بارها تلویحا گفته بود که پیش از عادی‌سازی روابط نیز به امارات رفته و با سران این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده است.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل تایید کرده که نتانیاهو به عنوان مهمان رسمی ولیعهد امارات با امیر محمد بن‌زاید دیدار خواهد کرد.

با این حال، اولین سفر رسمی بنیامین نتانیاهو بسیار کوتاه خواهد بود و احتمالا تنها سه ساعت طول خواهد کشید.

آقای نتانیاهو پیشتر دیداری طولانی‌تر، شامل حضور در ابوظبی و دوبی در امارات و نیز منامه در بحرین را تدارک دیده بود اما ظاهرا آن برنامه به دلیل شهربندان ناشی از کرونا و تعطیلی کامل فرودگاه اسرائیل در هفته‌های گذشته، سه بار به تعویق افتاده بود.

امارات بعد از مصر و اردن، سومین کشور عربی و مسلمان است که از زمان آغاز تاسیس اسرائیل، با این کشور مناسبات کامل سیاسی برقرار کرد.

بحرین و سودان نیز به فاصله کوتاهی پس از امارات، به روند عادی‌سازی روابط با اسرائیل پیوستند. بعد از آن‌ها مراکش نیز مناسبات پیشین قطع شده خود با اسرائیل را در سطح سفیر، تجدید کرد.

«پیمان‌های ابراهیم» کوشش جامع دولت دونالد ترامپ برای نزدیک کردن اسرائیل به کشورهای عرب و مسلمان، پیش از توافق موسوم به «معامله قرن» میان اسرائیل و فلسطینیان بود.

اما فلسطینیان هم «معامله قرن» را رد کرده و هم برقراری روابط کشورهای عربی با اسرائیل را به‌شدت نکوهش کرده‌اند.

در شش ماهی که از آغاز مناسبات رسمی امارات با اسرائیل سپری شده، دولت نتانیاهو سفارت اسرائیل را در ابوظبی افتتاح و ایتان نائه را به عنوان سفیر راهی این کشور کرده است.

محمد آل‌خاجه، اولین سفیر امارات در تل‌آویو، نیز دو هفته پیش استوارنامه خود را به رئیس‌جمهوری اسرائیل ارائه کرد و سپس به ابوظبی بازگشت. سفارت امارات در اسرائیل نیز هنوز رسما گشایش نیافته است.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که امارات متحده عربی به اسرائیل تلویحا پیام داده بود که بهتر است اولین سفر رسمی نخست‌وزیر اسرائیل به ابوظبی، بعد از انتخابات داخلی اسرائیل، که روز سوم فروردین است، برگزار شود.

رسانه‌های اسرائیلی گفته بودند که استدلال امارات این بود که نظر به تاثیر این سفر بر رای‌دهندگان اسرائیلی، ابوظبی مایل نیست مناسبات نوپای دو کشور زیر سایه هر نوع شائبه رابطه ویژه امارات با حزب لیکود قرار گیرد.

اما به گزارش شبکه کان، بنیامین نتانیاهو سفر خود به ابوظبی را به مقامات آن کشور «قبولانده است».

رسانه‌های اسرائیل اصرار آقای نتانیاهو برای انجام این سفر را ۱۲ روز مانده به انتخابات با کارزار تبلیغات سیاسی او، که رهبر حزب لیکود نیز هست، مرتبط دانسته‌اند.

رسانه‌های اسرائیل مدعی هستند که آقای نتانیاهو برنامه سفر را عمدا به تاریخ فعلی موکول کرد تا از آن بیشترین بهره‌برداری سیاسی را به عمل آورد و خود را منجی دستاورد صلح با کشورها معرفی کند.

اقای نتانیاهو خود این هفته در گفت‌وگو با رادیوی ارتش اسرائیل به رای‌دهندگان قول داد که اگر دوباره انتخاب شود، «پیمان‌های صلح دیگری» برای کشورش به ارمغان خواهد آورد.

نظرسنجی‌های انتخاباتی اسرائیل مدعی است که کار آقای نتانیاهو برای تشکیل دولت بعد از انتخابات بسیار سخت خواهد بود و ممکن است او در این مسند باقی نماند.

نظرسنجی‌های سه دوره انتخابات اخیر اسرائیل که سقوط نتانیاهو را پیش‌بینی کردند، نادرست بودند. او این بار نیز به نادرستی نظرسنجی‌ها و ادامه رهبری سیاسی کشورش ظاهرا «اطمینان» دارد.

اما احزاب اپوزیسیون که با بنیامین نتانیاهو در انتخابات رقابت می‌کنند، همگی غیر از گروه اعراب تابع اسرائیل، از «پیمان‌های ابراهیم» حمایت کرده و نخست‌وزیرشان را به‌خاطر آن ستایش کرده‌اند.

دولت جو بایدن نیز با تقدیر از کوشش دولت پیشین آمریکا برای عادی‌سازی رابطه اسرائیل با کشورهای عرب و اسلامی، گفته است در حد امکان این تلاش‌ها را دنبال خواهد کرد.

اسرائیل در چند ماه اخیر مبادلات گسترده بازرگانی، اقتصادی، ورزشی، فن‌آوری و بهداشتی با امارات داشته و از چشم‌انداز دستکم پنج میلیارد دلار صادرات و حتی بیش‌تر در این زمینه‌ها تنها در یک سال نخست سخن گفته است.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، هفته گذشته تایید کرد که تشکیل ائتلاف نظامی میان اسرائیل با امارات، بحرین و یک کشور عربی دیگر حوزه خلیج فارس، «برای مقابله با تهدیدات ایران» در دستور کار دولت اسرائیل است. رسانه‌های اسرائیلی گفته‌اند کشور چهارم طرف مذاکره برای تشکیل ائتلاف ضد ایران، عربستان سعودی است.

در زمان تشکیل کشور اسرائیل در حدود ۷۳ سال پیش، امارات متحده عربی هنوز وجود نداشت و ۲۳ سال بعد، ایجاد شد.

XS
SM
MD
LG