لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

نتانیاهو: قبل از ربودن اسناد هسته‌ای ایران، ترامپ را در جریان قرار دادم‎


بنیامین نتانیاهو میگوید در داووس با دونالد ترامپ درباره دستیابی به اسناد هسته ای ایران صحبت کرده بود
بنیامین نتانیاهو میگوید در داووس با دونالد ترامپ درباره دستیابی به اسناد هسته ای ایران صحبت کرده بود

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه یازدهم تیر گفت، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در جریان تصمیم اسرائیل برای دستیابی به آرشیو هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و انتقال آن از تهران به تل‌آویو بوده و این اقدام «با آمریکا هماهنگ شده بود».

به گزارش وای.نت و جروزالم پست، آقای نتانیاهو در جریان اعطای جایزه سالانه «امنیت اسرائیل» به عوامل موساد که در انتقال آرشیو هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل دست داشتند، برای نخستین بار به آگاهی رییس جمهوری آمریکا از این نقشه سازمان امنیت خارجی کشورش اشاره کرد.

بنیامین نتانیاهو در این آیین که در اقامتگاه رئوون ریولین، رییس جمهوری اسرائیل، برگزار می‌شد، افزود:« تاکنون این را تعریف نکرده بودم که ایده عملیات را پیش از اجرا با رئیس جمهور آمریکا در میان گذاشتم. هنگامی که در داووس با او ملاقات کردم، برایش تعریف کردم که قصد دارم افراد خود را برای آوردن آرشیو، به قلب تهران اعزام کنم.»

نخست وزیر اسرائیل ادامه داد: «او پرسید آیا ابن اقدام خطرناک است. جواب دادک که بی‌خطر نیست اما ارزش آن را دارد. به همین دلیل هنگامی که اسناد اصلی کشف‌شده را به دفتر او در کاخ سفید آوردم، می‌دانست که موضوع چیست. اطمینان دارم که این اسناد به نتیجه‌گیری او برای خروج از این توافق خطرناک کمک کرد.»

وی اضافه کرد که این اولین بار است که اذعان می‌کند تصمیم نهایی برای انتقال آرشیو اتمی ایران را با هدف «قانع کردن» دونالد ترامپ به خروج آمریکا از برجام اتخاذ کرد.

بنیامین نتانیاهو افزود، «لذا زمانی که نتایج اصلی این اقدام را به آگاهی رییس جمهوری آمریکا رساندم، او پیشاپیش در جریان اقدام ما بود و از کار ما بسیار تقدیر کرد».

اسرائیل می‌گوید که با اجرای عملیاتی در بهمن ۱۳۹۶ آرشیو اتمی ایران را به تل‌آویو انتقال داده است.

بنیامین نتانیاهو در بهار ۱۳۹۷ در یک کنفرانس خبری از حدود ۵۰ هزار سند و هزاران لوح فشرده از آرشیو اتمی ایران رونمایی کرد.

نخست وزیر اسرائیل در آن زمان گفت هدف اولیه ایران از راه‌اندازی برنامه اتمی‌اش، دستیابی به سلاح هسته‌ای بوده و در حالی که سال ۱۳۹۴ با کشورهای جهانی برجام را امضا کرد، این اسناد را از بین نبرد و آن را در انباری در شورآباد در حومه تهران پنهان کرد.

یوسی کوهن، رییس موساد، سازمان امنیت خارجی و ماموریت‌های ویژه اسرائیل، دوشنبه خبر داده بود که جایزه سالانه «امنیت ملی» کشورش امسال از جمله به چهار مرد و دو زن از نیروهای موساد داده خواهد شد که در دستیابی اسرائیل به آرشیو اتمی ایران نقش داشتند.

آقای کوهن گفت به این شش عضو موساد به عنوان نمادی از تیم بزرگی که در عملی کردن این طرح دخیل بودند، جایزه داده می‌شود اما نام و چهره این افراد رسانه‌ای نخواهد شد.

دشمنی اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران از زمان تشدید برنامه هسته‌ای و توسعه موشکی ایران در میانه دهه گذشته تشدید شده است.

هر چند شماری از مقامات ایران تمامی سخنان دولتمردان و گزارش‌های متعدد رسانه‌ای اسرائیل در مورد برنامه موساد در انتقال آرشیو اتمی ایران به تل‌‌آویو را رد کرده‌اند اما دولت تهران و فرماندهان سپاه عمدتا در این خصوص سکوت کردند.

با وجود این، سازمان‌های اطلاعاتی غربی هم‌پیمان با اسرائیل و آمریکا، سندیت آرشیوی را که به دست اسرائیل افتاده، تایید کرده‌اند.

بسیاری از شواهد نشان می‌دهد که طرح‌های اسرائیل در وارد کردن چنین ضربه اطلاعاتی مهمی به ایران، بدون یاری عواملی در درون ساختار جمهوری اسلامی ایران نمی‌توانسته عملی شود.

XS
SM
MD
LG