لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

نتانیاهو خواستار حمایت از سیاست‌های آمریکا در برابر ایران شد


 نتانیاهو گفته «ایمان دارم که اسرائیل و همه کشورهای منطقه باید در کنار هم علیه تجاوزگری ایران بایستند»
نتانیاهو گفته «ایمان دارم که اسرائیل و همه کشورهای منطقه باید در کنار هم علیه تجاوزگری ایران بایستند»

هم‌زمان با تشدید تنش میان آمریکا و ایران در خلیج فارس، بنیامین نتانیاهو گفت، اسرائیل و آمریکا شریک یکدیگر در «متوقف کردن ایران» هستند.

به گزارش روزنامه اسرائیلی معاریو، نخست وزیر این کشور شامگاه سه شنبه ۲۴ اردیبهشت در یک سخنرانی در اورشلیم، کشورهای دیگر را نیز به حمایت از سیاست‌های آمریکا در برابر ایران فرا خواند.

آقای نتانیاهو گفت «ایمان دارم که اسرائیل و همه کشورهای منطقه باید در کنار هم علیه تجاوزگری ایران بایستند».

این نخستین اظهار نظر علنی نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل از زمان افزایش تنش میان آمریکا و ایران است.

بحران در خلیج فارس پس از آن تشدید شد که امارات متحده عربی و عربستان اعلام کردند که در حملات «خرابکاری» روز یکشنبه این هفته، در مجموع چهار کشتی آنها آسیب دیده است.

حملات پهپادی نیروهای حوثی مورد حمایت ایران علیه شماری از اهداف مهم در عربستان سعودی در سحرگاه سه شنبه نیز شعله بحران منطقه را بالاتر برد.

پیش از اظهار نظر شامگاه سه شنبه بنیامین نتانیاهو، یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی، بلند پایه‌ترین دولتمرد اسرائیل بود که بعید ندانست، عواقب درگیری نظامی احتمالی میان آمریکا و ایران، دامان اسرائیل را نیز بگیرد.

یووال اشتاینیتز دوشنبه به رسانه‌های کشورش گفت، حملات راکتی شبه نظامیان حزب‌الله لبنان و جهاد اسلامی فلسطین به اسرائیل، در صورت تداوم بحران خلیج فارس، یک گزینه است که اسرائیل نسبت به آن آگاهی دارد.

در حالی که یک مقام آمریکایی دوشنبه شب به آسوشیتدپرس گفت که ایران یا نیروهای مورد حمایت تهران احتمالا در پشت پرده حملات علیه کشتی‌ها در بندر فجیره امارات بوده‌اند، برخی مقامات ایران ادعا کرده‌اند که اسرائیل ممکن است عامل این حملات باشد تا آمریکا را به جنگ با ایران بکشاند.

اسرائیل که از سال‌ها پیش می‌گوید موجودیتش از سوی ایران تهدید شده است، در یک سال گذشته از خروج آمریکا از برجام، تشدید تحریم‌ها علیه ایران، قرار دادن کلیت سپاه پاسداران ایران در فهرست تروریستی آمریکا و نیز از تلاش واشینگتن برای به «صفر رساندن» صادرات نفت ایران استقبال کرده است.

با وجود این، نخست وزیر و فرماندهان ارتش اسرائیل در خصوص تصمیمات روزهای گذشته آمریکا در آوردن ناو آمریکایی و افزایش سیستم‌های دفاعی موشکی پاتریوت در منطقه، سکوت کرده بودند.

بنیامین نتانیاهو چهار ماه پیش در جریان کنفرانس ورشو، در یک مصاحبه ویدیویی با رسانه‌های کشورش، این همایش را تلاشی برای همراه کردن کشورهای عربی با موضوع جنگ علیه ایران توصیف کرد.

وی گفته بود «این دیدار گردهمایی مشترک اسرائیل و کشورهای عرب است تا نظر به مصالح مشترک، جنگ علیه ایران را پیش ببرند»؛ هرچند که ساعتی بعد در ترجمه انگلیسی رسمی اظهاراتش کلمه عبری «میلخاما» به معنی «جنگ»، با واژه «رویارویی» عوض شد.

نتانیاهو: آمریکا با انتقال سفارت به اورشلیم «ظلم» به اسرائیل را «تصحیح کرد»

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو که سه شنبه شب در آیین نخستین سالروز انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم سخن می‌گفت، در توصیف رییس جمهوری آمریکا گفت «هرگز اسرائیل دوستی بهتر از دونالد ترامپ در کاخ سفید نداشته است».

پس از آن‌که دونالد ترامپ در آذر ۱۳۹۶ اورشلیم را به عنوان «پایتخت اسرائیل» به رسمیت شناخت، دولت او در ۲۴ اردیبهشت سال گذشته، هم‌زمان با هفتاد ساله شدن تاسیس کشور اسرائیل، سفارت آمریکا را رسما به اورشلیم منتقل کرد.

نخست وزیر اسرائیل در سالروز این رخداد افزود، در طول دهه‌ها «هیچ کشوری حاضر نبود اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد و هیچ کشوری حاضر نبود سفارت خود را به اورشلیم منتقل کند تا آن‌که فردی از راه رسید که سیاست‌هایش غیرعادی بود و وضع را عوض کرد».

نتانیاهو افزود «من از آمریکا به خاطر تصحیح این ظلم سپاسگزاری می‌کنم».

دونالد ترامپ نیز در نخستین سالروز انتقال سفارت کشورش به اورشلیم، در توییتی نوشت که «سفارت زیبا نشانی از مناسبات ما با اسرائیل و اهمیت حفظ قول و ایستادگی ما در کنار حقیقت است».

به نوشته معاریو، دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل نیز که در آیین سالروز انتقال سفارت حضور داشت، گفت «نگرانی‌های ما در خصوص گشایش سفارت در اورشلیم برطرف شد و بامداد فردایش دیدیم که خورشید همچنان می‌درخشد».

آقای فریدمن که خود یهودی است، انتقال سفارت را به «ایجاد معبدی تازه در شهر باستانی اورشلیم» تشبیه کرد که به گفته او، «مایه افتخار زیاد است».

در تظاهرات اعتراضی فلسطینیان در سال گذشته در چنین روزی ده‌ها فلسطینی کشته و صدها تن زخمی شدند؛ شمار تلفات و مجروحین این اعتراض‌ها در ماه‌های بعد چند برابر شد اما واقعیت وجودی سفارت آمریکا در اورشلیم ظاهرا دیگر تزلزل ناپذیر به نظر می‌رسد.

آمریکا تاکید کرده، به زودی طرح صلح موسوم به «معاهده قرن» را به طرفین نزاع اسرائیلی- فلسطینی ارائه می‌کند.

XS
SM
MD
LG