لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

«نرم‌افزار جاسوسی» اسرائیل، در اختیار سعودی‌ها


همزمان با این‌که رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که بنیامین نتانیاهو در تلاش برای عادی‌سازی مناسبات با عربستان در ماه‌های آینده است، روزنامه آمریکایی واشینگتن‌پست مدعی شده که اسرائیل در برابر حمایت عربستان از رویارویی با ایران، مجوز فروش نرم‌افزار جاسوسی اسرائیلی به سعودی را داده است.

شرکت اسرائیلی فروشنده نرم‌افزار با گفتن اینکه نام کشورهای مشتری‌اش را فاش نمی‌کند، تأکید کرده که فعالیتش با پروانه دولت اسرائیل بوده‌است.

شبکه ۲ تلویزیون اسرائیل شامگاه شنبه ۱۷ آذر گزارش داد که نخست‌وزیر این کشور علاقه‌مند است تا پیش از انتخابات پارلمانی اسرائیل، مناسبات این کشور و عربستان عادی‌سازی شود تا از آن در انتخابات بهره بگیرد.

نتانیاهو ماه گذشته بعد از خلاصی از چند بحران سیاسی که بقای دولتش را به خطر انداخته بود، ابراز امیدواری کرد که دولت تا پایان دوره قانونی (تا نوامبر ۲۰۱۹ / آبان ۱۳۹۸) به کار خود ادامه دهد.

اما شواهد نشان می‌دهد که انتخابات بسیار زودتر از آن تاریخ برگزار خواهد شد؛ سران حزب حاکم لیکود گفته‌اند نتانیاهو خود احتمال می‌دهد انتخابات ماه مه/ اردیبهشت برگزار شود هر چند که اپوزیسیون ماه مارس/اواخر اسفند تا نیمه فروردین را موعدی مناسب برای انتخابات دانسته‌است.

شبکه ۲ تلویزیون اسرائیل در گزارش خود افزود که یوسی کوهن، رئیس سازمان جاسوسی موساد، که در نزدیکی مناسبات اسرائیل با کشورهای عرب نقش داشته و از جمله زمینه دیدار بی‌سابقه دو ماه پیش نتانیاهو از عمان را فراهم کرد، به نتانیاهو برای برقراری مناسبات با سعودی کمک می‌کند و آمریکا نیز در این تلاش سهیم است.

این گزارش افزوده که در «بحران بین‌المللی» که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی بر سر قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، در آن گرفتار شد، «نتانیاهو پشت سر بن سلمان ایستاد».

نتانیاهو پس از سفر به عمان تأیید کرد که «سفرهای دیگری به کشورهایی که اسرائیل با آنها رابطه نداشته، در پیش است».

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین، در دوره اخیر چند بار اظهاراتی در مشروعیت موجودیت و اقدامات اسرائیل بیان کرده‌است؛ او پنج‌شنبه گذشته نیز تونل‌های نفوذی حزب‌الله را «تهدیدی برای ثبات لبنان» نامید و با حمایت تلویحی از عملیات ارتش اسرائیل در «کشف و انهدام تونل‌ها» در توئیتر خود نوشت که کشور همسایه برای رفع تهدید علیه خود اقدام کرده‌است.

به گزارش شبکه ۲ تلویزیون اسرائیل، دولت این کشور در دوره اخیر با کشورهای عرب دیگری در تماس است؛ رئیس‌جمهوری چاد نیز که حدود ۵۲ درصد جمعیت کشورش مسلمان هستند، با وجود آنکه ۴۵ سال با اسرائیل رابطه رسمی نداشته، در روزهای گذشته از اسرائیل دیدار کرد.

یک روز پیش از این گزارش تلویزیون اسرائیل، روزنامه واشینگتن پست که جمال خاشقجی ستون‌نویس آن بود، جمعه مدعی شد که اسرائیل در برابر حمایت سعودی از رویارویی با ایران، نرم‌افزار جاسوسی به عربستان فروخت و ستاد سایبری سعودی در جاسوسی را تقویت کرد.

دیوید ایگنشیوس در واشینگتن‌پست نوشت نرم‌افزار اسرائیلی در هک تلفن و تعقیب مخالفان حکومت سعودی از جمله جمال خاشقجی استفاده شد.

به نوشته این روزنامه، نرم‌افزار اسرائیلی در ستاد سایبری سعودی مورد استفاده قرار گرفته و اهداف این ستاد را برای تعقیب و خبرچینی از مخالفان عملی کرد.

ستاد سایبری سعودی زیر نظر سعود القحطانی از مقامات ارشد پیشین عربستان برپا شد؛ القحطانی یکی از مظنونین اصلی در قتل و مثله کردن خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول است.

دیوید ایگنشیوس نوشته که خود او دو بار در بهار ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به دعوت سعودی به دیدار از این ستاد مدرن برده شد که زیر عنوان «مرکز دیجیتالی رصد بنیادگرایی» کار می‌کند.

به نوشته واشینگتن‌پست، نرم‌افزارهای اسرائیلی با عنوان «فناوری مبارزه با تروریسم» به سعودی فروخته شده اما این‌ها ابزارهای جاسوسی از مخالفان نیز هستند.

شرکت اسرائیلی ان‌اس‌او نرم‌افزار موسوم به پگاسوس را برای هک گوشی‌های تلفن تولید کرده بود که بویژه به سعودی‌ها امکان داد مخالفانشان را در شش کشور خاورمیانه را تعقیب کنند.

شرکت خواهر ان‌اس‌او به نام کیوسایبر که از لوکزامبورگ فعالیت می‌کند، معامله فروش نرم‌افزار یادشده به سعودی را عملی کرد.

چند مقام پیشین آمریکایی که منبع گزارش دیوید ایگنشیوس بوده‌اند، تأیید کرده‌اند که موافقت اسرائیل با فروش این نرم‌افزار در برابر حمایت سعودی از مقابله با ایران بود.

دولت اسرائیل و وزارت دفاع این کشور، که در سه هفته گذشته زیر نظر مستقیم بنیامین نتانیاهو قرار گرفته، به ادعاهای واشینگتن‌پست واکنش نشان ندادند.

اما شرکت ان‌اس‌او به رسانه اسرائیلی وای.نت گفت، فعالیتش «تنها با مجوزهای صادرات امنیتی کشور اسرائیل و با رهنمود تنگاتنگ تمامی عوامل امنیتی انجام می‌شود».

این شرکت افزوده که فناوری‌اش به نهادهای دولتی و عوامل اجرای قانون در مبارزه با ترور و جرایم کمک می‌کند و تا کنون به دولت‌ها در کشف عملیات انتحاری، دستگیری سران باندهای قاچاق مخدر و انسان، و بازگرداندن ربوده‌شدگان کمک کرده‌است».

عمر عبدالعزیز الزهرانی، یکی از دوستان نزدیک خاشقجی، که یک سعودی زاده ساکن کانادا است، ماه گذشته ادعا کرد که نرم‌افزار این شرکت اسرائیلی به سعودی در ردیابی جمال کمک کرد.

رسانه‌های اسرائیلی به تازگی گزارش دادند که یک دادگاه این کشور شکایت الزهرانی علیه ان‌اس‌او را که توسط یک شرکت حقوقی کانادایی به این دادگاه ارائه شده بود، رد کرد.

XS
SM
MD
LG