لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

هلند و دانمارک به اوکراین جنگنده‌های اف ۱۶ می‌دهند


ولودیمیر زلنسکی ارسال این جنگنده‌ها به اوکراین را یک «توافق حیاتی» خواند
ولودیمیر زلنسکی ارسال این جنگنده‌ها به اوکراین را یک «توافق حیاتی» خواند

مارک روته، نخست‌وزیر هلند روز یکشنبه، ۲۹ مردادماه، در جریان دیدار با ولودیمیر زلنسکی اعلام کرد هلند و دانمارک پس از برآورده شدن شرایط خاص، هواپیماهای جنگنده اف ۱۶ را به اوکراین تحویل خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای روته در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس‌جمهور اوکراین گفت کشورش «۴۲ فروند اف ۱۶» در اختیار دارد، اما نگفت که آیا تمام این جنگنده‌ها را در اختیار اوکراین قرار خواهد داد یا خیر.

او در کنفرانس خبری مشترک با زلنسکی در پایگاه هوایی نظامی در آیندهوون گفت: «امروز می‌توانیم بگوییم هلند و دانمارک در همکاری با آمریکا و سایر شرکا متعهد به انتقال هواپیماهای اف ۱۶ به نیروی هوایی اوکراین هستند.»

دولت ایالات متحده سه روز پیش به طور رسمی با ارسال جنگنده‌های اف ۱۶ خود به اوکراین برای نبرد در برابر روسیه موافقت کرده است.

یک روز بعد مقامات عالی‌رتبه در دو دولت هلند و دانمارک از موضع دولت آمریکا استقبال کردند.

رویترز روز نیز در این زمینه خبر داد نامه‌ای را با امضای آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، خطاب به همتایانش در هلند و دانمارک رویت کرده که حاکی از «حمایت کامل» ایالات متحده از ارسال چندین فروند جنگنده اف ۱۶ به اوکراین است.

ولودیمیر زلنسکی در کنفرانس مطبوعاتی روز یکشنبه با «حیاتی» خواندن این توافق گفت که در مورد تعداد دقیق هواپیماها «کمی بعد» تصمیم گرفته می‌شود.

با این حال بعید است که این هواپیماها به موقع برای کمک به ضد حمله علیه روسیه در اختیار نیروهای اوکراینی قرار بگیرند که به کندی در حال پیشروی هستند.

به نوشته رویترز، ائتلافی از ۱۱ کشور غربیِ متحد آمریکا قرار است تعلیم خلبانان اوکراینی برای پرواز با جنگنده اف ۱۶ را در ماه جاری در دانمارک آغاز کند.

پیشتر نیز وزیر دفاع موقت دانمارک در ماه ژوئیه گفته بود که تعلیم خلبانان در آغاز سال آینده میلادی،‌ ۲۰۲۴، «به نتیجه می‌رسد».

کیف ماه‌ها از کشورهای ناتو خواسته بود که جت‌های پیشرفتهٔ آمریکایی را برای دفاع از خود در برابر حملات روسیه در اختیار نیروهای اوکراینی قرار دهند.

با این حال، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، از ترس این که تحویل این جنگنده‌ها باعث تحریک مسکو شود، از این کار اجتناب می‌کرد.

بر اساس گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ پ.م /م.ا.
XS
SM
MD
LG