لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۶

مدل جدید ایرباس در راه ایران


 ایرباس ۳۳۰ نئو (عکس آرشیوی است)
ایرباس ۳۳۰ نئو (عکس آرشیوی است)

شرکت ایرباس به‌تازگی جدید‌ترین مدل خود یعنی ایرباس ۳۳۰ نئو را معرفی کرده است.

ایرباس اعلام کرده ایران ایر یکی از اولین و بزرگترین خریداران این مدل است.

شرکت ایرباس مدل ایرباس ۳۳۰ نئو سری ۹۰۰ را در حالی معرفی کرده که این هواپیما رقیب جدید بوئینگ ۷۸۷ است و میتواند این مدل را در جهان با چالش روبرو کند.

دریم لاینر یا همان بوئینگ ۷۸۷ طی چند سال اخیر از برگ‌های برنده این شرکت آمریکایی در بازار‌های هوایی بوده است، هواپیمایی با قدرت مانور بالا مصرف و آلودگی کم.

ایرباس مدعی است که نسل جدید هواپیمای خانواده‌ ۳۳۰ قادر است با بهره‌گیری از موتورهای جت جدیدی که توسط رولزرویس توسعه یافته، ۱۴ درصد سوخت کمتری در مقایسه با نسل پیشین این هواپیما مصرف کند.

ایرباس تغییرات ایجادشده در بالچه‌های قرارگرفته در انتهای بال‌ اصلی و همچنین بهبود کشیدگی بال‌های این هواپیما را یکی از عواملی خوانده است که باعث می‌شود ۳۳۰ جدید عملکرد بهتری در حال پرواز داشته باشد.

ایرباس همچنین صدای ایجادشده توسط موتورهای جدید را نصف صدایی عنوان کرده است که نسل پیشین تولید می‌کرد.

ایرباس ۳۳۰ نئو سری ۹۰۰ در حدود ۲۸۷ مسافر ظرفیت دارد که بیش از ۱۰ نفر بیش از مدل قبلی است.

این هواپیمای ۶۳ متری داری حداکثر سرعت ۸۶ صدم ماخ است و برد پروازی ۱۳ هزار کیلومتری دارد . این هواپیما از موتور شرکت رولزرولیس و مدل ترنت ۷۰۰۰ استفاده میکند . این موتور توسعه یافته ترنت ۱۰۰۰ است . ترنت ۱۰۰۰ یکی از موتورهای بوئینگ ۷۸۷ است و حالا ایرباس ۳۳۰ نئو با استفاده از این موتور یک گام جلو تر از رقیب آمریکایی خود برداشته است .

این موتور از مدل شرکت جنرال الکتریک حدود ۲۰ درصد قوی‌تر و از موتور شرکت پرت اند ویتنی، حدود ۱۰ درصد ضعیف‌تر است. البته از نظر تعمیراتی شاید تامین قطعات و سرویس‌های شرکت رولز رویس به دلیل انگلیسی بودن بهتر از شرکت‌های آمریکایی برای ایران انجام شود.

ایران ایر تا کنون دو فروند از مدل ایرباس ۳۳۰ را دریافت کرده است مدل نئو ۳۳۰ توسعه یافته این مدل است.

اگر قیمت را در کنار عواملی مانند بـرد، تعداد صندلی و آشنایی خطوط هوایی ایران با ایرباس قرار دهیم، بهترین گزینه برای خرید در کلاس هواپیماهای پهن پیکر در ایران، ایرباس ۳۳۰ است.

ایرباس ۳۳۰ در سری ۲۰۰ قادر به حمل ۲۵۰ و در سری ۳۰۰ قادر به حمل ۳۰۰ مسافر در دو کلاس پروازی است. قیمت این هواپیما هم بین ۲۳۰ تا ۲۶۰ میلیون دلار است؛ این مدل از نظر برد پروازی ۱۱ هزار کیلومتر برد دارد و می‌تواند بسیاری از پروازهای دوبرد ایران‌ایر را پوشش دهد.

سفارش‌های ایران بیشتر شامل مدل نئو است. اما به دلیل پر بودن خطوط تولید ایرباس، ایران‌ایر برای بر آورده کردن نیازش در سریع‌ترین زمان ممکن از سفارش‌های لغو شده ایرباس استفاده می‌کند.

ایران در مجموع سفارش خرید ۱۰۰ فروند ایرباس را داده که ۳۸ فروند آن شامل مدل ایرباس ۳۳۰ در سری‌های مختلف می شود. ۱۰ فروند از این هواپیماها از سری ۲۰۰ و ۲۸ فروند از سری «نئو» سری ۹۰۰ هستند.

ساخت ایرباس ۳۳۰ از سال ۱۹۸۷ آغاز شد و نخستین بار در ۲ نوامبر ۱۹۹۲ به پرواز درآمد. طراحی و ساخت این هواپیما همزمان با ایرباس ۳۴۰ انجام شد.

تحویل این مدل در اواسط سال ۲۰۱۸ آغاز می شود و شرکت ایران ایر هم در سال ۲۰۱۹ اولین هواپیمای ایرباس ۳۳۰ نئو سری ۹۰۰ را تحویل خواهد گرفت .

ایرباس اعلام کرده ۲۱۰ فروند از این مدل تا کنون سفارش داده شده است.

ایران ایر بعد از شرکت ایر آسیا دومین سفارش بزرگ برای این مدل را داده است. بنا به اعلام ایرباس شرکت ایر آسیا ۶۶ ، ایران ایر ۲۸ و شرکت دلتا در آمریکا ۲۵ فروند از ایرباس ۳۳۰ نئو سری ۹۰۰ را سفارش داده اند.

XS
SM
MD
LG