لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۸

تلاش دوباره «حزب‌الله» برای اثبات «فساد» در قوه قضائیه


منصور نظری در حال ایراد انتقادهای خود در حضور غلامحسین محسنی اژه‌ای
منصور نظری در حال ایراد انتقادهای خود در حضور غلامحسین محسنی اژه‌ای

صادق لاریجانی٬ رئیس قوه قضائیه در جلسه خصوصی با گروهی از دانشجویان به ادامه افشاگری‌های منصور نظری درباره وجود «فساد گسترده» در این قوه واکنش نشان داده و به گفته منصور نظری افزوده که این موضوع هیچ «ارتباطی» به مردم ندارد.

منصور نظری که در جریان حزب‌الله به «شاعر مدافعان حرم» مشهور است٬ از دو سال پیش اسناد و مدارکی درباره «فساد» در قوه قضائیه منتشر می‌کند.

او در آخرین مورد این افشاگری‌ها٬ هفته گذشته در جلسه غلامحسین محسنی اژه‌ای٬ معاون اول قوه قضائیه با گروهی از دانشجویان٬ به ابعاد تازه‌ای از وجود فساد در این نهاد اشاره کرد.

در فیلمی که از این جلسه از سوی فعالان حزب‌الله در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده٬ منصور نظری در حضور محسنی اژه‌ای٬ انتقاد‌های تندی متوجه عملکرد مقام‌های بلند‌پایه قوه قضائیه می‌کند و درباره فساد در این نهاد سخنانی ارائه می‌کند.

آقای نظری در این جلسه به تشریح برخورد‌های صورت گرفته با وی از سوی رده‌های مختلف قوه قضائیه اشاره می‌کند و به صراحت می‌‌‌گوید که قضات٬ وکلا و کارشناسان دادگستری در ایران به فساد آلوده شده‌اند.

او گفته است: «وکلا فاسد شده‌اند، رشوه می‌گیرند و پرداخت می‌کنند، با قاضی تبانی می‌کنند، [و در همین رابطه] قضات شماره‌ها را از توی پرونده درمی‌آورند٬ به وکلا اطلاع می‌دهند».

آقای نظری افزوده که «کارشناسان رسمی دادگستری به وضع بسیار فجیعی مشغول رشوه و زیرمیزی گرفتن و نوشتن گزارشات خلاف واقع هستند».

او در بخش دیگری از سخنان خود به یک قاضی اشاره می‌کند که به مدت «۱۵ سال» مشغول «رشوه» گرفتن بوده و چنین فردی در این مدت «بر جان و مال و ناموس مردم حاکم بوده است».

آقای نظری همچنین می‌گوید که به مدت هشت ماه در بند قاچاقچیان در زندان بوده تا بفهمد «یک قاچاقچی با چند قاضی» ارتباط دارد.

این فعال حزب‌الله با انتقاد از وضعیت و عملکرد قوه قضائیه خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای می‌گوید که «کنگره‌ی آمریکا میلیون‌ها دلار هر سال بودجه تخصیص می‌دهد که مردم را از انقلاب ناراضی کند، قوه‌ قضاییه بودجه می‌گیرد و با عملکردش مردم را نسبت به انقلاب ناراضی می‌کند».

او همچنین با انتقاد از صادق لاریجانی٬ رئیس قوه قضائیه افزوده که در خصوص فساد در این نهاد٬ «یا آقای آملی لاریجانی دارد اشتباه می‌کند یا آن کسانی که بازرس ویژه‌شان هستند».

آقای نظری همچنین اضافه کرده که «حفاظت اطلاعات قوه‌ قضائیه توانایی‌اش کم است، قضات خیلی وارد هستند در سیستم‌ها فساد و بحث رشوه گرفتن، به راحتی نیروهای حفاظت را دور می‌زنند، نیروها کارشان را به درستی نمی‌توانند انجام بدهند».

یک روز پس از این نشست، صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه در جلسه‌ای هشت ساعته با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به سخنان منصور نظری واکنش نشان داده و آن‌طور که نظری می‌گوید٬ گفته است مسائل این نهاد به این فعال حزب‌الله و مردم «ارتباطی» ندارد.

از محتوای این جلسه هشت ساعته تاکنون گزارش جامعی منتشر نشده٬ اما آن‌طور که گروهی از دانشجویان شرکت کننده در این جلسه در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند٬ در جلسه مذکور انتقاد‌های تندی به قوه قضائیه وارد شده است.

منصور نظری هم با انتشار ویدویی هفت دقیقه‌ای گفته صادق لاریجانی در این جلسه وجود فساد در قوه قضائیه را انکار کرده است.

آقای نظری در این ویدیوی هفت دقیقه‌ای که ۲۳ آذر ماه منتشر کرده٬ افزوده که لاریجانی در جلسه با دانشجویان گزارشی سه صفحه‌ای ارائه کرده و گفته که اظهارات منصور نظری درباره وجود فساد در قوه قضائیه «دروغ» است.

این در حالی است که این فعال حزب‌الله در پاسخ به اظهارات صادق لاریجانی٬ اعلام کرده که اسناد و مدارک خود درباره وجود فساد در قوه قضائیه را منتشر خواهد کرد تا مردم درباره آن قضاوت کنند.

منظور نظری آن‌طور که در بیانیه‌های مختلف نیرو‌های حزب‌الله آمده٬ چند سال پیش به مستنداتی حاکی از فعالیت یک «باند فساد» از قضات شهرکرد دست پیدا می‌کند و این مدارک را تحویل دادسرای کارکنان دولت می‌دهد.

نتیجه بررسی اولیه این اسناد و مدارک منجر به صدور کیفرخواست برای اعضای این باند می‌شود٬ اما در مراحل نخست این کیفرخواست به جریان نمی‌افتد.

این موضوع باعث می‌شود که منصور نظری اسناد و مدارک خود را تحویل غلامحسین محسنی اژه‌ای٬ دادستان وقت کل کشور بدهد.

دفتر دادستان وقت هم این اسناد و مدارک را برای برای پیگیری به دادگستری شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری ارسال می‌کند.

اما معاون دادگستری شهرکرد از نظری به اتهام «دخالت در امر غیر» شکایت می‌کند؛ شکایتی که منجر به صدور یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق برای این شاعر می‌شود.

منصور نظری هم در فیلمی که بهمن ماه سال ۱۳۹۵ از وی در وب‌سایت «آپارات» به نمایش گذاشته شد٬ درباره این پرونده توضیحانی ارائه می‌کند و از وجود «فساد گسترده» در قوه قضائیه سخن می‌گوید.

آقای نظری در این فیلم می‌گوید در تحقیقات خود «باند فسادی» در قوه قضائیه را کشف کرده که در حوزه‌های «زمین‌خواری»٬ «آب‌خواری»٬ «قاچاق مواد مخدر»٬ «قاچاق اسلحه» و «فساد اخلاقی» فعال بودند و وزارت اطلاعات و مجلس نیز نتوانسته‌اند با آنها برخورد کنند.

او همچنین توضیح می‌دهد پس از ارسال اسناد و مدارک این باند از سوی دادستانی به دادگستری شهرکرد٬ قضات عضو این باند از وی خواسته‌ بودند این پرونده را پیگیری نکند.

آن‌طور که منصور نظری می‌گوید بازپرس دادسرای کارکنان دولت برای قضات عضو این باند٬ ۸۳ صفحه کیفرخواست صادر کرده که شامل ۱۰ اتهام از جمله «جعل اسناد و مدارک»٬ «تبانی برای بردن مال غیر» و «تبانی برای تغییر کاربری اراضی» است.

او در ادامه سخنان خود از تبعید بازپرس این پرونده به دیوان عدالت اداری و انحلال شعبه ۱۰ دادسرای کارکنان دولت خبر داده و می‌گوید که قوه قضائیه در نهایت حکم بازنشستگی یکی از قضات متخلف را صادر کرده است.

عبدالله موسوی٬ رئيس دادگستری چهارمحال و بختياری هم بهمن ماه سال ۹۵ درباره این پرونده و اظهارات منصور نظری توضیحاتی ارائه کرده و به صراحت اعلام کرده بود که منصور نظری در این خصوص «مرتکب اقدامات مجرمانه» شده است.

این مقام قضایی در عین حال گفته بود که «ما روی اين پرونده بارها اعلام اشتباه کرديم و ما مصرانه معتقد بوديم حقوق بيت‌المال در اين پرونده تامين نشده است».

او افزوده بود که «منصور نظری مواردی را به معاون قضايی سابق نسبت دادند که از نظر دادگاه مصداق نشر اکاذيب و تهمت شناخته شد و ايشان به حبس محکوم شد و چندی متواری بود تا نهايتا بازداشت و به زندان روانه شد».

به گفته آقای موسوی، «تلقی ما بر اين بود که اين پرونده چندان مهم نيست که اطلاع‌رسانی شود و نظری٬ قهرمان ولايتمداری و عدالتخواهی نيست».

اظهارات این مقام قضایی در شرایطی مطرح شده که چندین تشکل دانشجویی از سال گذشته تاکنون بیانیه‌ای متعددی خطاب به مسئولان قوه قضائیه منتشر کرده و خواستار آزادی منصور نظری و برخورد با «فساد» در این قوه شده‌اند.

این برای نخستین بار نیست که نیروهای حزب‌الله به حجم «گسترده و سیستماتیک» فساد در جمهوری اسلامی به خصوص قوه قضائیه واکنش نشان داده و خواستار اصلاح ساختار و عملکرد این قوه می‌شوند.

اعتراض به فساد در جمهوری اسلامی از سوی گروهی از روحانیون و طلاب در ایران پیش از این از سوی عليرضا جهانشاهی معروف به «طلبه‌ٔ سیرجانی» آغاز شده بود که منجر به صدور حکم زندان برای این روحانی معترض شد.

فروردین ماه امسال نیز گروهی از روحانیون و طلاب بروجرد در استان لرستان در اقدامی کم‌سابقه٬ در اعتراض به «فساد» امام جمعه این شهر و سایر امامان جمعه در ایران در یک راهپیمایی به سمت تهران به راه افتادند.

در بیانیه این معترضان به صراحت از حسن ترابی٬ امام جمعه بروجرد، به عنوان فرد «نالایق و نااهلی» یاد شده که «سال‌هاست با لگدکوب کردن ارزش‌ها و ترویج فساد و نکبت در بروجرد در حق مردم خیانت می‌کند».

این روحانیون معترض در بیانیه خود همچنین آورده‌اند که «بسیاری از ائمه جمعه کشور همچون امام جمعه فعلی بروجرد خود به عامل فساد و نکبت» تبدیل شده‌اند.

شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله علی لاریجانی٬ رئیس مجلس در حالی سیستماتیک شدن فساد در ایران را رد می‌کنند که مرداد ماه سال ۹۴ احمد جنتی٬ دبیر شورای نگهبان به صراحت از گسترش فساد در ساختار اداری ایران انتقاد کرده و گفته بود در حال حاضر «بی‌نظمی٬ بی‌قانونی و ارتشاء در برخی دستگاه‌های اداری و قضایی بيداد می‌کند».

XS
SM
MD
LG