لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

درگیری ارمنستان و آذربایجان بر سر قره‌باغ؛ بی‌اعتنایی به آتش‌بس و ادامه نبردها


مقام‌های محلی ارمنی در منطقه قره‌باغ می‌گویند ۱۷ تن دیگر از نیروهای ارمنستان در جریان درگیری با ارتش جمهوری آذربایجان کشته شدند.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۲۲ مهر این خبر را منتشر کرده و به نقل از منابع رسمی ارمنی که به هویت آنها اشاره‌ای نشده، شمار قربانیان نظامی در این درگیری را ۵۴۲ نفر گزارش کرده است.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده که با آغاز درگیری‌های تازه بین نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه ناگورنو قره باغ از شامگاه یکشنبه، طرفین یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند.

وزیر دفاع جمهوری آذربایجان روز دوشنبه ارمنستان را به عدم رعایت توافق آتش‌بس انسان‌دوستانه متهم کرد و گفت آن‌ها دائماً به مواضع آذربایجانی حمله می‌کنند.

از سوی دیگر «شوشان استپانیان» سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان می‌گوید جمهوری آذربایجان بمباران جبهه جنوب را به شدت از سر گرفته است.

مقام‌های ارمنستان پیش از این اعلام کرده بودند که در نبردهای روز دوشنبه با نیروهای آذربایجانی، ۴۵ تن از نیروهای ارمنستان کشته شدند.

به‌دنبال شدت یافتن درگیری‌ها، وزیر خارجه ارمنستان برای رایزنی با مقام‌های روسیه به مسکو رفته است.

در عین حال ارمنستان ادعا کرده که که «دشمن متحمل خسارات زیادی از نظر نیروی انسانی و تجهیزات نظامی شده»، اما جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرده است.

درگیری‌های تازه میان دو کشور در شرایطی آغاز شده که روز شنبه، پس از ۱۱ ساعت مذاکره میان وزرای خارجه دو کشور در مسکو، طرفین بر سر آتش‌بس توافق کرده بودند.

درگیری‌های اخیر بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، خونین‌ترین درگیری میان دو کشور از سال ۱۹۹۰ است. در آن درگیری که چهار سال به طول انجامید، ۳۰ هزار تن از نیروهای دو کشور کشته شدند.

در درگیری اخیر میان دو کشور، علاوه بر صدها نظامی، بیش از ۶۰ غیرنظامی نیز کشته شده‌اند.

منابع: خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه/ ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG