لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

رایزنی بین کشورهای اروپایی برای مهار گونه جدید ویروس کرونا


بسته شدن جاده بین فرانسه و بریتانیا به خاطر شناسایی گونه جدید کرونا در بریتانیا
بسته شدن جاده بین فرانسه و بریتانیا به خاطر شناسایی گونه جدید کرونا در بریتانیا

به دنبال شیوع گسترده گونه جدیدی از ویروس کرونا در بریتانیا بسیاری از کشورهای اروپا و جهان رفت و آمد به آن کشور را ممنوع کرده و مقامات کشورهای اروپایی در حال بحث و تصمیم‌گیری در مورد یک واکنش هماهنگ به این موضوع هستند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز روز دوشنبه اول دی در جلسه‌ای با گروه بحران کابینه این موضوع را بررسی خواهد کرد.

کارشناسان سلامتی در بریتانیا می‌گویند ضریب شیوع این گونه جدید ۷۰ درصد بیشتر از گونه اولیه ویروس کروناست ولی تاکنون شواهدی در دست نیست که نشان دهد از گونه اولیه مرگبارتر است، بیماری شدیدتری به وجود می‌آورد یا واکنش آن به واکسن‌های موجود متفاوت است.

مت هنکوک، وزیر بهداشت بریتانیا اعلام کرد که گونه جدید ویروس «از کنترل خارج شده» و تعدادی از کشورهای اروپایی و آفریقای جنوبی نیز اعلام کردند که در هفته‌ها و روزهای اخیر این گونه جدید را شناسایی کرده‌اند.

بوریس جانسون روز شنبه در واکنش به شیوع گسترده گونه جدید ویروس اجرای مقررات قرنطینه سختگیرانه‌تری را در لندن و چندین ناحیه در جنوب و جنوب شرقی انگلستان اعلام کرد.

تمامی فروشگاه‌های غیرضروری تعطیل شده و بر خلاف وعده‌های قبلی دولت در تعطیلات کریسمس و سال نو مردم نمی‌توانند مهمانی به خانه خود دعوت کنند.

از روز یکشنبه تعداد زیادی از کشورهای اروپایی پروازها از مبدأ یا به مقصد لندن و سایر شهرهای بریتانیا را ممنوع کردند. رفت و آمد قطارها بین بلژیک و فرانسه با بریتانیا نیز متوقف شده‌است. علاوه بر کشورهای اروپایی چندین کشور دیگر از جمله کانادا، هند، ترکیه، آرژانتین، اسرائیل، ایران، الجزایر و هنگ کنگ نیز پروازها به مقصد یا از مبدأ بریتانیا را لغو کرده‌اند.

همزمان، آژانس دارویی اروپا روز دوشنبه اول دی واکسن محصول مشترک شرکت‌های داروسازی «فایزر» و «بیون‌تک» را تأیید کرد. قرار است کمیسیون اروپا نیز تا روز چهارشنبه رسماً این تصمیم را تصویب کند و در نتیجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تا حدود یک هفته دیگر می‌توانند روند واکسیناسیون را آغاز کنند.

آژانس دارویی اروپا ابتدا قرار بود هفته آینده نظر قطعی خود را اعلام کند؛ ولی پس از شروع تجویز این واکسن در بریتانیا، آمریکا و کانادا از سوی اعضای اتحادیه اروپا تحت فشار قرار گرفت تا روند تأیید واکسن را تسریع کند. این آژانس قرار است روز ششم ژانویه نیز نظر نهایی خود در مورد واکسن محصول شرکت «مدرنا» را نیز اعلام کند.

نتایج آخرین مراحل آزمایش‌های بالینی نشان داده که اثربخشی واکسن مشترک «فایزر» و «بیون تک» ۹۵ درصد و تأثیرگذاری واکسن «مُدرنا» نیز که از فناوری پزشکی مشابهی استفاده می‌کند ۹۴ درصد است. در هر دو مورد دو دوز واکسن به فاصله چندین هفته باید تزریق شود.

پیش‌بینی می‌شود که روند توزیع واکسن «مدرنا» خیلی سریع‌تر انجام شود چون می‌توان آن را حدود یک ماه در دمای معمولی یخچال نگهداری کرد و انتقال آن به مناطق دور دست و روستایی ساده‌تر خواهد بود.

واکسن محصول مشترک «فایزر» و «بیون‌تک» باید در سرمای ۷۰ درجه زیر صفر انبار و جابه‌جا شود و آن‌را می‌توان تنها چند روز در دمای یخچال معمولی نگهداری کرد و در نتیجه توزیع آن دشوارتر است.

XS
SM
MD
LG