لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶

نگرانی از سویه جدید کرونا؛ بریتانیا ورود مسافر از شش کشور آفریقایی را تعلیق کرد


به دنبال هشدار محققان درباره یک سویه جدید ویروس کرونا که در جنوب آفریقا یافت شده است، مقامات بریتانیا روز پنجشنبه اعلام کردند که شش کشور جنوب آفریقا را در فهرست قرمز قرار می‌دهند و پروازهای آنها را به بریتانیا موقتا تعلیق می‌کنند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است در نظر دارد برای بررسی این سویه جدید ویروس کرونا٬ B.۱.۱۵۲۹ در روز جمعه نشستی اضطراری برگزار کند.

ماریا فن کرخوه، کارشناس ارشد سازمان بهداشت جهانی در این زمینه گفته است، ما هنوز چیز زیادی در مورد این (سویه جدید) نمی‌دانیم. آنچه ما می‌دانیم این است که این سویه جدید دارای تعداد زیادی جهش است.

دکتر ماریا فن کرخوه اضافه کرد، نگرانی این است که وقتی جهش‌های زیادی وجود دارد، می‌تواند بر نحوه رفتار ویروس تأثیر بگذارد.

یک محقق بریتانیایی نیز اخیرا هشدار داده‌است که سویه جدید ویروس کرونا موسوم به B.۱.۱۵۲۹ که در بوتسوانا (جنوب آفریقا) یافت شده است، «بدترین سویه‌ای است که تاکنون مشاهده» شده و این ترس وجود دارد که از پتانسیل لازم عبور از مصونیت‌های ایجاد شده برخوردار باشد.

هنوز هیچ موردی تایید شده‌ای از B.۱.۱۵۲۹ در بریتانیا یافت نشده است.

اما براساس آمار اعلام شده تاکنون تنها ۵۹ مورد تایید شده این سویه جدید در آفریقای جنوبی، هنگ کنگ و بوتسوانا شناسایی شده است.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت بریتانیا گفت: از ساعت ۱۲ روز جمعه به وقت گرینویچ، شش کشور به فهرست قرمز اضافه خواهند شد و پروازها از این کشورهابه طور موقت ممنوع شده است.

ساجد جاوید، اضافه کرد که همه پروازها از آفریقای جنوبی، نامیبیا، زیمبابوه، بوتسوانا، لسوتو و اسواتینی به حالت تعلیق درآمده است.

وزیر بهداشت بریتانیا تصریح کرد که دانشمندان در مورد نوع جدید و غیر عادی «عمیقا نگران» هستند، اما نیاز به آموختن بیشتر در مورد آن وجود دارد.

آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا گفته است که B.۱.۱.۵۲۹ دارای پروتئینی است که به طور چشمگیری با پروتئین اصلی ویروس کرونا که واکسن‌های کووید-۱۹ بر اساس آن ساخته شده‌اند متفاوت است.

جنی هریس، مدیر اجرایی این آژانس گفته است: این مهم‌ترین گونه‌ای است که تا به امروز با آن مواجه شده‌ایم و تحقیقات فوری برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قابلیت انتقال، شدت و واکنش آن به واکسن در حال انجام است.

دانشمندان می‌گویند، مطالعات آزمایشگاهی برای ارزیابی احتمال جهش‌هایی که منجر به کاهش شدید اثربخشی واکسن می‌شوند، در این زمینه ضروری است .

در اوایل روز پنجشنبه، دانشمندان آفریقای جنوبی اعلام کردند که نوع جدید کووید ۱۹ را در بین تعداد کمی از شهروندان این کشور شناسایی کرده‌اند و در حال تحقیق در تاثیر این سویه جدید هستند.

با استفاده از رویترز و ان بی سی نیوز
XS
SM
MD
LG