لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۹

اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه ایران به‌دلیل حمایت از حکومت سوریه و تجاوز روسیه به اوکراین وضع کرد


فرماندهان ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در حال بازدید از انبار پهپادهای ساخت ایران که شمار زیادی از آن‌ها برای استفاده در جنگ اوکراین تحویل روسیه شده است
فرماندهان ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در حال بازدید از انبار پهپادهای ساخت ایران که شمار زیادی از آن‌ها برای استفاده در جنگ اوکراین تحویل روسیه شده است

اتحادیه اروپا اقدامات محدودکننده جدیدی را به خاطر حمایت‌های نظامی جمهوری اسلامی از دولت بشار اسد در سوریه و همچنین تجاوز روسیه به اوکراین اتخاذ کرد.

شورای اروپایی روز پنج‌شنبه ۲۹ تیرماه با انتشار گزارشی در سایت خود اعلام کرد: «با توجه به حمایت نظامی ایران از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین، این شورا چارچوب جدیدی برای اقدامات محدودکننده وضع کرده است».

محدودیت‌های جدید شامل ممنوعیت صادرات قطعاتی است که در ساخت پهپاد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسته جدید تحریمی شش فرد جدید ایرانی را به خاطر دست داشتن در ارسال سامانه‌های دفاع هوایی به سوریه و تحویل پهپاد به روسیه در لیست سیاه قرار داده و می‌گوید چهارچوب جدید تحریم‌ها، محدودیت‌های سفر و مسدود کردن دارایی‌های افراد دخیل در برنامه پهپادی ایران را اعمال می‌کند.

شرکت‌ها و شهروندان اروپایی همچنین از معامله با افراد و شرکت‌های تحریم‌شده ایرانی منع شده‌اند.

این رژیم جدید مکمل سه بسته تحریم‌های اتحادیه اروپا در رابطه با ارسال پهپادهای ایران به روسیه است که آخرین آن در فوریه ۲۰۲۳ بود.

این گزارش می‌افزاید تصمیمات امروز حاکی از عزم اتحادیه اروپا برای ادامه واکنش «سریع و قاطع» به اقدامات جمهوری اسلامی است: اتحادیه اروپا تحویل پهپادهای ایرانی به روسیه و استفاده مرگبار از آن‌ها در جنگ تجاوزکارانه علیه اوکراین را محکوم می کند.

ایران برای ماه‌ها ارسال پهپاد به روسیه برای هدف قرار دادن اوکراین را تکذیب می‌کرد، اما سرانجام با ارائه شواهد و مدارک معتبر از سوی نهادهای غربی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، آبان پارسال این موضوع را تأیید کرد.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی اما مدعی شد که ارسال پهپادها به روسیه، «به تعداد محدود و قبل از جنگ اوکراین» صورت گرفته است.

اوکراین جمهوری اسلامی را به «دروغ‌گویی» متهم کرده است و می‌گوید که تاکنون صدها پهپاد ایرانی را ساقط کرده است.

طی ماه‌های گذشته و به‌ویژه پس از پشتیبانی اخیر روسیه از ارسال پرونده مناقشه مالکیت ایران و امارات به مجامع بین‌المللی، انتقادها در داخل ایران از ارسال گسترده پهپادهای جمهوری اسلامی به ارتش روسیه فزونی گرفته است.

شورای اروپایی در ادامه بیانیه خود، به حمایت‌های جمهوری اسلامی از رژیم بشار اسد اشاره کرده و می‌گوید تحریم‌ها علیه دولت سوریه اولین بار در سال ۲۰۱۱ در پاسخ به سرکوب خشونت آمیز مردم توسط رژیم اسد اعمال شد: «تحریم‌های اتحادیه اروپا رژیم بشار اسد، حامیان آن و همچنین بخش‌هایی از اقتصاد را که رژیم از آن‌ها سود می‌برد، هدف قرار می‌دهد».

ایران در کنار روسیه بزرگترین حامی دولت بشار اسد در سرکوب اعتراضات مردمی و مخالفان مسلح است.

با استفاده از گزارش شورای اروپایی، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG