لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۲

نخستین زن خلبان هواپیماهای تجاری در عربستان


یاسمین المیمنی در جمع خدمه پروازی شرکت هوایی نمسا
یاسمین المیمنی در جمع خدمه پروازی شرکت هوایی نمسا

الشرق الاوسط در گزارشی دیگر از خلبانی زنان در عربستان خبر می‌دهد. به نوشته این روزنامه یاسمین المیمنی که ۲۹ سال دارد، به عنوان کمک خلبان یا خلبان دوم یک هواپیمای تجاری بر فراز آسمان عربستان پرواز کرده است.

او ازجمله ۱۱ نفری بوده که از میان ۵۷ نفر برای خلبانی توسط شرکت هوایی «نسما» در عربستان انتخاب شد. یاسمین المیمنی دارای گواهینامه خلبانی تجاری «سی.پی.ال» از آمریکا است و پس از گذراندن دوره‌هایی در عربستان برای تکمیل آموزش راهی جاکارتا و مادرید شد.

او پس از بازگشت و گذراندن امتحان‌های مربوطه اجازه خلبانی دریافت کرد. آنگونه که یکی از مدیران شرکت هوایی «نسما» می‌گوید، یاسمین المیمنی نخستین زن خلبان در عربستان خواهد بود که هواپیمای تجاری یا مسافربری در عربستان را خلبانی خواهد کرد.

آنگونه که رسانه‌های عربستان خبر می‌دهند به نظر می رسد در عرصه‌های دیگر نیز درهای تازه‌ای در عربستان برای اشتغال زنان گشوده شده، از جمله امکان اشتغال زنان در دادگاه‌های عربستان به عنوان منشی دادگاه.

به نوشته الشرق‌الاوسط، هرچند پیشتر زنان در عربستان اجازه یافتندبه عنوان وکیل دادگستری فعالیت کنند اما این نخستین بار است که وزارت دادگستری عربستان موافقت می‌کند زنان به عنوان منشی دادگستری در این وزارتخانه استخدام شوند.

در ماه‌های گذشته وزارت دادگستری عربستان برای ۱۵۵ زن واجد شرایط مجوز وکالت صادر کرده است. شغل وکالت، منشی دادگاه و دیگر مشاغل دستگاه قضایی عربستان همواره در اختیار مردان بوده است.

جشنواره سینمایی جده

جده، شهر ساحلی عربستان در دریای سرخ، در ماه مارس سال ۲۰۲۰ شاهد افتتاح جشنواره بین‌المللی سینما خواهد بود که در آن علاوه بر فیلم‌های تولیدشده در عربستان، سینمای دیگر کشورها نیز، نمایندگانی بر پرده این جشنواره خواهند داشت.

محمود صباع مستندساز سعودی و مدیر این جشنواره که تحصیلات سینمایی خود را در نیویورک گذرانده در نشستی مطبوعاتی در جده ابراز امیدواری کرده است که این جشنواره گام دیگری برای پیشبرد هنر سینما در عربستان باشد.

از علاقه‌مندان به فیلمسازی در عربستان خواسته شده طرح‌های خود را برای جشنواره ارسال کنند و قرار است به دو طرحی که به عنوان بهترین‌ها انتخاب می‌شوند، معادل ۵۰۰ هزار دلار برای ساخت آن پرداخت شود.

مدیر جشنواره به الشرق الاوسط می‌گوید، هدف این جشنواره قرار است فرصتی باشد برای گسترش فرهنگ سینما در عربستان و کمک به استعدادهای سینمایی در کشورهای عرب.

XS
SM
MD
LG