لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

دو پناهجوی مقیم سوئد بار دیگر «قرآن» را آتش زدند


عکس آرشیوی از حضور پلیس سوئد در صحنه قرآن‌سوزی در استکهلم
عکس آرشیوی از حضور پلیس سوئد در صحنه قرآن‌سوزی در استکهلم

همزمان با تشدید تنش‌ها بر سر سوزاندن و لگدمال کردن قرآن در دو کشور سوئد و دانمارک، دو پناهجوی مقیم سوئد روز دوشنبه ۹ مرداد بار دیگر کتاب مقدس مسلمانان را به آتش کشیدند.

سلوان مومیکا و سلوان نجم که هر دو عراقی‌الاصل هستند، با حضور در برابر ساختمان پارلمان سوئد در استکهلم، ابتدا قرآن را لگدمال کرده و سپس صفحات آن را آتش زدند.

سلوان نجم ۴۸ ساله که در قرآن‌سوزی‌های پیشین توسط سلوان مومیکا، از او فیلم می‌گرفت و آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کرد، این بار خود نیز در آتش‌زدن قرآن شرکت کرد.

سلوان نجم به روزنامه اکسپرسن در استکهلم گفت که او کارغیرقانونی انجام نداده و آن‌قدر به سوزاندن قرآن ادامه خواهد داد تا این کار «تحریم و ممنوع شود».

او گفت: «به خاطر مشتی کاغذ»، او و دوستش «تهدید شده‌اند».

در مقابل، حدود ۱۵ تن که از این رویداد خشمگین بودند، در حالی که قرآن و تصاویر رهبران اسلام را به نشانه احترام در دست داشتند، برسر این دو نفر فریاد زدند و آن‌ها را لعن و نفرین کردند.

دولت‌های سوئد و دانمارک که روابط آنها با کشورهای اسلامی پس از این دست اقدامات به تیرگی گراییده است، در روزهای اخیر اعلام کردند که احتمال ممنوعیت توهین به کتب مذهبی، از جمله سوزاندن آن، را بررسی می‌کنند.

دولت سوئد می‌گوید مخالف سوزاندن قرآن است اما نمی‌تواند مانع آزادی بیان شهروندان خود شود.

با این حال، نخست‌وزیر سوئد تأیید کرد که این رویداد منافع کشورش را در جهان با مخاطره روبه‌رو کرده است.

وزارت خارجه دانمارک نیز سوزاندن متون مقدس و نمادهای مذهبی را «شرم‌آور» و «تحریک‌کننده» خوانده است.

در حالی که بسیاری از کشورهای جهان دارای قوانینی هستند که «توهین به مقدسات» را جرم می‌دانند، سوئد و دانمارک چنین قوانینی را ندارند و سوزاندن متون مقدس به طور مشخص از سوی قانونگذاران منع نشده است.

گونار استرومر، وزیر دادگستری سوئد، روز دوشنبه با ارسال نامه‌ای برای اتحادیه سازمان‌های یهودی اروپا «متعهد شد» که استکهلم راه‌های قانونی و حقوقی برای جلوگیری از توهین به کتب مقدس مسلمانان و یهودیان را بررسی می‌کند.

با این حال، به گزارش رسانه‌های سوئد، سلوان مومیکا و سلوان نجم برای اقدام جدید خود در روز ۹ مرداد از پلیس استکهلم مجوز گرفته بودند.

همزمان با تکرار قرآن‌سوزی در سوئد، وزیران خارجه ۵۷ کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی روز دوشنبه در یک نشست مجازی در مورد واکنش متحد به سوزاندن قرآن و لگدمال کردن آن در سوئد و اروپا تشکیل جلسه دادند.

در کشورهایی مانند پاکستان، یمن و ترکیه، در روزهای اخیر تظاهرات چند هزار نفری در اعتراض به «توهین به قرآن» علیه سوئد و دانمارک برگزار شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها و رادیو فردا/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG