لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۲

درد سر استاندارد جدید زیست محیطی بر صادرات محصولات نفتی ایران


پالایشگاه شاه زند (عکس از آرشیو)
پالایشگاه شاه زند (عکس از آرشیو)

در صورتی که ایران کیفیت محصولات نفتی خود را ارتقاء ندهد، استاندارد جدید سازمان بین المللی دریانوردی برای سوخت کشتی ها صادرات کشور را دچار مشکل خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز، پنج شنبه ۱۷ اسفند ماه گزارش داد که بر اساس استاندارد جدید این سازمان، میزان غلظت گوگرد سوخت کشتی ها از سال ۲۰۲۰ نبایستی به بیش از نیم درصد برسد. هم اکنون، این شاخص بر اساس تصمیم سال ۲۰۱۲ سازمان بین المللی دریانوردی حدود ۳.۵ درصد است.

بر اساس گزارش سایت رسمی این نهاد بین المللی، استاندارد جدید از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ اعمال خواهد شد.

ایران، یکی از بزرگترین کشورهای صادرکننده سوخت کشتی، خصوصا در منطقه است و روزانه نزدیک ۴۰۰ هزار بشکه نفت کوره (مازوت) و گازوئیل صادر می کند. ایران همچنین یکی از مهمترین مراکز سوخت گیری کشتی ها در خلیج فارس است. کشتی ها از سوخت گازوئیل و نفت کوره استفاده می کنند.

این در حالی است که میزان غلظت گازوئیل و نفت کوره صادراتی ایران به ترتیب ۱ درصد و ۳ تا ۳.۵ درصد است. در صورتی که کیفیت این محصولات ارتقاء نیابد، ایران بازار صادرات این محصولات در حوزه کشتی رانی از دست خواهد داد.

بر اساس آمارهای رسمی شرکت ملی نفت، ایران طی نه ماه سال جاری خورشیدی روزانه بیش از ۵۳ میلیون لیتر نفت کوره و گازوئیل صادر کرده است که بخش عمده ای از آن راهی امارات شده است. امارات بزرگترین مرکز سوخت رسانی به کشتی ها در خلیج فارس است و بخشی از این سوخت را از ایران وارد می کند.

خود ایران طی نه ماه سال جاری، روزانه نزدیک ۴.۵ میلیون لیتر مستقیما به کشتی ها سوخت رسانی کرده است.

میزان درآمد ایران از بابت صادرات و بانکرینگ (سوخت رسانی) این دو محصول نفتی سالانه بیش از هشت میلیارد دلار برآورد می شود.

این در حالی است که ایران در نظر دارد صادرات نفت کوره و گازوئیل خود را ۵۰ درصد افزایش دهد.

مشکل دیگر برای ایران، سهم چشمگیر نفت کوره بعنوان محصولی کم ارزش در خروجی پالایشگاههای کشور است. سهم این محصول در کل محصولات تولیدی پالایشگاهها به ۲۴ درصد می رسد. ایران سال گذشته اعلام کرد که برای ارتقاء پالایشگاهها نیاز به ۱۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری است تا هم کیفیت محصولات بهتر شود و هم سهم نفت کوره از محصولات نهایی تولید شده به ۱۰ درصد کاهش یابد. سهم نفت کوره از صادرات محصولات نفتی ایران نیز حدود ۸۵ درصد است.

ایران روزانه ۱.۸ میلیون بشکه نفت خام پالایش می کند که نتیجه آن تولید روزانه ۲۴۰ میلیون لیتر بنزین، نفت سفید، گاز مایع، گازوئیل و نفت کوره است. سهم گازوئیل از محصولات تولیدی یاد شده نیز ۳۸.۵ درصد است.

منابع: خبرگزاری رویترز، نشریه فوربز، شرکت ملی نفت ایران، سازمان بین المللی دریانوردی

XS
SM
MD
LG