لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

افزایش چشمگیر خریدهای در آستانه کریسمس در آمریکا


فدراسیون ملی خرده‌فروشی آمریکا در گزارشی می‌گوید که شهروندان آمریکایی در ماه نوامبر و دسامبر سال ۲۰۱۷ برای خریدهای در آستانه کریسمس، ۵.۵ درصد پول بیشتری نسبت به سال گذشته خرج کرده‌اند.

علت امر بنا به گفته این گزارش، افزایش حقوق‌ها، کاهش نرخ بیکاری و کاهش مالیات بوده‌است.

هفته گذشته وزارت کار آمریکا گزارش داده بود که نرخ بیکاری آمریکا در آخرین ماه سال گذشته میلادی به ۴.۱ درصد سقوط کرد که کمترین میزان طی ۱۸ سال گذشته‌است.

طی سال گذشته میزان دستمزدها در آمریکا ۲.۵ درصد افزایش یافته و در ماه دسامبر به طور متوسط به ۲۶ دلار و ۶۳ سنت (حدود ۱۲۰ هزار تومان) به ازای «هر ساعت کار» رسید.

اکنون فدراسیون ملی خرده فروشی آمریکا می‌گوید که شهروندان این کشور طی دو ماه نوامبر و دسامبر و برای خریدهای خود در آستانه سال جدید، در مجموع ۶۹۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار پول خرج کرده‌اند که بالاترین میزان از سال ۲۰۰۵ میلادی است.

این گزارش می‌افزاید که البته مبلغ یاد شده شامل مصرف پول آمریکایی‌ها در رستوران‌ها، پمپ بنزین‌ها و بازار خودرو نمی‌شود.

بر اساس این گزارش، بالا رفتن ضریب اعتماد مردم آمریکا به وضعیت معیشتی و درآمدهای خود باعث شده‌است که شهروندان بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت برای خریدهای پایان سال پول خرج کنند. قبلا همین نهاد آمریکایی پیش بینی کرده بود که مخارج مردم برای عید ۳.۶ تا ۴ درصد افزایش یابد.

این گزارش می‌افزاید که حدود ۲۰ درصد از خریدهای پایان سال از طریق اینترنت یا راه‌های دیگری غیر از رفتن به مغازه‌ها انجام شده‌است که رشدی ۱۱.۵ درصدی نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

بر اساس آمارهای رسمی، نرخ تورم در آمریکا نیز کمی بیش از دو درصد است.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز گزارش داده‌است که شاخص شرکت‌های خرده‌فروش در بازار سهام «داوجونز» روز جمعه گذشته ۱.۵ درصد افزایش یافت.

این گزارش به کاهش مالیات شرکت‌های بزرگ از ۳۵ درصد به ۲۱ درصد در دسامبر سال گذشته اشاره کرده و می‌نویسد که در پی آن، بسیاری از شرکت‌های بزرگ آمریکایی پرداخت‌ها به کارمندان خود را افزایش دادند.

لایحه کاهش مالیات توسط دولت دونالد ترامپ ارائه شد و بعد از تصویب قانونگذاران آمریکایی به اجرا گذاشته شد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود که میلیون‌ها شغل تازه برای آمریکایی‌ها به وجود خواهد آورد، به ویژه از راه کاهش واردات و افزایش صادرات. وی بعد از پیروزی در انتخابات نیز به دفعات از شرکت‌های آمریکایی فعال در خارج، خصوصا چین، درخواست کرده‌است که به کشور بازگردند و تمرکز خود را بر تولید در خود آمریکا بگذارند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در حال حاضر، شرکت‌های بزرگ آمریکایی ۲.۶ تریلیون دلار پول نقد در خارج از مرزهای آمریکا انباشت کرده‌اند. با این مبلغ می‌توان به تمام شهروندان آمریکایی، یک چک هفت هزار دلاری پرداخت کرد.

XS
SM
MD
LG