لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰

نشست رسانه‌ای روحانی و «پرسش‌های بی‌پاسخ»


اغلب روزنامه‌های چهارشنبه عکس یا تیتر یک خود را به نشست رسانه‌ای حسن روحانی اختصاص داده اند و با تیترهایی چون « توصیه ارزی روحانی»، «آینده از امروز حتما بهتر خواهد بود» اظهارات رئیس جمهوری اسلامی را منتشر کرده اند.

روزنامه شرق در تیتر یک شماره چهارشنبه خود با عنوان «پرسش‌های بی‌پاسخ» نوشته که در جریان نشست رسانه‌ای حسن روحانی «شرق، اعتماد، ایران، همشهری، فارس، تسنیم و کیهان» از جمله رسانه هایی بودند که «نتوانستند سئوال کنند.»

این روزنامه با اشاره به اینکه «برای بار پنجم در کنفرانس مطبوعاتي رئيس‌جمهوری شرکت کرد و براي پنجمين‌بار اين مجال را نيافت که سؤالش را مطرح کند»، نوشته که در این نشست قرار بود خبرنگار شرق از حسن روحانی بپرسد این بود که «وعده‌های انتخاباتی شما، اميدهایی در مردم برانگيخت؛ از جمله رفع برخی محدوديت‌ها و حضور زنان و اقليت‌ها در کابينه. گفته‌ايد در انتخاب کابينه زير هيچ فشاری نبوده‌ايد، پس چرا به مطالبات پاسخ داده نشد؟»

فهرستی از سئوالات دیگر رسانه‌ها که اجازه طرح در نشست رسانه‌ای حسن روحانی به آنها داده نشد نیز در روزنامه شرق چاپ شده است.

روزنامه آرمان نوشته که حسن روحانی در این نشست «از برجام تا نرخ ارز و صدای اعتراض‎ها» سخن گفته است.

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، در تیتر یک خود از قول حسن روحانی نوشته است: «سوخت بايد به تدريج گران شود»، و کیهان هم از قول وی نوشته که «تورم ۸ درصد اشتغال را هم از نوبخت بپرسید.»

روزنامه قانون با انتقاد از «مهندسی سئوال از روحانی»، نوشته است که سئوال این روزنامه که «سال‌ها موفق نشده‌‌ از رييس‌جمهور پرسشی داشته باشد درباره عمق اعتراضات اخير است. قصد داشتيم از آقای روحانی بپرسيم جناب رييس‌جمهور آيا می‌دانيد صدای اعتراض كف جامعه كه به قول شما همه آن را شنيدند و حتی پرده گوش برخی را نيز پاره كرد به دليل نبود ساز و كار مناسب براي رساندن انتقاد و اعتراض به گوش مسئولان است؟! آيا مي‌دانيد نبود سنديكاهای مختلف و فلج كردن انجمن‌های صنفي يكي از عوامل آشفتگي‌های كشور است؟! آيا می‌دانيد اگر اعتراضات كارگری به هر بهانه‌اي كنارزده نشود، وضعيت كشور به حالت اعتراضات دی مبدل نمی‌شود؟!»

روزنامه بهار در سرمقاله خود با عنوان « بایدهای تکراری» فهرستی از جملات حسن روحانی در نشست رسانه‌ای روز سه شنبه منتشر کرده که با «باید» آغاز می شود: « باید سخن جوانان را شنید»، «باید ارز را کنترل کنیم»، «نهادهای غیردولتی و نیروهای مسلح باید بنگاه‌های اقتصادی را رها کنند»، «باید به آینده امیدوار باشیم»، «سی درصد خودروهای ساخت داخل باید صادر شود»، «باید برای فرهنگ کاری کنیم»، «باید در زمینه رسانه‌های مکتوب کمک‌هایی انجام شود»، «باید مشکل کمبود نقدینگی را به شکلی حل کنیم»، «باید به دنبال حل مشکلات دانشگاه‌ها باشیم.»

این روزنامه نوشته است: «سخنان رئیس‌جمهور محترم در پنجمین‌سال زمامداری چرا اینقدر شبیه است به سخنان ایشان در اولین روزهایی که به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شده بودند؟ در این پنج‌سال آیا برای اینکه فکری به حال "باید"ها کنند زمان نداشته‌اند؟ اگر در این مدت نشده آیا پس از این خواهد شد؟ از اساس مانده‌ام که این جلسات پرسش و پاسخ به چه کار می‌آیند وقتی قرار است همه چیز به آینده حواله شود؟»

سرمقاله نویس روزنامه بهار ضمن تاکید براینکه «بایدهای تکراری نتیجه‌ای جز ترویج بی‌باوری ندارد»، نوشته است: با بایدهای تکراری کام مردم شیرین نخواهد شد که هیچ، تلخی مضاعف به بار خواهد آمد. امیدوارم اگر قرار است نشست‌های خبری رئیس‌جمهور پر از باید باشد و حواله دادن به آینده روشن، ایشان دیگر نشست خبری برگزار نکنند، تا نه وقت خبرنگاران را بگیرند و نه وقت خودشان را و نه وقت مردم را.»

صادق زیباکلام طی یادداشتی با عنوان «چرا اصرار بر نشست خبری» در شرق نوشته است: «سخن گزافی نیست اگر گفته شود هر گفت‌وگويی که دکتر روحاني از زمان انتخاب در دور دوم تاکنون انجام داده باعث ريزش شمار بيشتري از آراي او شده است. در خوش‌بينانه‌ترين حالت مي‌توان گفت دست‌کم هيچ گفت‌وگویی باعث بالارفتن محبوبيت رئيس‌جمهور نشده است.»

در این یادداشت تاکید شده است: «اشکال از جايي شروع مي‌شود که کسر درخور توجهي از شهروندان که بسياري از آنها ممکن است به او رأی داده باشند، با اشتياق و انتظار پاي تلويزيون مي‌نشينند تا سخنان او درباره مشکلات زندگی را بشنوند. بسياری از مخاطبان رئيس‌جمهور با معضلات فراوانی روبه‌رو هستند؛ بي‌کاري، آلودگي هوا، ترافيک، بالارفتن قيمت دلار، آلودگي محيط زيست، گردوغبار در خوزستان تا برسيم به افزايش خط فقر، کاهش قدرت خريد طبقه متوسط و فرودستان تا برسيم به خواسته‌ها و انتظارات سياسي و اجتماعی؛ از سياست خارجي ايران تا دشواري رابطه با ايالات متحده، تنش با همسايگان و ساير معضلات.»

نویسنده یادداشت روزنامه شرق نوشته «مخاطب منتظر است ببيند حسن روحانی چه دستورالعمل، راه‌حل، تدبير و "چه بايد کرد"‌ی برای مشکلات و نابسامانی‎ها فراهم کرده است» اما حسن روحانی «به‌جز مطالب زيبا و شيوا و يک‌سری کلی‌گویی و وعده‌ و وعيد و تلاش برای دادن اميد به آينده، عملا حرف ديگری به مخاطب تحويل نمی‎دهد.»

نادر کریمی‎جونی در سرمقاله جهان صنعت با تیتر «اداره دولت با دست کردن در جیب مردم» نوشته است: «شاید کلیدی‌ترین حرف رییس‌جمهور در مصاحبه سه‎شنبه خود شنیدن حرف‌های مردم بود.رییس‌جمهور در این‌باره تاکید کرد که مردم تنها در زمینه‌های اقتصادی حرف ندارند و حرف‌هایشان حوزه‌های دیگر را هم شامل می‌شود» اما «در حوزه‌های اقتصادی حسن روحانی حرف چندان جدیدی بیان نکرد و همان مواضعی که قبلا شهروندان ایرانی از زبان رییس‌جمهور و همکارانش شنیده بودند، تکرار شد.»

سرمقاله نویس این روزنامه با تاکید براینکه «این تکرار احتمالا به این معنی است که حسن روحانی حرف جدیدی برای بیان ندارد اما « مانند همه مقامات جمهوری اسلامی ایران، حسن روحانی احتمال پیچیده‌تر شدن اوضاع کشور در ماه‌های آینده را رد کرد و آینده‌ای امیدبخش را نوید داد»، نوشته است: این وعده‌ها در حالی بیان شده که «درآمد نفتی ایران هم که صرف تعهدات خارجی و حضور ایران در تحولات منطقه‌ای می‌شود و حتی سهم صندوق توسعه ملی هم که قرار است برای نسل‌های آینده بماند، پرداخت نمی‌شود» و «مقامات دولتی ناگزیر از دست کردن در جیب مردم هستند تا پول اداره کشور را از جیب مردم درآورند.»

این روزنامه نوشته «آنچه روحانی رئز سه شنبه «کنفرانس خبری‌اش بیان کرد و نوید فرا رسیدن روزهای شیرین و روشن را برای سال ۹۷ داد، اگرچه مانند سایر وعده‌هایی است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مشاهده شده و هیچ وقت محقق نشده اما در عین حال از رییس‌جمهوری که ادعای صداقت و شفافیت دارد، عجیب می‌نماید.»

در این صورت و بر اساس آنچه رییس‌جمهور و همکارانش ترسیم می‌کنند، آینده‌ای شیرین‌تر از امسال در انتظار مردم ایران قرار دارد.البته در مواردی روحانی جانب احتیاط را گرفت و فراموش نکرد که به‌طور تلویحی از مجلس و تصمیم‌های بودجه‌ای نمایندگان مردم انتقاد کند؛ آنجا که موضوع ایجاد شغل‌های جدید مطرح شد و روحانی تصریح کرد در آن وعده ایجاد بیش از یک میلیون شغل با شرط تامین بودجه آن داده شد در حالی که این بودجه تامین نشده است.

ذکر مثال گران شدن سوخت در عربستان از سوی حسن روحانی برای ناظران مسایل اقتصادی شکی باقی نگذاشت که وی از این حرف، ضرورت افزایش قیمت سوخت در ایران را می‌خواسته یادآوری و از عدم تحقق آن انتقاد کند.در واقع روحانی می‌داند که برای اداره کشور نمی‌تواند به درآمدهای خارجی اتکا کند چراکه نه فقط تراز بازرگانی ایران منهای نفت منفی است بلکه میزان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران به نسبت سال گذشته به شدت کاهش یافته و دولت ناامیدانه از جذب سرمایه‌های جدید، به اخذ فاینانس روی آورده است.

روزنامه شرق از درخواست فراکسيون اميد برای « ورود مدعي‌العموم» و «بازنگری» در پرونده سعید طوسی خبر داده و نوشته است: «تبرئه طوسی منتقدان بسياری پيدا کرده است؛ از خانواده کودکان قرآنی گرفته تا نمايندگان مجلس، به‌ويژه اميدی‎ها. آنها مي‌گويند افکار عمومی جريحه‌دار شده است. گله خانواده‌ها به مجلس رسيده؛ پدر دو کودک شاکی پرونده سعيد طوسي، راهی کميسيون اصل ٩٠ شده‌‌اند و گله‌های خود را با نمايندگان مجلس در ميان گذاشته‌اند.»

این روزنامه به جلسه اعضای فراکسیون امید مجلس با وزیر دادگستری و معاون قوه قضائیه درباره پرونده تعرض سعید طوسی قاری قران و مربی صوت و لحن به کودکان جلسه برگزار کرده اند اما «نه حرف‌های وزير دادگستری و نه حرف‌های معاون پارلماني قوه قضائيه قانع‌کننده» نبوده است.

عبدالکريم حسين‌زاده، نایب‌رئيس فراکسيون اميد، به روزنامه شرق گفته است: «افکار عمومي به‌شدت درگير اين مسئله شده است. بنابراين وقتي مسئله‌اي از سطح عادي خارج شده و اذهان عمومي را در اين ابعاد درگير مي‌کند، انتظار مي‌رود مدعی‌العموم بتواند در سطح ديگری به پرونده وارد شده و دادخواهی کند.»

بهرام پارسايي سخنگوی فراکسیون امید نیز به این روزنامه گفته است: «در آن جلسه به جزئيات مسئله وارد شديم. دغدغه و نگراني‌هايي در مسير اين پرونده وجود داشت. معاون قوه قضائيه و وزير دادگستري توضيحاتي دادند. توضيح قانع‌کننده نبود. قرار شد ادامه اين بحث با حضور مقام‌هاي قضائي در فراکسيون اميد بررسي شود. نحوه سير پرونده نگران‌کننده بود و قرار شد کميته حقوقی فراکسيون اميد به مسئولان قضائي اجازه تشکيل جلسه بدهد. در مورد پرونده‌ای مانند سعيد طوسی بايد آسيب واردشده به افکار عمومي و جريحه‌دار‌شدن حس مردم در نظر گرفته شود.»

این نماینده مجلس تاکید کرده است که « ما به دنبال اعاده حيثيت فرزندان آسيب‌ديده در اين پرونده هستيم. کسر شأن ماست که برخي بچه‌هاي قرآني کارشان به استفاده از قرص اعصاب و روان رسيده و حال و روز روحي و رواني خوشي ندارند. اين پرونده خيلي پيچيده است.»

روزنامه همدلی در پی «اعتراض صنفی کارگران هپکو و هفت تپه اوضاع زندگی حداقل بگیران را بررسی کرده و نوشته است: «حداقل دستمزد ازم برای تأمین زندگی یک خانوار ٤نفره د ر سال ١٣٩٧ به ٥ میلیون تومان در ماه بالغ می شود» و با توجه به حداقل حقوق تعیین شده «در سال ۹۶ بــاز هم قدرت خرید کارگران به شدت سقوط کرده، ایمنی کار و اطمینان به آینده، بیش از پیش به وخامت گرائید» اما همچنان «هر اعتراض کارگری به شرایط نامناسب در محیط کار با برخورد پلیسی مواجه می شود.»

به نوشته این روزنامه «در روزهای گذشته علاوه بـر اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه که اکنون چند ماه از آغاز آن گذشته، کارگران هپکو، بازنشستگان فولاد خوزستان، کارگران چوکا در اعتراض بــه عدم پرداخت ٣ ماه حقوق، همچنین کارگران متـرو نوبنیاد تهران در اعتراض به عد م پرد اخت ۸ مـاه حقوق و کارگران شرکت جنگل شـفارود در اعتراض به عدم پرد اخت ٦ماه حقوق هم برای احقاق حقوق‌شان تجمع کردند»

یکی از کارگران معترض نیشکر هفت تپه به همدلی گفته است: «ما معترض صنفی هستیم د نبال سیاست نیستیم. حـق و حقوق قانونی خودما را می خواهیم ولی افرادی د ر راس کار هستند که هیچ گونه اطلاع و آگاهی از کارخانه یا شرکت نیشکر ندارند.»

این روزنامه از قول یکی از کارگران معترض نوشته است: «اگر تنها ابزار ما کارگران اعتصاب است، ابزار آنها سیاسی کردن و تلاش برای القای این گمانه که اعتراض کارگران، عملی ضدامنیتی است» اما «از مسئولان بلند پایه مملکت می خواهم که نسبت به راه اندازی این نمایش‌ها و بازی‌ها آگاه باشند . ما کارگران فقط می خواهیم حقوق و کرامت و شرافت انسانی مان پایمال نشود . مگر این انقلاب، انقلاب پابرهنگان و مظلومان و کارگران نبود.»

روزنامه آرمان از «ساخت سونا وجکوزی ۳۰میلیاردی زیر یک امامزاده» در تهران خبر داده و از قول قاسم میرزایی نیکو نماینده مجلس دهم نوشته است: «زیر امامزاده‌ای در ونک، سونا و استخر و جکوزی ساخته شده و ۳۰ میلیارد برای آن هزینه شده است.»

قاسم میرزایی نیکو با اشاره به اینکه هزینه این سونا و جکوزی از سوی شهرداری تهران در دوره محمدباقر قالیباف پرداخت شده، گفته است: «موضوع منابع مالی و هزینه‌کرد آنها و مباحثی از قبیل واگذاری پروژه‌های عمرانی یا کمک‌هایی تحت عناوین کمک به نهادهای فرهنگی، مساجد و هیات‌های مذهبی ابهامات جدی دارد» و «در گزارش محمدعلی نجفی موضوع کمک به نهادهای فرهنگی خاص و هزینه‌کرد خارج از چهارچوب و اصول برای برخی مراسم‌ مذهبی و حسینیه‌ها» از جمله ماجراس ساخت سونا و جگوزی زیر یک امامزاده در ونک مطرح شده است.

به نوشته روزنامه آرمان «امامزاده چه نیازی به چنین تشکیلات و ساخت و سازی داشته است و از اساس ساخت یک استخر و جکوزی نباید این رقم هزینه برمی‌داشته است. این دست از سوالات برای مجلس و مردم جدی است و انتظار داریم کلیه این موارد به صورت شفاف رسیدگی شود و جزئیات آن مورد پیگیری اداری و حقوقی قرار بگیرد.»

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود از وضعیت فعلی «نماز جمعه» و «امامان جمعه» انتقاد کرده و نوشته است: «بعضی از امامان جمعه علم لازم را برای تصدی این منصب ندارند، بعضی دیگر فاقد درک لازم از مصالح جامعه و منافع ملی هستند و بعضی دیگر بلندگوی افراد فرصت طلب یا مجموعه‌های قدرت طلب شده‌اند.»

این روزنامه با تاکید براینکه در سال‌های اخیر «نماز جمعه به تدریج کارکرد واقعی خود را در بسیاری از شهرها از دست داد»، نوشته است: «بسیاری از امامان جمعه به جای ترویج وحدت به اختلاف افکنی روی آورده‌اند و شیطان بزرگ را به جای آنکه در آنسوی کره زمین جستجو کنند در وجود افرادی که به اسلام و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی وفادارند ولی سلیقه‌ای غیر از سلیقه آنها دارند جستجو می‌کنند. آنان،‌ فلسفه وجودی نماز جمعه را که وحدت بخش بودن سرفصل اصلی آنست از یاد برده‌اند و منبر جمعه را به مدیحه سرائی این و بدگوئی آن دیگری آلوده می‌کنند.»

سرمقاله نویس روزنامه جمهوری اسلامی تاکید کرده که وجود چنین امامان جمعه‌ای «موجب بی‌اعتبار شدن سنگر نماز جمعه می‌شود و جایگاه مهم و مقدسی را که باید خط دهنده باشد به خط گیرنده و بلندگوی سفارشات و فرمایشات تبدیل کرده است» و «علت کاهش شرکت کنندگان در نماز جمعه‌ها همین است و این کاهش به همان اندازه که برای دشمنان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی خوشحال‌کننده است برای دوستان انقلاب و علاقمندان به نظام جمهوری اسلامی نگرانی آفرین است.»

این روزنامه نوشته است: «ما نماز جمعه را پرجمعیت، پرصلابت و تاثیرگذار می‌خواهیم نه تاثیرپذیر. نماز جمعه باید وحدت آفرین باشد نه وحدت شکن، نماز جمعه باید مدافع افراد خدوم باشد نه مهاجم به آنان، نماز جمعه باید جایگاه النصیحه لامه المسلمین باشد و هیچ چیز را بر منافع مردم و مصالح اسلام ترجیح ندهد.»

XS
SM
MD
LG