لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۶

دست‌کم ۶۵ تن در «حمله بوکو حرام» به مراسم سوگواری در نیجریه کشته شدند


عکسی از محلی که حمله به آن رخ داده است
عکسی از محلی که حمله به آن رخ داده است

به گفته تلویزیون دولتی نیجریه دست‌کم ۶۵ تن در حمله‌ به روستاییان در شمال شرق آن کشور، که گفته می‌شود به احتمال زیاد توسط گروه افراطی بوکو حرام انجام شده، جان خود را از دست داده‌اند.

رویترز به نقل از رئیس شورای ن‌گانزای گزارش داده است که این حمله روز ششم مرداد به روستاییان شرکت‌کننده در مراسم سوگواری انجام شده و دست‌کم ۱۱ تن نیز در جریان آن زخمی شده‌اند.

گزارش‌ها و ارزیابی‌های فعلی حاکی‌ست که حمله روز یک‌شنبه مرگبارترین حمله در منطقه در سال جاری میلادی بوده‌است.

این حمله در منطقه بورنو رخ داده و به نظر می‌رسد مرتبط با رخدادهای دو هفته پیش از آن باشد. دو هفته قبل روستاییان برای دفاع در برابر گروه بوکو حرام با آن‌ها درگیر شدند و ۱۱ تن از افراطیون را کشتند.

محمد بولاما، رئیس شورای ن‌گانزای در ایالت بورنو، گفته ۲۱ نفر در جریان بازگشت از مراسم سوگواری جان خود را از دست داده‌اند و ۴۴ تن دیگر نیز در حالی‌که در تلاش برای مقابله با مهاجمان بودند، کشته شده‌اند.

ایالت بورنو از مهم‌ترین مراکز حضور بوکو حرام است. این گروه که با «داعش» بیعت کرده، به‌طور رسمی از خود با عنوان «حکومت اسلامی در غرب آفریقا» یاد می‌کند.

افراطیون نیجریه برای بسط و اجرای شریعت و حکومت اسلامی مورد نظر خود، سال‌هاست با نیروهای امنیتی و نظامی و نیز مردم آن کشور درگیر نبردهای مرگبار هستند. درگیری‌هایی که در عین حال پیامدهای آن به نیجر، چاد و کامرون، در همسایگی این کشور کشیده شده‌است.

محمد بخاری، رئیس‌جمهوری نیجریه، حمله روز یک‌شنبه را محکوم کرده‌است.

آقای بخاری در حال حاضر در دومین دوره ریاست‌جمهوری خود قرار دارد و وعده داده وضعیت امنیتی کشورش را بهبود خواهد بخشید.

اسوشیتدپرس، رویترز/ت
XS
SM
MD
LG