لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

«افزایش احتمال دیابت» در زنان شب‌کار و دارای شیوه زندگی ناسالم


طبق یافته‌های پژوهش پزشکی گسترده‌ای که در آمریکا انجام شده است احتمال ابتلا به دیابت در میان زنانی که در شیفت‌های شب و متغیر کار می‌کنند و شیوه زندگی ناسالمی دارند به نسبت سایرین بالاتر است.

پژوهشی در مورد پرستاران زن نشان می‌دهد که هر پنج سال کار در شیفت‌های متغیر شب و روز حدود ۳۰ درصد احتمال ابتلای این افراد به بیماری دیابت را افزایش می‌دهد. هر یک از عادات ناسالم از جمله نوشیدن الکل، سیگار کشیدن، ورزش نکردن و رژیم غذایی ناسالم نیز احتمال ابتلا به دیابت را دو برابر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این پژوهش که نتایج آن در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده می‌گوید احتمال ابتلا به بیماری دیابت در میان زنانی که شب‌ها کار می‌کنند و شیفت کاری متغیر و یکی از این عادات ناسالم را دارند به نسبت زنانی که فقط روزها کار می‌کنند و زندگی سالمی دارند تقریبا سه برابر است.

از مدت‌ها پیش مشخص بود که چاقی مفرط، سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، فقدان تحرک جسمی و رژیم غذایی ناسالم احتمال ابتلا به دیابت را بیشتر می‌کند.

پژوهش‌های قبلی همچنین نشان داده‌اند که کم‌خوابی و خواب نامنظم نیز در افزایش احتمال ابتلا به این بیماری موثرند.

در اين پژوهش جدید اطلاعات پزشکی بیش از ۱۴۰ هزار پرستار بررسی شده که به بیماری‌هایی مثل دیابت، نارسایی قلبی و سرطان مبتلا نبوده و بین سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۹ به طور منظم پرسشنامه‌هایی در زمینه سلامت و رژیم غذایی خود پر کرده‌اند.

بسیاری از این پرستاران در شیفت‌های روز و شب کار می‌کردند. پژوهشگران سه شیفت شب کاری در هر ماه به علاوه شیفت‌های متغیر صبح و غروب را الگوی کاری متغیر تلقی کرده‌اند.

پژوهشی در مورد پرستاران زن نشان می‌دهد که هر پنج سال کار در شیفت‌های متغیر شب و روز حدود ۳۰ درصد احتمال ابتلای این افراد به بیماری دیابت را افزایش می‌دهد.
پژوهشی در مورد پرستاران زن نشان می‌دهد که هر پنج سال کار در شیفت‌های متغیر شب و روز حدود ۳۰ درصد احتمال ابتلای این افراد به بیماری دیابت را افزایش می‌دهد.

بررسی وضعیت این افراد در بیست و چند سال بعدی نشان داد که حداقل یازده هزار نفر از آنها به دیابت نوع دو مبتلا شده‌اند که معمولا نتیجه بالا رفتن سن و چاقی مفرط است.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که ترکیبی از کار در شیفت شب و عادات ناسالم به نسبت شرایط جسمی هر فرد در ابتلا به بیماری دیابت تاثیر بیشتری دارد.

پژوهشگران تخمین می‌زنند که شب‌کاری و شیفت‌های کاری متغیر حدود ۱۷ درصد، عادات ناسالم حدود ۷۱ درصد و ۱۱ درصد دیگر ترکیبی از تاثیر هر دو عامل در افزایش ابتلا به دیابت است.

این پژوهش مشخصا برای تشخیص نقش شیفت‌های کاری و یا شیوه زندگی در ابتلا به دیابت تنظیم نشده بود. در عین حال اکثر زنانی که در این پژوهش شرکت کردند سفیدپوست هستند در نتیجه یافته‌های این پژوهش ممکن است در مورد مردان و یا گروه‌های جمعيتی دیگر صدق نکند.

با وجود این، بسیاری از کارشناسان سلامت و بهداشت عمومی معتقدند این پژوهش یافته‌های قبلی در مورد نقش منفی شب‌کاری در سلامت را تایید می‌کند.

کار در طول شب و خوابیدن در روز می‌تواند باعث کاهش تولید ملاتونین و در نتیجه کاهش توانایی بدن در ترشح انسولین شود که در کنترل میزان قند خون نقش حیاتی دارد.

با این همه پزشکان معتقدند افرادی که شب‌ها کار می‌کنند با شیوه زندگی سالم و به خصوص فعالیت جسمی و رژیم غذایی مناسب می‌توانند احتمال ابتلا به دیابت را کاهش دهند.

منبع: خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG