لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۶

عفو بین‌الملل: روزنامه‌نگاری جرم نیست، حکومت ایران نیلوفر حامدی و الهه محمدی را آزاد کند


الهه محمدی (سمت) و نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده در جریان اعتراضات پس از جان باختن مهسا امینی
الهه محمدی (سمت) و نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده در جریان اعتراضات پس از جان باختن مهسا امینی

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای با اشاره به این که «روزنامه‌نگاری جرم نیست» به صدور احکام سنگین برای نیلوفر حامدی و الهه محمدی اعتراض کرده و خواهان آزادی فوری این دو روزنامه‌نگار زندانی شده است.

این نهاد بین‌المللی مدافع حقوق بشر روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس تاکید کرد که دادگاه و فرایند رسیدگی به پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی به دلیل پوشش خبرهای جان‌باختن مهسا، ژینا، امینی، «به شدت ناعادلانه» بوده است.

دادگاه انقلاب تهران، الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن، و نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، را به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا»، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ترتیب به ۱۲ و ۱۳ سال حبس محکوم کرده است.

درصورت تأیید احکام بدوی از سوی دادگاه تجدید نظر، از مجموع ۱۲ سال حکم الهه محمدی ۶ سال آن و از مجموع ۱۳ سال حکم نیلوفر حامدی ۷ سال آن قابل اجرا خواهد بود.

عفو بین‌الملل اتهامات «همکاری با دولت متخاصم آمریکا»، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» علیه نیلوفر حامدی و الهه محمدی را «ساختگی» و واهی خوانده است.

این نهاد بین‌المللی مدافع حقوق بشر تصریح کرد که نیلوفر حامدی و الهه محمدی از حق داشتن دادرسی عادلانه محروم بودند و تا هشت ماه پس از بازداشت از دسترسی به وکلای انتخابی محروم بودند و تنها یک روز قبل از برگزاری دادگاه اجازه ملاقات با وکلایشان را یافتند.

صدور احکام برای دو روزنامه‌نگار زن ایرانی واکنش‌های گسترده‌ای در داخل خارج از ایران در پی داشته است.

ابرام پیلی٬ معاون نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران٬ روز یکشنبه تاکید کرد: «نیلوفر حامدی و الهه محمدی هرگز نباید زندانی می‌شدند و ما صدور احکام زندان برای آنها را محکوم می‌کنیم. »

این مقام آمریکایی تصریح کرد: «حکومت ایران روزنامه‌نگاران را زندانی می‌کند زیرا از حقیقت می‌ترسد.»

فدراسیون بین المللی روزنامه‌نگاران روز ۲۷ مهر در بیانیه‌ای، اتهامات انتسابی علیه نیلوفر حامدی و الهه محمدی را بی‌اساس دانسته و خواستار آزادی آنها و همه روزنامه‌نگاران زندانی شده بود.

نیلوفر حامدی برای تهیه گزارشی از وضعیت مهسا امینی پس از بازداشت و انتقال به بیمارستان کسری در تهران دستگیر شد و الهه محمدی هم پس از انتشار گزارشی از مراسم خاکسپاری او در سقز. این دو بیش از یک سال است که در زندان به‌سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG