لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

تاکید رهبر کره شمالی بر «تقویت توان بازدارندگی از جنگ»


رهبر کره شمالی (نشسته) در جمع اعضای شورای مرکزی نظامی کره شمالی در تصویری از ماه مه
رهبر کره شمالی (نشسته) در جمع اعضای شورای مرکزی نظامی کره شمالی در تصویری از ماه مه

به گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، کیم جونگ‌اون در نشستی با اعضای «کمیسیون مرکزی نظامی» در مورد «مسائل کلیدی لازم برای تقویت هرچه بیشتر توان بازدارندگی از جنگ» سخن گفته است.

نشست رهبر حکومت کره شمالی با اعضای کمیسیون مرکزی نظامی روز شنبه ۲۸ تیر انجام شده ‌است. «کمیسیون مرکزی نظامی کمیته مرکزی حزب کارگران» مسئول هماهنگی بین هسته مرکزی حکومت کره شمالی و ارتش آن کشور است و از وظایف اصلی آن نیز تامین مهمات جنگی‌ست.

خبرگزاری رسمی کره شمالی گفته از دیگر مسائل مطرح‌شده در نشست روز شنبه «اهداف راهبردی» نهادهای نظامی برای آمادگی در برابر «شرایط نظامی پیرامون شبه‌جزیره کره و تهدیدهای احتمالی نظامی» و تائید «برنامه‌های کلیدی تولید مهمات» بود.

رسانه رسمی کره شمالی می‌گوید اقدامات برنامه‌ریزی‌شده در کمیسیون مرکزی نظامی «تصمیمات تاریخی» بودند که «ضامن تداوم انقلاب جوچه با توان نظامی قابل اتکا خواهد بود».

«جوچه» ایدئولوژی یا بینش رسمی در کره شمالی‌ست که پدربزرگ رهبر فعلی آن را در آغاز شکل‌گیری حکومت بنیان گذاشت و از اهداف آن «اتکا به خود» است.

در گزارش منتشر شده توسط خبرگزاری رسمی کره شمالی، جزئیاتی از «توان بازدارندگی از جنگ» مطرح نشده است. با این حال معمولا واژگان بازدارندگی در کره شمالی به‌معنی موشک‌های بالیستیک و زرادخانه هسته‌ای‌ست.

به نظر می‌رسد که نشست اخیر گام دیگری در مسیر اقدامات، هشدارها و تهدیدهای پیونگ‌یانگ طی ماه‌های گذشته است. پیونگ‌یانگ از یک‌سو به‌شدت به کره جنوبی و سیاست‌های آن تاخته و تقریبا تمام روابط دو سه سال اخیر را قطع کرده‌است. کره شمالی از سوی دیگر نارضایتی خود از مذاکرات با آمریکا را نیز ابراز کرده‌است.

دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا، کیم و ترامپ، هرچند از نظر تاریخی واقعه‌ای بی‌سابقه بود، اما تا کنون فرجامی در زمینه پاک‌سازی اتمی در شبه‌جزیره کره و یا اهداف دیگر، نداشته‌است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، هفته پیش گفته بود «کره شمالی نشانه‌های ضد و نقیضی می‌فرستد، اما واقعیت این‌جاست که رئیس‌جمهوری ترامپ، تنها مایل به شرکت در مذاکراتی‌ست… که در آن احتمال پیشرفت در دستیابی به اهداف نشست سنگاپور (بین رهبران آمریکا و کره شمالی) چشم‌گیر باشد».

آقای پومپئو گفته بود کره شمالی هنوز گزینه حرکت در مسیری که به یک راه‌حل رهنمون شود را انتخاب نکرده است.

XS
SM
MD
LG