لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

کره شمالی یک هفته پس از پرتاب دو موشک پرتاب‌های تازه‌ای انجام داد


کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی در این عکس از ۱۳ اسفند ماه در حال نظارت بر رزمایش توپخانه‌ای دیده می‌شود
کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی در این عکس از ۱۳ اسفند ماه در حال نظارت بر رزمایش توپخانه‌ای دیده می‌شود

ارتش کره جنوبی می‌گوید کره شمالی سه پرتابه تازه به‌سوی آب‌های دریای ژاپن شلیک کرده است؛ این پرتاب‌ها یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که سئول اعلام کرد پیونگ‌یانگ دو موشک کوتاه‌برد بالیستیک آزمایش کرده‌است.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی ۱۹ اسفند ماه اعلام کرد این سه پرتابه که هنوز نوع آن‌ها مشخص نیست از شرق کره شمالی پرتاب شده است: «ما همچنان اوضاع را زیر نظر داریم تا ببینیم آیا پرتاب‌های دیگری انجام خواهد شد یا نه و در وضعیت آماده‌باش هستیم».

سان‌داک، شهری که پرتاب‌های تازه از اطراف آن صورت گرفته، همان‌جایی‌ست که کره شمالی در شهریور ماه به‌طور رسمی نخستین موشک‌انداز چندگانه بسیار بزرگ خود را آزمایش کرد. موشک‌هایی که نزدیک به ۳۸۰ کیلومتر برد و ۹۷ کیلومتر ارتفاع داشتند و سئول آن‌ها را «بالیستیک کوتاه‌برد» عنوان کرد.

به نظر می‌رسد این آزمایش‌ها از آن زمان همچنان ادامه پیدا کرده‌است. واپسین مورد پیش از روز دوشنبه، در ۱۲ اسفند ماه انجام شده بود که در آن مورد هم ژاپن به مانند کره جنوبی گفت، موشک‌های از نوع کوتاه‌برد و بالیستیک هستند.

مقام‌های ارتش کره جنوبی می‌گویند موشک‌انداز‌های چندگانه تفاوت چندان زیادی با موشک‌های کوتاه‌برد بالیستیک ندارند؛ هرچند پیونگ‌یانگ از این‌که آن‌ها را بالیستیک بنامد دوری می‌کند، چون چنین آزمایشی از سوی شورای امنیت سازمان ملل منع شده‌است.

در واکنش به آزمایش هفته پیش هم پنج کشور اروپایی، که عضو شورای امنیت سازمان ملل هستند، در بیانیه‌ای مشترک از «اقدامات‌ تحریک‌آمیز» پیونگ‌یانگ انتقاد کرده، آن را در تناقض با قطعنامه‌های ملل متحد توصیف کردند.

کره شمالی اما در واکنشی تند به بیانیه اروپایی‌ها گفت آزمایش‌های موشکی‌‌اش «دفاعی» هستند.

طی دو سال گذشته رهبران آمریکا و کره شمالی دیدارها و گفت‌وگوهایی را انجام دادند که هدف آن پاکسازی اتمی شبه‌جزیره کره عنوان شده‌است. البته این دیدارها از نظر عملی راه به جایی نبرده است.

کره شمالی، ناراضی از روند رخدادها، تهدید کرده بود یک سلاح «راهبردی جدید» را رونمایی خواهد کرد، اما همچنان این کشور به آزمایش موشک‌های بالیستیک میان‌برد و دوربرد یا آزمایش‌های هسته‌ای تازه‌ای اقدام نکرده‌است.

منابع: یون‌هاپ، رویترز، رادیو فردا
XS
SM
MD
LG