لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۲

ادامه تهدیدهای کره شمالی در مورد حمله به گوام


موشک‌های کره شمالی در جریان رژه ماه آوریل
موشک‌های کره شمالی در جریان رژه ماه آوریل

کره شمالی جزئیاتی منتشر کرده از آن‌چه می‌گوید طرح بالقوه حمله به گوام، مقر یک پایگاه مهم آمریکا در اقیانوس آرام، است. پیونگ‌یانگ در عین حال به هشدار دونالد ترامپ نیز واکنش نشان داده و آن را «بی‌اهمیت» توصیف کرده‌است.

تازه‌ترین رخدادها در ادامه آزمایش موشک قاره‌پیما از طرف کره شمالی و تصویب تحریم‌هایی شدید علیه پیونگ‌یانگ در سازمان ملل متحد صورت گرفته‌است. وقایع و اظهاراتی که نشان می‌دهد تنش‌ها، یا دست‌کم تنش‌های لفظی، میان کره شمالی و ایالات متحده رو به افزایش است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی صبح ۱۹ مرداد ماه گزارش تازه‌ای از آن‌چه این کشور مدعی‌ست طرح حمله بالقوه به گوام است منتشر کرد. گوام جزیره‌ای در اقیانوس آرام در فاصله‌ای میان مجمع‌الجزایر ژاپن و پاپوآ است که توسط دولت آمریکا اداره می‌شود. یکی از پایگاه‌های مهم آمریکا در منطقه، دربرگیرنده اسکادران زیردریایی، پایگاه هوایی و گارد ساحلی، در این جزیره قرار دارد. بیش از ۱۶۰ هزار غیرنظامی نیز ساکن گوام هستند.

روز گذشته، پس از هشدار رئیس‌جمهوری آمریکا به مواجه شدن کره شمالی با «آتش و خشم»، پیونگ‌یانگ گفته بود در حال آماده‌سازی طرح احتمالی حمله به اطراف گوام است.

اکنون خبرگزاری رسمی کره شمالی می‌گوید طرحی که قرار است «در میانه ماه اوت» به دستگاه رهبری آن کشور ارائه شود، در برگیرنده این جزئیات است: پرتاب چهار موشک هواسانگ-۱۲، گذر آن‌ها از آسمانه شیمانه، هیروشیما و کویچی در ژاپن، پیمودن مسیری بالغ بر ۳۳۰۰ کیلومتر در ۱۸ دقیقه، و فرود آمدن در ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری گوام.

به گفته این خبرگزاری، هدف «بازداشتن نیروهای دشمن در پایگاه‌های عمده آن‌ها در گوام و ارسال پیامی حیاتی به ایالات متحده است».

خبرگزاری کره شمالی از کیم راک‌کیام، فرمانده «نیروهای موشک‌های راهبردی»، یکی از شاخه‌های اصلی ارتش کره شمالی، نقل کرده که پیونگ‌یانگ گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری آمریکا را رد می‌کند. کیم راک‌هیاک گفته «او تنها حرف زور را می‌فهمد».

ساعاتی پیش از این بیانیه، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، به پیونگ‌یانگ هشدار داده بود دست به اقداماتی نزند که به «پایان حکومت» این کشور منجر شود و همچنین دست از ادامه برنامه تولید سلاح هسته‌ای خود بردارد.

آقای متیس با «بی‌شرمانه» توصیف کردن اقدامات پیونگ‌یانگ، از حکومت کره شمالی خواست که مردم خود را به سمت نابودی نبرد.

مقام‌ها و رسانه‌های کره جنوبی این احتمال را مطرح کرده‌اند که با نزدیک شدن زمان رزمایش مشترک آن کشور و آمریکا در پایان ماه اوت، تهدیدهای کره شمالی ادامه پیدا کرده و یا افزایش پیدا کند.

کره شمالی می‌گوید این رزمایش‌ها و تمرین‌ها با هدف آمادگی برای «حمله» به آن کشور و سرنگونی حکومت آن انجام می‌شوند؛ ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن این اظهارات را را رد کرده و می‌گوید هدف از این تمرین‌ها، بالابردن توان دفاعی برای مقابله با تهدیدهای احتمالی از طرف کره شمالی‌ست.

XS
SM
MD
LG